Virus i nettleseren

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Virus i nettleseren

Innleggav hildeem » ons 22.10.2014 20:49

Hei!

Har vært så heldig å få virus som plager nettleserene mine :-( . Det kommer opp noe voldsomt med reklame, mye nederst i leseren, samt at det popper opp sider når jeg trykker meg videre på ting eller skal søke i ny fane. Dette skjer i alle tre nettlesere jeg hadde, firefox, safari og chrome. Bruker som regel bare chrome og har forsøkt å slette og innstallere på nytt.

Utrolig plagsomt og er redd for at viruset skal gå løs på resten av maskien min.

Hva gjør jeg?
medlem i 114 måneder
 

Re: Virus i nettleseren

Innleggav Selbo » ons 22.10.2014 21:30

Et lite søk her på forumet vil gi deg svaret.
Er et programtillegg du har innstallert, dvs brukerfeil.
Det finns ikke virus til Mac, er nok din egen skyld desverre.
Gå på innstillinger å huk av for å innstallere apper og tillegger KUN fra Mac-appstore, IKKE fra noen andre.

Hvilket program du må fjerne er jeg usikker på, søk litt rundt her og på google...

Brukerens avatar
medlem i 141 måneder
 

Re: Virus i nettleseren

Innleggav oscarthegreat » lør 25.10.2014 22:00

Hei, er litt amatør! Trenger jeg ikke virusprogram til imacbook pro? Og hva heter overgangen til en vanlig prosjektor?
medlem i 157 måneder
 

Re: Virus i nettleseren

Innleggav Morse » søn 26.10.2014 7:39

Til "hildeem" (og alle andre som er lei av annonser):

https://adblockplus.org/

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Virus i nettleseren

Innleggav Bobla » søn 26.10.2014 11:07

Adblockplus har jeg brukt lenge. Funker helt supert.
medlem i 197 måneder
 

Re: Virus i nettleseren

Innleggav T.B.Hansen » søn 26.10.2014 15:57

Adblock er sikkert greit nok (jeg har selv blandede erfaringer med det, og bruker det ikke lenger). Men her dreier det seg om et programtillegg som sprer reklame. Slike programtillegg blir typisk installert av gratisprogrammer man laster ned fra andre kilder enn Mac App Store. De er rett og slett programvareutviklernes måte å ta betalt for, istedenfor å kreve penger rett fra brukeren.

Filene til slike programtillegg er ofte godt skjult, så man må huske hvilke programmer man har installert, og søke på Nettet etter oppskrifter på hvordan man fjerner programfilene. Dvs få vite hva de heter, slik at man kan søke etter dem og fjerne dem fra harddisken.

Det finnes også programtillegg som legger seg synlig i under Valg > Tillegg i Safari. Disse er lette å fjerne.

Når man har fjernet skitten, krysser man av i Systemvalg > Sikkerhet og personvern > Generelt for bare å tillatte installasjon av programvare fra Mac App Store (eventuelt fra App Store og kjente utviklere, om man er en erfaren Mac-bruker). Programvare fra andre kilder installerer man bare om man er 100% sikker på hva det er, og at man trenger det. Anbefalinger her og i lignende fora er ingen garanti for at programvare er nyttig eller trygg; anbefalingene kan komme fra folk som har store Mac-kunnskaper og spesielle behov, eller fra folk som ikke vet bedre.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron