Erfaringer med 1password

Diverse programvare

Erfaringer med 1password

Innleggav Ramgad » man 20.10.2014 21:57

Erfaringer med 1password på mac?

Har lastet ned appen på min iPhone6plus. Vurderer å laste ned programmet til mac. Men det koster jo..
Bilde

Funker det slik at det kommer en slik tab i min vanlige safari? Så når jeg trykker på f.eks facebook (vist på bilde) så legger den inn navn og passord automatisk?

Noen som vet...?
medlem i 158 måneder
 

Re: Erfaringer med 1password

Innleggav Snire » man 20.10.2014 22:04

Bruker dette programmet daglig og får ikke fullrost det.
Og det er som du nevner, bare å klikke på f.eks. FB så logger den inn for deg.
Du kan også lagre Visakort eller lign. og forenkle netthandel betraktelig ved at 1paassword fyller inn alle kortdetaljene for deg.
1password støttes i Safari, Chrome, Firefox og Opera.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Erfaringer med 1password

Innleggav Ramgad » man 20.10.2014 22:13

Det er jo ganske lett å lage avanserte passord der også?
medlem i 158 måneder
 

Re: Erfaringer med 1password

Innleggav Snire » man 20.10.2014 22:19

Det er en egen passordgenerator der du kan velge antall tegn som lager så fæle passord at ingen kan knekke dem.....tror jeg. :-)

BildeBilde

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Erfaringer med 1password

Innleggav Gutten i Røyken » tor 23.10.2014 17:04

Last ned demoen som gir deg 30 dager på å teste den fullt ut. Mine erfaring med 1Password er at den er at den er et must, ikke fordi det så lett å fylle brukernavn og passord. Men, på grunn av sikkerheten. Alle filene er kryptert og lagres enten kun lokalt på maskinen din, eller synkroniseres via ulike sky tjenester som også er et must for de med flere enheter.

Jeg bruker 1Password på windows, mac og iPhone. Har gjort det i 6mnd, bare gode erfaringer.
medlem i 125 måneder
 

Re: Erfaringer med 1password

Innleggav T.B.Hansen » tor 23.10.2014 17:09

Jeg har blandede erfaringer med 1Password. Har opplevd at programmet ikke har lagret passord det har generert, slik at jeg ikke får tilgang til nettsteder jeg har gitt nytt passord med programmet.

Er heller ikke imponert over passordene det lager. Jeg har pleid å lage passord basert på en hobby jeg har, der det er mange mulige kombinasjoner av tall og bokstaver, som jeg selv kan huske, men som blir meningsløse for andre som ikke kjenner til dette spesielle området. Disse passordene får ofte høyere score for sikkerhet, enn passordene fra 1Password, som ofte blir rangert med middels sikkerhet.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Erfaringer med 1password

Innleggav Gutten i Røyken » tor 23.10.2014 17:37

Har opplevd at programmet ikke har lagret passord det har generert, slik at jeg ikke får tilgang til nettsteder jeg har gitt nytt passord med programmet.
Jeg har ikke opplevd dette, har sikker 100 lagrede brukernavn/passord.

Er heller ikke imponert over passordene det lager. Jeg har pleid å lage passord basert på en hobby jeg har, der det er mange mulige kombinasjoner av tall og bokstaver, som jeg selv kan huske, men som blir meningsløse for andre som ikke kjenner til dette spesielle området. Disse passordene får ofte høyere score for sikkerhet, enn passordene fra 1Password, som ofte blir rangert med middels sikkerhet.
Dummeste jeg har hørt! Du vil ha passord som gir en mening? Man bestemmer selv hvor ekstrem passordet skal være, alt er relativt. Dessuten er den største grunnen til 1Password kryptering av filene, ikke at man skal gå rundt å huske på passordene selv. Bare i tilfelle.

Bilde
medlem i 125 måneder
 

Re: Erfaringer med 1password

Innleggav Superhai » fre 24.10.2014 0:04

Jeg har opplevd at passord har blitt borte, men det var fordi jeg ikke synket min kjære Mac før jeg slettet alt og solgte den. ;)
Passordene får stort sett 100% score, avhengig av hvilke regler du legger til når du lager de!
medlem i 131 måneder
 

Re: Erfaringer med 1password

Innleggav T.B.Hansen » søn 26.10.2014 20:59

Gutten i Røyken skrev:Dummeste jeg har hørt! Du vil ha passord som gir en mening? Man bestemmer selv hvor ekstrem passordet skal være, alt er relativt. Dessuten er den største grunnen til 1Password kryptering av filene, ikke at man skal gå rundt å huske på passordene selv.

Jeg tror ikke du leste deg jeg skrev?

Passordene jeg lager selv, er basert på en logikk som er forståelig om man 1: vet at passordene er basert på et visst kunnskapsfelt, 2: har detaljkunnskaper om dette feltet, og samtidig 3: husker sånn omtrent hvilket område innenfor et kunnskapsfelt jeg hentet tegnene i passordet fra. De gir i segselv liten mening for andre enn meg selv, det er liten mulighet for at andre kan tenke seg frem til dem — men systemet gjør det mulig for meg å begrense «leteområdet» om jeg trenger å finne et passord jeg skulle ha glemt.

Poenget mitt var at mens disse passordene, på nettsteder som «måler» slikt, kan få toppscore for kompleksitet/sikkerhet, blir de passordene 1Password genererer, som regel «målt» til middels kompleksitet/sikkerhet. De er altså ikke spesielt avanserte eller vanskelige å knekke.

Dette gjelder sikkerheten ute på nettet. På ens egen Mac krever 1Password ett enkelt passord, som man nødvendigvis må huske og som derfor enten må være lett å huske, eller man må ha notert ned, for å åpne programmet og gjøre alle passord tilgjengelige for den som måtte få tak i maskinen. Har noen rappet maskinen min, og jeg bruker 1Password, trenger de altså bare å knekke ett passord for å få tilgang til alt jeg har passordbeskyttet. Bruker jeg mitt eget system, må de knekke et nytt passord i hvert enkelt tilfelle.

Når programmet så har bugs som gjør at et passord ikke blir lagret etter at det er generert og registrert f.eks. på et nettsted, betyr det at det for meg bare blir et unødig irritasjonsmoment.

Men nå er vel jeg en del over normalt interessert i sære saker, og den jevne Mac-bruker vil sikkert velge enklere passord enn meg...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron