Problemer med wifi tilkobling

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Problemer med wifi tilkobling

Innleggav Vildehilde » man 20.10.2014 6:30

Hei

Jeg har en Macbook Pro fra 2010. I det siste har jeh hatt problemer med at den bruker en evighet på å søke seg opp mot wifi når jeg åpner maskinen. Som oftest får jeg bare beskjed om at det ikke er noe nett. Men da har den rett og slett ikke koblet seg opp mot innlagt wifi. Jeg må da manuelt klikke meg inn på den.

Er dette et problem på maskinen? Hva kan jeg i så fall gjøre med det?
Eller har jeg for dårlig wifi anlegg?

Håper det finnes noen smarte nerder :davey: der ute som kan bistå meg. :)

Mvh. Hilde
medlem i 193 måneder
 

Re: Problemer med wifi tilkobling

Innleggav Monner » ons 22.10.2014 9:07

Hei,
Du kan jo starte med å rydde i listen av trådløse nett du har vært på, det gjør du under systeminnstillinger / nettverk. Der er det sikkert en liste lang som et vondt år inkl alle de nett evt. iPhones har vært på om du synker Mac og iPhone....
Etter å har ryddet kan det være lurt å ta en SMC reset: http://support.apple.com/kb/HT3964?view ... cale=en_US

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Problemer med wifi tilkobling

Innleggav T.B.Hansen » ons 22.10.2014 14:44

Slike problemer skyldes som regel nettverket, og ikke Mac'en. Om problemet ligger på Mac'en vil det ofte løses om man kjører «Diagnostikk» under «Hjelp meg» i Systemvalg > Nettverk. Rydd gjerne i listen over kjente nettverk (som beskrevet over), men det viktigste er at det nettverket du bruker oftest, står øverst på listen.

Når det gjelder nettverket, er det første man bør gjøre å omstarte ruteren. Noen rutere har en begrensning på antall enheter som kan kobles til, og samme enhet kan bli registrert som en ny enhet helt til dette antallet er brukt opp. Da må det omstart av ruter til.

Ellers er det mye som kan forstyrre et trådløst nett: Andre trådløse nett, andre trådløse enheter, mikrobølgeovner, elektriske installasjoner, antennekabler, tykke murer/vegger etc. Sørg for at ruter og Mac ikke står i nærheten av mulige forstyrrende apparater, tykke vegger o.l. Finn en kanal om ikke blir brukt av naboene, og sett ruteren til å sende på denne kanalen (lett i Apple AirPort-verktøy; mer vrient med rutere fra andre produsenter).

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere