Jobbe i Finder

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Jobbe i Finder

Innleggav mactiss » tir 21.10.2014 10:56

Hei,
Er en lykkelig eier av en MBP mid 2012, har kun brukt Windows for inntil 1 år siden da jeg kjøpte min første MBP. Er blitt veldig glad i denne «verden» og regner med at jeg går fullt over etter hvert når tiden er inne for å skifte ut min stasjonære etter hvert.

Har lest at en ikke skal sammenligne med Windows, men det er lett å lete etter likheter en kjenner til. Siden jeg har en stasjonær pc, er det på den jeg utfører bildebehandling slik at jeg har ikke blitt tilstrekkelig kjent med Finder.

En ting jeg ikke er helt komfortabel med enda er at når jeg åpner finder dukker bare det lille bildet opp, som jeg deretter må maximere. Når jeg jobber i Utforsker (Win) og i Finder liker jeg som regel å jobbe med bildet maximert, noe annet er unntak og da minimerer jeg bare vinduet.
I Windows kan det virke som at utforskeren husker hvordan vinduet var sist. Slik at om jeg avsluttet utforskeren med maximert bildet, så åpner utforskeren seg maximert neste gang jeg åpner den.

Er det noe å gjøre med størrelsen på vinduet i Finder nå jeg åpner denne, eller er det en fastsatt størrelse som jeg da i etterkant selv må maximere?
I såfall, er det noen hurtigtast for maximere/minimere finder?
medlem i 127 måneder
 

Re: Jobbe i Finder

Innleggav njadve » tir 21.10.2014 11:30

Mulig jeg misforstår deg, men du kan gjøre et Finder-vindu om til fullskjerm. Da dukker det opp som et eget "skrivebord" som du må sveipe bort til. Dette kan du sveipe til og fra, og det husker hvor du forlot det. Dette kan du gjøre med flere vinduer om du vil det. Du kan også bruke faner i hvert enkelt vindu, og også disse vil huske hvor du var...

Fullskjermbilde av et Finder-vindu med flere faner:
Bilde

Her ser du hvordan den legger seg som et eget skrivebord/space
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Jobbe i Finder

Innleggav mactiss » tir 21.10.2014 13:13

Flott, takk! Skal forske mer på dette før jeg eventuelt kommer tilbake med et dumt spm 8-)
medlem i 127 måneder
 

Re: Jobbe i Finder

Innleggav bambini » tir 21.10.2014 14:42

i nye Joseme10 er det slik at den grønne knappen nå gir deg fullskjerm, MEN om du holder inne ALT når du klikker på knappen så tilpasses vinduet til innholdet. Den er ny.

Ellers så pleier jeg alltid å sette opp Macen min med å åpne Finder-vinduer og trekke dem ut til ønsket størrelse for deretter å lukke dem. Men før jeg lukker den så går jeg på Vis-menyen og velger Vis visningsvalg... Her kan du stille inn en masse som har med hvordan du vil at Finder-vinduer skal se ut. Et must før du begynner å bruke din Mac :)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Jobbe i Finder

Innleggav mactiss » tir 21.10.2014 15:03

Supert! Dette skal jeg se på i kveld!

Alt jeg ikke vet :-)
medlem i 127 måneder
 

Re: Jobbe i Finder

Innleggav Helge Hafstad » tir 21.10.2014 15:50

Lær deg noen hurtigtaster i Finder-menyen. Legg ellers merke til at der er 4 funksjonstaster på Mac: shift, ctrl, alt og cmd. Den siste kalles også Eple-knappen. Holder du enkeltvis de 3 første inne mens menyene i Finder viser så vil du se at noen valg endrer seg. Det samme vil du oppdage på undermenyene for symbolene øverst til høyre på skjermen - her er det spesielt «alt» som gjelder (klikk på nytt når du holder denne nede).

En femte funksjonstast er fn-tasten som er forholdsvis ny. Den virker kun sammen med F1, F2 osv.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Jobbe i Finder

Innleggav mactiss » ons 22.10.2014 22:50

njadve skrev:Mulig jeg misforstår deg, men du kan gjøre et Finder-vindu om til fullskjerm. Da dukker det opp som et eget "skrivebord" som du må sveipe bort til. Dette kan du sveipe til og fra, og det husker hvor du forlot det. Dette kan du gjøre med flere vinduer om du vil det. Du kan også bruke faner i hvert enkelt vindu, og også disse vil huske hvor du var...

Fullskjermbilde av et Finder-vindu med flere faner:
Bilde

Her ser du hvordan den legger seg som et eget skrivebord/space
Bilde



Har prøvd dette nå og dette var bra, altså å ha det som et eget skrivebord å sveipe til :-)
Men når jeg åpner et nytt finder vindu "oppå" fullskjerms vinduet og "minimerer" dette nyeste (slik at jeg kan dra filer fra det ene finder vinduet til det andre slik jeg er vandt til fra windows utforskeren), forsvinner bare det det opprinnelige, altså fullskjerms findervinduet, slik at disse ikke ligger "oppe" på hverandre om dere skjønner......

Noen tips til hvordan dette kan løses, ved at det ene er i fullskjermsmodus?
medlem i 127 måneder
 

Re: Jobbe i Finder

Innleggav Helge Hafstad » tor 23.10.2014 1:18

Noen tips til hvordan dette kan løses, ved at det ene er i fullskjermsmodus?


For dette kan du ha flere faner i vinduet. Dra til navn på fanen og slipp, holder du litt lengre så "åpner" fanen som du drar til.

Faner får du frem enten ved å velge «Slå sammen alle vinduer» på Vindu-menyen eller klikke på pluss-tegnet oppe til høyre i vinduet.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere