Treg Yosemite!

Diskusjon rundt Mac OS

Treg Yosemite!

Innleggav Haakon » fre 17.10.2014 15:44

Noen som har registrert dårligere ytelse etter oppdatering til Yosemite?
Min 2009-MacBook Pro er blitt forferdelig treg. Rigtignik gir den nå en beskjed om at den driver å optimaliserer, men dette er sirup.....
medlem i 238 måneder
 

Re: Treg Yosemite!

Innleggav ddybing » fre 17.10.2014 22:21

Det er ikke spesielt raskt på min MBP 2012 heller.

Det tar 10-15 sekunder før alt innhold, eksludert Bing-søk, dukker opp om jeg f.eks søker etter en e-post. For din del vil det nok bli en god del bedre når all optimalisering og indeksering er ferdig, men hvor brukbart det vil bli, det er og blir et eksperiment :)

Mine specs er:
2,5ghz i5
4GB RAM
Standard 500GB disk

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Treg Yosemite!

Innleggav Haakon » fre 17.10.2014 22:32

Nå har jeg holdt på i hele kveld, skulle tro at ll indeksering etc er ferdig, og er utrolig skuffet.
Min 2,53 Mhz MacBook er som sirup å regne i forhold til den maskinen jeg hadde i går, den med Mavericks.
Det er rart at jeg/vi ikke har fått noen tisvarende tilbakemeldinger, er det noe feil med vår innstallering/konfigurering?
Om ikke dette blir bedre, vil jeg tilbakestille til Mavericks, dette er frustrerende.

Ingen andre erfaringer her i forumet?
medlem i 238 måneder
 

Re: Treg Yosemite!

Innleggav pernor » lør 18.10.2014 0:05

Jeg har ikke instalert Yosemite enda, men har lest at det er mulig å dempe gjennomskinneligheten under instillinger. Kan kanskje hjelpe mot tregt system ... Effekter er ikke gull for eldre maskinger.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Treg Yosemite!

Innleggav Mads7 » lør 18.10.2014 0:38

Min versjon av Yosemite er prikkfri, skulle nesten til å si at den føles kjappere enn Mavericks. Har en Macbook Air 2012

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Treg Yosemite!

Innleggav G4 » lør 18.10.2014 1:05

Tar noen timer å kryptere hardisken!!

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Treg Yosemite!

Innleggav lazyjacket » lør 18.10.2014 9:43

Merket stor forskjell på min MBPr 13" med kryptering på og av, så jeg valgte å dekryptere disken. Etter det fungerte ting som normalt igjen, og godt var det.

Så hvis du klarte å aktivere FileVault under installasjon, burde du vurdere å nå skru det av.
medlem i 133 måneder
 

Re: Treg Yosemite!

Innleggav T.B.Hansen » lør 18.10.2014 11:03

Installerte selv Yosemite på to MacBook Pro'er igår; den eldste «Late 2009». Har ikke opplevd noen problemer. Eventuelle problemer skyldes forhold på den enkeltes maskin; ikke i selve OS'et. Typiske årsaker er systemtillegg og programvare som ikke er kompatibel med den nye OS-versjonen. Nyere utgaver av Mac OS skal oppdage og varsle om slikt, men systemet er ikke bombesikkert.

Standardråd ved treg Mac og etter (og strengt tatt før) OS-oppgradering: Sjekk hva du har installert; spesielt i nederste rad i Systemvalg. Programvare som endrer funksjoner i Finder vil før eller senere skape problemer, så dette bør man være forsiktig med i utgangspunktet. Det samme gjelder gratisprogrammer fra andre kilder enn Mac App Store. Oppdater alt som kan oppdateres; slett/avinstaller alt som er for gammelt (bruk App Zap eller lignende). Ta gjerne noen omstarter, så du er sikker på at endringer aktiveres.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Treg Yosemite!

Innleggav Stham » lør 18.10.2014 12:10

Har bare problemer etter oppdatering (iMac fra 2011).
Scrolling lagger veldig - iPhoto ville ikke vise bilder (bare hendelsene), prøvde å kjøre lysbildeserie i iPhoto, ikke noe skjedde - ved åpning av FotoMagico 4 fikk jeg beskjed om å installere et grafikk-kort. Alt går tregt.
Tok hardware-test, ingen feil - tok så extended hardware-test, fikk RAM-feil:
4MEM/62/4000000 osv. Etterpå åpnet FotoMagico 4, og jeg fikk opp bilde i iPhoto, men klikker jeg på lysbildevisning, stopper det opp og Tvungen avslutning viser "iPhoto svarer ikke". Åpning av iPhoto tar omtrent et minutt, mot tidligere sekunder.
Har kjørt div. rettighetsreparasjoner med diskverktøy, og den gir hundrevis av feilmeldinger ang. Epson printer, mens jeg har Canon...
Noen som kjenner igjen noe, eller har noe forslag...?
Rart om en hardware-feil oppstår ved oppdatering...
medlem i 192 måneder
 

Re: Treg Yosemite!

Innleggav Haakon » tor 30.10.2014 12:36

Gladmelding til alle med treg maskin etter innstallering av Yosemite!
Nå er maskinen kjapp og "frisk" igjen!
Jeg ble så lei av tregheten at jeg ringte Apple Support. Der gjorde vi endel ting jeg ikke husker, men det var bl.a. resetting av PRAM etc. Og det fungerte! Nå er maskinen topp!
medlem i 238 måneder
 

Re: Treg Yosemite!

Innleggav Villmann » tor 30.10.2014 13:21

Hvordan kan jeg se om det er kryptering og det som er tilfelle på min late 2012 iMac? Opplever det samme på min..
medlem i 188 måneder
 

Re: Treg Yosemite!

Innleggav lazyjacket » tor 30.10.2014 18:53

@Villmann

Gå til systemvalg - sikkerhet og personvern - FileVault og se om den er av eller på.
medlem i 133 måneder
 

Re: Treg Yosemite!

Innleggav Villmann » fre 31.10.2014 0:01

Den er av, men det lagger likevel voldsomt fortsatt..
medlem i 188 måneder
 

Re: Treg Yosemite!

Innleggav jag » fre 31.10.2014 0:04

Etter oppgradering gikk viftene hele tiden på min MBP early 2011.
Noen prosesser brukte all CPU-tid de kunne få. Maskinen var allikevel responsiv og kunne fint brukes.

Etter litt feilsøking avdekket jeg at det hadde noe med "Folder Actions" å gjøre.
"Folder Actions", var satt opp for å overvåke endringer på mapper for automatiks oppstart av prosesser.
Løsningen ble å fjern "Folder Actions" fra disse mappene.

/Jan
medlem i 185 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]