Leser ikke minnekort

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Leser ikke minnekort

Innleggav lenam » fre 21.11.2014 23:24

Hei! Jeg har en MacBook Pro, kjøpt i 2011. Men jeg får ikke noe kontakt med minnekortet. Har prøvd både å ha minnekortet direkte i macen, og å koble til kameraet med ledning. Men det skjer ingenting.

Det har vært slik tidligere også, men da løste det seg plutselig helt av seg selv. Så jeg skjønner ikke helt at det kan være noe galt, mtp det.

Tror ikke det er minnekortet det er noe galt med, for jeg får åpnet det i annen pc. Har ikke prøvd i annen mac.

Noen som har noen ideer? Har prøvd å søke litt rundt, men ble ikke mye klokere.
medlem i 113 måneder
 

Re: Leser ikke minnekort

Innleggav el-nico » lør 22.11.2014 9:21

Hei.

Jeg har en MacBook Pro Retina kjøpt i 2013.
Jeg har opplevd problemer med minnekort etter Yosemite.

Jeg opplevde også at minnekort ikke ble funnet (etter Yosemite). Ingen forklaring. Det virket bare ikke.
Men da jeg plugget inn kameraet med ledning ble det funnet.
De siste dagene, derimot, har minnekortet blitt funnet. Og det eneste jeg har gjort er å ta en liten runde med Diskverktøy/Førstehjelp.
Prøv det :)
Det er uansett det eneste jeg har gjort mellom "virker-ikke" og "virker".
medlem i 178 måneder
 

Re: Leser ikke minnekort

Innleggav lenam » lør 22.11.2014 17:26

Takk for svar/tips! Jeg har prøvd det nå, men det ble dessverre ingen forandring.. :-(
medlem i 113 måneder
 

Re: Leser ikke minnekort

Innleggav Stham » lør 22.11.2014 17:30

Kanskje innstillingene i iPhoto har endret seg under oppdatering, slik at iPhoto ikke åpnes når du setter inn minnekort/kopler til kamera... da kan du jo bare klikke på iPhoto, eller endre innstillingen i iPhoto/Valg.
medlem i 192 måneder
 

Re: Leser ikke minnekort

Innleggav lenam » lør 22.11.2014 18:48

Jeg bruker ikke iPhoto, pleier å bare åpne mappa i Finder :-) Men jeg får ikke opp mappa verken i Finder, iPhoto eller noen andre programmer..
medlem i 113 måneder
 

Re: Leser ikke minnekort

Innleggav Gutten i Røyken » lør 22.11.2014 23:38

Ser du enheten i Disk Verktøy?
medlem i 126 måneder
 

Re: Leser ikke minnekort

Innleggav Stham » søn 23.11.2014 12:08

Det skjer jo som regel etter install av ny OX-versjon, at noen program ikke funker, men når du ikke får opp bilder i iPhoto (selv om det nå er tregt og fases ut), og det ikke hjelper å reparere diskrettigheter, er det kanskje bare å vente på ny oppdate... problemer kan vel variere fra forskjellige modeller/årsmodeller. Selv har jeg opplevd én gang at bilder ikke ville dukke opp, men det var bare en omstart som skulle til...
medlem i 192 måneder
 

Re: Leser ikke minnekort

Innleggav lenam » søn 23.11.2014 16:31

Ser den ikke i Diskverktøy, nei. For den skal vel være i menyen til venstre da?

Hmm, mulig det har med oppdateringer å gjøre. Husker ikke om den var oppdatert det da plutselig begynte å fungere igjen sist gang.
medlem i 113 måneder
 

Re: Leser ikke minnekort

Innleggav Grubasek » søn 23.11.2014 16:49

Hvis den ikke sees i Diskverktøy betyr jo det at kortet ikke får kontakt med maskinen hardwaremessig, og da ville jeg mistenke at det kan være hardware-feil.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Leser ikke minnekort

Innleggav lenam » søn 23.11.2014 18:45

Er det noe å gjøre med det, da? Jeg vurderer sterkt å kjøpe ny...
medlem i 113 måneder
 

Re: Leser ikke minnekort

Innleggav Grubasek » søn 23.11.2014 18:48

Du har jo 5 års reklamasjonsrett, så jeg ville nok ha tatt turen innom en forhandler før jeg hadde gått til det skritt å kjøpe ny.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Leser ikke minnekort

Innleggav lenam » søn 23.11.2014 20:11

Åja, såpass og ja. Det visste jeg ikke :-) da får jeg prøve det.
medlem i 113 måneder
 

Re: Leser ikke minnekort

Innleggav jerry.c.bush » søn 23.11.2014 23:15

Etter oppgradering til Yosemite på en iMac late 2012 så har jeg problemer med kotleseren på denne maskinen, fungert smertefritt før det.
Den finnes ikke i Finder, Diskverktøy eller når man åpner om denne maskinen - Systemrapport - Kortleser. Når jeg kobler til med en ekstern kortleser koblet til USB så fungerer det.
Jeg tror dette er en bug i Yosemite siden flere har samme problem.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Leser ikke minnekort

Innleggav njadve » man 24.11.2014 15:49

Har dere prøvd å formatere minnekortet? Jeg har vært ute for at minnekort som ikke har vært formatert på lenge kan bli trøblete...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Leser ikke minnekort

Innleggav jerry.c.bush » man 24.11.2014 18:40

Jeg har forsøkt med flere kort og får samme problemet på alle sammen. De har også forskjellige størrelser.
Når det kommer til formatering så blir dette gjort via kameraet etter hver gang bildene har blitt overført til maskinen. Dvs ganske ofte.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]