iMac lagger

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac lagger

Innleggav Villmann » tor 30.10.2014 12:24

Heisann. Jeg har en iMac med følgende spesifikasjoner:
iMac (21.5-inch, Late 2012)
3,1 GHz Intel Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3 som i går kveld begynte og lagge noe voldsomt. Jeg bruker maskinen hovedsaklig til og høre på musikk (spotify), spille World of Warcraft og betale regninger, med andre ord er ikke maskinen full av greier som kan få den til å lagge. Jeg har vanlig fps i WoW, 60-95 fps, men likevel lagger det kraftig. Også når jeg scroller i Safari, til og med når jeg nå skriver dette innlegget kan det stoppe opp før det kommer en drøss med ord jeg har skrevet opp. Jeg har ikke noe særlig kunnskap om Mac, så jeg trenger litt hjelp..

Er det noen som har peiling på hva jeg kan sjekke og evt gjøre med saken? Det er veldig irriterende.

Edit: Da dette begynte i går kveld, gikk jeg rett inn og så etter oppdateringer, oppdaterte så til Yosemite da jeg ikke hadde gjort det, det hjalp ikke i det hele tatt.. Tenkte det kunne vært nyttig og nevne.
medlem i 187 måneder
 

Re: iMac lagger

Innleggav Gutten i Røyken » fre 31.10.2014 12:16

medlem i 125 måneder
 

Re: iMac lagger

Innleggav Haakon » fre 31.10.2014 18:54

Jeg opplevde det samme med min (litt eldre MacBook) etter oppdatering til Yosemite. Har du gjort det, og skjedde dette etter det?
Men jeg ringte Apple Support, og de fikk meg til å ta noien "rensinger"(?), bl.a PRAM-resetting og noe annet, og det funket!
medlem i 237 måneder
 

Re: iMac lagger

Innleggav Villmann » søn 02.11.2014 4:03

Jeg har kjørt både apple hardware test, samt ringt support. Ble geleidet gjennom noen ting jeg skulle gjøre, men siden problemet mitt er periodevis så var det vanskelig der og da og fastslå om det hadde fungert eller ikke. Det viste seg at det ikke hadde fungert. Nå har jeg lagt de få tingene jeg ønsker og beholde over på en USB-stick.

Har tenkt og "Erase and reinstall OS X" kan dette være en god idé? Er det noen som har peiling på hva jeg kan gjøre? Jeg begynner og bli ganske desperat etter og få maskinen som den var før oppdateringen. Jeg har ikke noe time capsule eller liknende, så noe backup utover de bildene jeg har på USB-sticken har jeg ikke.
medlem i 187 måneder
 

Re: iMac lagger

Innleggav Haakon » søn 02.11.2014 12:09

Har du sjekket harddisken? Kanskje det er noe feil med den. I Diskverktøy har du to valg du bør prøve: "Reparer disk" og "Reparer Diskrettigheter". Sjekk disse først.
Går ikke det, hadde jeg tatt en fullstendig formatering og innstallert Yosemite på nytt.
Men har du ikke backup? Det MÅ du jo ha..... En 500 GB harddisk koster 400.- i dag om du leter, det er en viktig investering. Og/eller legg alt du kan over på Dropbox og iClud Drive.
medlem i 237 måneder
 

Re: iMac lagger

Innleggav Villmann » søn 02.11.2014 12:12

Har sjekket harddisken også. En komplett formatering er det samme som "Erase and reinstall OS X"? Jeg har backup av alle tingene som betyr noe for meg, men har ikke mulighet til å gå tilbake til Mavericks tydeligvis.
medlem i 187 måneder
 

Re: iMac lagger

Innleggav Haakon » søn 02.11.2014 12:23

Ja, det er det samme.

Jeg hadde forsøkt først å reinstallere Yosemite. Om det går like galt, hadde jeg dyttet problemet over på Apple, da må det være noe feil med maskinen din.

Men det er klart, du KAN jo gå tilbake til Mavericks.

Her en noen måter:

Reinstallere Yosemite:
Har du 10.7 eller senere så ligger det allerede en liten partisjon på maskinen som du skal bruke om du ønsker å reinstallere.
Du holder nede tasten ALT når du starter maskinen og velger recovery partisjonen. Derfra kan du slette disken og installere på nytt. Du skal i den forbindelse få spørsmål om du vil hente en backup fra feks en Time Machine sikkerhetskopi.

Reinstallere Macvericks (klippet og limt):
Oppstart fra minnepinne med Maverick, OM du har.....:
1. Restart (or boot up) your Mac with the USB drive connected and hold down on the Option key. You should see a screen that lets you select a number of different hard drives, including your USB drive that reads, "Install OS X Mavericks."

2. Click on that drive to open up a list of settings. If you just want to do a typical OS X installation, you can do so (but then, why did you take the time to make the bootable media?).

3. For a clean install, open up Disk Utility and erase your main hard drive. Once you've done so, you can go back to the Install OS X Mavericks disk and choose "Install a new copy of OS X."
medlem i 237 måneder
 

Re: iMac lagger

Innleggav Villmann » søn 02.11.2014 12:28

Takk for tips. Har som sagt tatt en AHT, så hva som kan være galt med maskinen er jeg usikker på, jeg får bare forsøke og formatere og legge inn på nytt.
medlem i 187 måneder
 

Re: iMac lagger

Innleggav Haakon » søn 02.11.2014 14:05

Haakon skrev:......En 500 GB harddisk koster 400.- i dag om du leter, det er en viktig investering. Og/eller legg alt du kan over på Dropbox og iCloud Drive.


OBS: jeg skriver sprøyt: om du skal tilbake til Mavericks kan du selvfølgelig ikke legge backupen i iCloud Drive......posting.php?mode=quote&f=149&p=2433903#
medlem i 237 måneder
 

Re: iMac lagger

Innleggav T.B.Hansen » søn 02.11.2014 16:15

Trådstarters Mac-modell har ingen problemer med å kjøre Yosemite, og Yosemite fungerer problemfritt for de aller, aller fleste. Det er altså ikke i Yosemite problemene ligger.

Hverken nyinstalering eller «clean install» av OS fjerner i seg selv noen problemer. Eventuell bedring etter «clean install» skyldes at man samtidig fjerner tredjeparts problemfiler fra systemet. Dette kan man gjøre på mye kortere tid og med mindre arbeid på annen måte. «Clean install» etterfulgt av gjenoppretting fra backup vil bare kopiere problemene tilbake.

Mulige årsaker til problemer som dette:

1, programvare man bruker er ikke kompatibel med Yosemite. Løsning: Oppdater programvaren — om det ikke finnes oppdateringer: Fjern den og finn alternativ programvare.

2, annen programvare skaper problemene. Dette kan være systemtillegg eller andre filer som er installert av programvare man ikke lenger bruker (inkludert eldre versjon av programvare man fortsatt bruker). Løsning: Identifiser og fjern slike filer. Begynn med nederste rad i Systemvalg. Dette er kontrollpaneler som ikke er laget av Apple. Sjekk ikoner i menylinjen øverst på skjermen — noen av disse kan også komme fra andre utviklere enn Apple. Sjekk også Bibliotek; spesielt mappen Application support.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: iMac lagger

Innleggav Gutten i Røyken » søn 02.11.2014 16:23

Amatørmessig å gå rundt å tro at Yosemite er problemet. Ta en clean install, Yosemite eller Mavericks, ditt valg. Hjelper ikke det, er maskinen defekt.
medlem i 125 måneder
 

Re: iMac lagger

Innleggav Ugland » søn 02.11.2014 17:14

Jeg opplevde VOLDSOM treghet på min MBP 13" når det var feil på harddisk kabelen.

Jeg prøvde alt av reparasjoner jeg klarte å finne og etter 12 timers frustrasjon så skrudde jeg ut SSD´en og satte inn den originale snurredisken.
Da fant jeg plutselig ikke disken i det hele tatt.

En kjapp tur til doktoren dagen etter og under en time senere kom det tekstmelding om at maskinen var reparert.
Defekt harddisk kabel.

Hvis maskinen plutselig begynner å bli veldig treig så tenker jeg at enten så er det ifm installasjon av en software som føkker opp systemet.
Og om dette skjedde utenom en slik installasjon så kan man nesten pin-pointe feilen til hardware...

Mulige problem: Harddisk - kablinger - hovedkort - ram - cpu etc etc..
medlem i 124 måneder
 

Re: iMac lagger

Innleggav Villmann » søn 02.11.2014 19:54

Jeg tok en clean install i morgest, men problemet forsvant ikke. Tok rett etter en utvided hardware test, som vanlig fant den ingen feil. Burde ikke denne finne feilen om det skulle være noe med hardwaren?
Maskinen er bare 2 år gammel, og ifølge norsk lov er det vel garanti i opptil 5 år på varer som er ment for og vare lenger enn 2, og det mener jeg en iMac er. Derfor regner jeg med at det ikke er noe god løsning og åpne den for og begynne og kukkelure. Eller?

http://www.apple.com/no/legal/statutory-warranty/
medlem i 187 måneder
 

Re: iMac lagger

Innleggav Gutten i Røyken » søn 02.11.2014 19:58

Du har gjort det du kan, lever den inn.

PS! Du har ikke oppgradert RAM selv? I såfall ville jeg prøvd maskinen kun med RAM brikkene som fulgte med maskinen.
medlem i 125 måneder
 

Re: iMac lagger

Innleggav Villmann » søn 02.11.2014 20:01

Har ikke oppgradert noe som helst siden jeg fikk den, får levere den inn da. :-)
medlem i 187 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]