Hjelp! Plutselig ekstremt treg og mye diskfeil...

Diskusjon rundt Mac OS

Hjelp! Plutselig ekstremt treg og mye diskfeil...

Innleggav Ugland » ons 22.10.2014 19:48

Hei.

Har nå lest etter lignende problemer i en time uten å finne svar.

Har en 2012 MBP 13" som er oppgradert med 16gb ram og Ssd.
Etter yosemite har den trøbla for ofte med at den ikke reagerer etter å ha vært klappa sammen. Da må jeg ta en "hard restart". Maskinen har fungert som normalt i hele dag.

Vel hjemme og skal bruke den så er den super super treig. Badeball hele tida.

Oppstart cmd + r : blir stående med grå eple logo

Også ulike bilder i ulike situasjoner når jeg har prøvd alle typer safe mode.
Sist endret av Ugland den ons 22.10.2014 22:07, endret 2 ganger.
medlem i 125 måneder
 

Re: _plutselig_ treg + oppstart trøbbel

Innleggav Ugland » ons 22.10.2014 19:50

.
Sist endret av Ugland den ons 22.10.2014 22:28, endret 1 gang
medlem i 125 måneder
 

Re: _plutselig_ treg + oppstart trøbbel

Innleggav Ugland » ons 22.10.2014 19:55

Etter å ha sletta PRAM så ser det nå ut til at Internet recovery er i ferd med å starte.

*krysser fingrene*
medlem i 125 måneder
 

Re: _plutselig_ treg + oppstart trøbbel

Innleggav Ugland » ons 22.10.2014 20:06

Problemer med Efi partisjon ett eller annet.
Ifølge diskverktøy er 499.24 av 499.25 gb brukt...

Her har det skjedd noe merkelig.
Skulle vært ca 300gb ledig.
medlem i 125 måneder
 

Re: _plutselig_ treg + oppstart trøbbel

Innleggav Ugland » ons 22.10.2014 21:11

Status:
Har 2 ganger fått startet via internet recovery og verifisert og reparert EFI partisjonseringsproblem.
Etter den siste reparasjonen så var plutselig ikke disken full lengre 311GB ledig.

Har nå kommet inn via sikker oppstart, men det går helt vanvittig treigt. Tok mange minutter før det kom opp noen linje på toppen.

Status viser at det er 16 gb ram på maskina, og disken har 309GB ledig...
Aktivitetsmonitor tok et minutt å starte og der ser alt ut som det er normalt.

Har nå verifisert diskrettigheter hvor det kom opp en laaaaaang liste som jeg etterpå reparerte. Ny verifisering av diskrettigheter kom da opp uten funn.
Verfisering av disk viser ingen feil...

Apple Hardware Test finner ingen feil....

SSD'en er en Samsung 840 EVO som er 14 dgr gammel. Satt inn på autoriset verksted ifm reklamasjon på original snurredisk som konka..

Siste:
Får ikke startet opp i vanlig modus. Har nå klart å få igang internet recovery igjen etter ørten forsøk.
Med diskverktøy så finner den igjen at disken er full og
"Feil: Partisjonskartet må repareres fordi det er et problem med EFI-systempartisjonens filsystem"

Forsøker med en clean install men får ikke slettet innholdet.. Fordi den er kryptert?
medlem i 125 måneder
 

Re: Hjelp! Plutselig ekstremt treg og mye diskfeil...

Innleggav Ugland » tor 23.10.2014 8:50

Siste; nedlasting av Mountain Lion er estimert til 19 timer... Noe er gærnt med hardware...
medlem i 125 måneder
 

Re: Hjelp! Plutselig ekstremt treg og mye diskfeil...

Innleggav Helge Hafstad » tor 23.10.2014 9:57

Apple Hardwaretest tilbakemelder så som så, fikk byttet både hovedkort og minnebrikke her på en MBP 2010 etter at AHT rapporterte fritt for feil flere ganger.

Ta ut noen minnebrikker og prøv med forskjellige kombinasjoner av 8 GB. Hvis ikke dette hjelper så bør du vurdere å levere inn maskinen til autorisert verksted. Der er en liten mulighet for reklamasjon ennå.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Hjelp! Plutselig ekstremt treg og mye diskfeil...

Innleggav Ugland » tor 23.10.2014 10:43

Jeg leverte inn Ssd disken til Elkjøp på angreretten. Skal kjøre igang med original snurredisk nå i påvente av ny Ssd for må bestille ny på nett. Er det også feil så bærer det rett til verkstedet ja for et tilsyn.
medlem i 125 måneder
 

Re: Hjelp! Plutselig ekstremt treg og mye diskfeil...

Innleggav K M » tor 23.10.2014 13:05

Jeg har en mbp 15 fra 2011 som jeg har oppgradert med samsung evo ssd. I mavericks hadde jeg slått på trim support manuelt via terminal. Jeg oppgraderte for kort tid siden til Yosemite og oppdaget etter kort tid at trim støtten var borte. Det er litt mer plundrete å aktivere trim-støtte for "uorginal" ssd i Yosemite manuelt, så jeg lastet ned trimenabler i siste versjon og den fikset dette problemfritt. -Du har tydeligvis hadde veldig mye trøbbel med din maskin, så det er slettes ikke sikkert det har noe med trim støtte å gjøre. Likevel verdt å ta en titt på. -Du sier ingenting om at du aktiverte trim-støtte da du installerte ssden din.
medlem i 222 måneder
 

Re: Hjelp! Plutselig ekstremt treg og mye diskfeil...

Innleggav Ugland » lør 25.10.2014 1:16

Jeg aktiverte trim støtte med trim enabler ja.

Jeg satte inn original snurredisk og da fant ikke maskina disken.

Leverte den inn hos Delta Service på Kongsberg idag med mistanke om feil på harddisk kabel eller hovedkontor. Etter en time var kabelen skifta og maskinen i orden...

Så var jo litt dumt at jeg leverte inn den Ssd disken viser det seg. Skulle prøvd med snurredisken først.
Men det tenkte jeg ikke på før etterpå.
medlem i 125 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]