Mountain Lion til Mavericks-clean install el. oppgradering?

Diskusjon rundt Mac OS

Mountain Lion til Mavericks-clean install el. oppgradering?

Innleggav Tigerfighting Helicopterpilots » ons 22.10.2014 23:28

Kanskje et litt utdatert emne siden "de fleste" vel er opptatt av Yosemite for tida. Jeg har tenkt til å gå over til Mavericks som nevnt og lest hva jeg kan om fordeler/ulemper ved oppgradering vs. clean install, men tenkte kaskje å høre her på forumet om noen hadde flere kloke tanker. Har tidligere pleid å gjøre clean installs, men er litt usikker denne gang da jeg nøler litt med å formatere ssd´en mtp. slitasje. Her er det mange meninger, har jeg forstått, men er det noen særlig gevinst i å gjøre en clean install? Har vel egentlig ikke noe særlig behov for "rengjøring" og har heller ikke mange tredjepartsprogrammer installert. Så da spørs det om gevinsten er verdt det nitidige arbeidet en clean install medfører?
-MBP Early 2011, 17" 2,2GHz, OCZ Vertex 4 256GB, 10.8.5.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Mountain Lion til Mavericks-clean install el. oppgraderi

Innleggav T.B.Hansen » tor 23.10.2014 12:45

Oppgradering. «Clean install» har ingen rasjonell hensikt på Mac, og Apple-systemet har derfor ingen rutiner for det. Operasjonen blir derfor risikabel, i tillegg til unødvendig. Sjekk hvor mange av foruminnleggene (her og andre steder) om problemer med OS-oppgraderinger, som faktisk har utgangspunkt i forsøk på «clean install»!

Litt av den tiden du sparer på ikke å måtte installere og sette opp OS og all programvare pånytt, og kopiere dokumenter fra backup, bruker du til å gå gjennom programmappe og Systemvalg, oppgradere alt som kan oppgraderes, og slette alt som ikke er kompatibelt med den nye OS-versjonen. Det finnes lister over kompatibel/ikke-kompatibel programvare på Nettet. Bruk App Zap eller lignende når du sletter programmer.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]