Kjøpe min første iMac!

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Kjøpe min første iMac!

Innleggav MagnusRJ » tor 30.10.2014 23:55

Hei!

Jeg vurderer STERKT (pga jeg alltid har hatt lyst på iMac) å kjøpe iMac 21,5" 2,7 gHZ på Expert for 10990,-.

Jeg har tidligere hatt Macbook Pro 2011 modell i skolesammenheng som jeg savner veldig..

Men jeg har også sett på iMac 21,5" 2,9 ghz til 12990(?noe rundt der),-.

Vanligvis bruker jeg macen/pc til normalt bruk(nettsurfing, arbeid i office). Men jeg kan også finne på å redigere bilder i Photoshop eller lage filmer i Premiere Pro. Noe som forsåvidt fungerte bra med MBP jeg hadde.

Men burde jeg i det hele tatt kjøpe en iMac nå? Eller vente? Greia er at 20% tilbudet fra Expert er VELDIG fristende, og er et godt tilbud etter min mening. Ellers er det vel ikke så lenge til de oppgraderer macene? Og vil macen vare lenge?

Trenger litt tips og råd. Men som dere sikkert forstår trenger jeg ikke den beste krafta, da hadde jeg jo kjøpt en PC. Men vil IKKE ha PC.
medlem i 114 måneder
 

Re: Kjøpe min første iMac!

Innleggav hanharal » fre 31.10.2014 0:59

En ting å huske på er at man ikke enkelt kan oppgradere RAMen på 21,5". Husker ikke om det var fordi den er loddet fast (gjør det umulig) eller fordi det ikke er noen enkel måte å komme til.

Jeg mener selv at 27" gir mer for pengene.

Jeg ville prioritert følgende:
1. SSD eller Fusion drive
2. 8Gb RAM (lurt hvis man skal redigere store bilder)

Det er først når du har dette at jeg ville vurdert å bruke penger på å oppgradere CPUen. Personlig går jeg alltid for den dårligste CPUen som er mulig for å oppfylle de andre kriteriene jeg har.
medlem i 159 måneder
 

Re: Kjøpe min første iMac!

Innleggav MagnusRJ » fre 31.10.2014 1:18

hanharal skrev:En ting å huske på er at man ikke enkelt kan oppgradere RAMen på 21,5". Husker ikke om det var fordi den er loddet fast (gjør det umulig) eller fordi det ikke er noen enkel måte å komme til.

Jeg mener selv at 27" gir mer for pengene.

Jeg ville prioritert følgende:
1. SSD eller Fusion drive
2. 8Gb RAM (lurt hvis man skal redigere store bilder)

Det er først når du har dette at jeg ville vurdert å bruke penger på å oppgradere CPUen. Personlig går jeg alltid for den dårligste CPUen som er mulig for å oppfylle de andre kriteriene jeg har.


Takk for svar :-)

Jeg tenker kanskje å kjøpe den billigste modellen av 27", men det skal sies at jeg ikke har så mye å rutte med økonomisk. Ellers vil jeg ha en iMac som går pent og kjapt i noen år med lett video og bilderedigering samt nettsurfing(netflix osv). VIl dette gå?

Jeg vet jeg ikke kan oppgradere 21,5", det er jo kjipt.. Men tror du det vil være noe stort problem for min del?

Og til mitt bruk, burde jeg velge 21,5" 2,7ghz, 21,5" 2,9ghz eller den billigste 27"?

Syntes dette er vanskelig.. Og det blir veldig dyrt for meg.. Men f.eks vinner jeg mye på å gå opp til den hakket dyrere 21,5"?

Forstår dette med Fusion Drive og SSD. Er det så store forskjeller? Og er det ikke 8GB RAM på alle modellene eller noe, syntes jeg ser det når jeg skal konfiguere selv så står det 8GB.. ?


Takk,
medlem i 114 måneder
 

Re: Kjøpe min første iMac!

Innleggav Lost » fre 31.10.2014 8:21

8 GB på alle modeller ja.
Ville helt klart gått for den rimeligste 27", en glimrende maskin i en stor og deilig skjerm.
Om du ikke har råd nå kan du sette inn SSD senere, og ja, det gjør stoooor forskjell ;)
medlem i 216 måneder
 

Re: Kjøpe min første iMac!

Innleggav lazyjacket » fre 31.10.2014 11:15

Jepp, helt klart gå for den billigste 27" og FusionDrive om du har råd til det, så kan du sette inn RAM selv. 20% off er vel et tilbud man burde slå til på.
medlem i 133 måneder
 

Re: Kjøpe min første iMac!

Innleggav Gutten i Røyken » fre 31.10.2014 12:10

En maskin uten SSD er katta i sekken, personlig ville jeg aldri vurdert det engang.
medlem i 126 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]