Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav ameja » søn 16.11.2014 15:44

Håper jeg kan linke meg på denne tråden med et par ganske beslektede spørsmål:

1 - Jeg er veldig skeptisk til å slå av KEXT-sjekken for å kunne installere TRIM - er det veldig dumt for SSD'en å kjøre uten TRIM?

2 - Det virker litt komplisert å oppdatere firmwaren for EVO'en - er det samme opplegget for å oppdatere på PRO-versjonen til Samsung? Noen som har gjort det og kan gi meg en liten teskje-guide?

Har Samsung SSD 840 PRO (500 GB), revision DXM04B0Q, på en MacBook Pro 13" (mid-2012) og kjører OSX 10.10.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav svar » søn 16.11.2014 22:25

Det ser ut som softraid har kommet seg rundt det med TRIM med 10.10
http://www.softraid.com/pages/support/c ... notes.html

Ikke spør om det fungerer i praksis, jeg har ikke prøvd SR med 10.10.
Det er også en ganske dyr men cool driver.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav Superhai » fre 21.11.2014 10:47

ameja skrev:er det veldig dumt for SSD'en å kjøre uten TRIM?
Noen som har gjort det og kan gi meg en liten teskje-guide?

Det er skrevet like mye om TRIM som om Jesus - det er rett og slett menigheter for både for og i mot og i mellom, men hvor dumt det er å ikke ha TRIM kommer ann på veldig mange faktorer.
840 PRO har ikke samme feil som 840 EVO. På Samsung sin side har de en oppdatering for din drive, med en egen sak for Mac. Jeg har ikke prøvd den, men det er ikke det samme som den mye mer kompliserte måten som må gjøres på 840 EVO.
(http://www.samsung.com/global/business/ ... loads.html)
medlem i 132 måneder
 

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav ameja » søn 23.11.2014 23:45

Takk for tips, Superhai :)

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav Atlet » man 24.11.2014 6:09

Har prøvd og finne ut hvorfor en skal oppgradere firmware på disken noe jeg ikke klarer å finne noen plass. Har Samsung EVO 840 1 TB og ønsker å vite hvorfor før jeg gjør noe.
medlem i 172 måneder
 

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav ameja » man 24.11.2014 9:25

Dette har jeg også lurt på, og så for meg at slike ting som "garbage collection" var forbedret, men i beskrivelsen fra Samsung for 840- og 840 Pro-oppgraderingen, så sies det bare at oppgraderingen er for "improved compatibility with ultra-slim and mobile PCs.".

Jeg tenker da at det muligens ikke er en så veldig kritisk oppgradering akkurat.. i alle fall ikke for disse Samsung-modellene som som jeg har.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav Valotunk » man 24.11.2014 14:53

Her står det litt om problemene med enkelte av Samsung sine SSD'er og hvorfor de trenger oppdatering av firmware.

http://www.anandtech.com/show/8550/sams ... on-the-way

http://www.tek.no/artikler/samsungs-pop ... mer/163749
medlem i 198 måneder
 

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav Eirik. » tir 02.12.2014 21:34

Hei, jeg har nettopp installert 840 EVO 250Gb og fjernet cd-rom'en.. hadde håpet at det var mulig å oppdatere firmware ved hjelp av bootable usb.

Er det noen som har fått til dette? jeg har ikke bootcamp så kan ikke gjøre det via Windows. Hadde tidligere bootcamp som ble innstallert i 2011, brukte det aldri.. må jeg sette meg inn i hvordan man installerer windows igjen eller er det andre løsninger for å oppdatere firmwaren?

Setter stor pris på litt hjelp i riktig retning!
medlem i 125 måneder
 

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav bzzlink » ons 03.12.2014 21:18

Samsung har gitt ut verktøy til Mac ser det ut til. Må vel kanskje børste støv av DOS kommandolinje skillsene da men.

Her er bootbar usb og bootbar Cd images (scroll ned til Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software)
http://www.samsung.com/global/business/ ... loads.html

Har kjøpt en 840 evo i julegave til kona, så skal prøve å oppgradere den før den havner under treet. Må bare vente til hun ikke er hjemme :)
medlem i 193 måneder
 

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav Eirik. » fre 05.12.2014 18:14

Ja jeg har sett den, men instruksjonene der er meget uforståelig for meg iallefall. Om noen kunne linket til lit steder eller forklart hvordan man lager en bootable dos usb så hadde dette hjulpet mye!

Har ikke kommandolinje skills heller desverre, hvorfor kunne ikke bare samsung laget et program som hadde fikset dette slik som til windows?

Tror det jeg trenger er en komplett guide, men det har jeg ikke funnet enda.
medlem i 125 måneder
 

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav Superhai » søn 07.12.2014 11:10

Eirik. skrev:Om noen kunne linket til lit steder eller forklart hvordan man lager en bootable dos usb så hadde dette hjulpet mye!

Jeg har bootbar DOS USB til Mac, men problemet mitt var at oppdateringsprogrammet fungerte ikke i USB versjonen, bare på CDROM-versjonen. Det er mulig at det er en spesifikk versjon av FreeDOS den er laget til - eller noe konfigurasjon som er spesiell, og med litt eksperimentering av dette så kan man få den til å kjøre. Men det er en hel del arbeid og jeg brukte en USB-CDROM for oppgraderingen i stedet.
medlem i 132 måneder
 

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav Atlet » ons 10.12.2014 8:22

Muligt litt treig eg da, men er den siste firmwaren til 840 kalt EXT0BB6Q ?
medlem i 172 måneder
 

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav Helge Hafstad » ons 10.12.2014 14:51

Jeg vil fraråde å prøve og firmware-oppdatere disse SSD-ene på en Mac. Det samme sier Samsung-support til de som har vært i kontakt med dem: «har du ikke store problemer med disken så la vær». Har selv en SSD liggende som jeg nå bare sporadisk klarer å få kontakt med fra ulike maskiner, regner med at den må inn til Samsung som garantisak.

Å prøve å få til dette etter Samsung ufullstendige instrukser der de fraskriver seg alt ansvar, er bare bortkastet tid. Det er ganske sikkert mer effektivt å heve kjøpet og investere i et annet alternativ, eller be Samsung returnere en SSD som er oppdatert med siste firmware. Dette er etter mitt skjønn en vare som er levert med feil.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav Eirik. » ons 10.12.2014 23:58

Problemet mitt er at jeg har installert en i min iMac 27" og en i min Macbook pro 13"... Har bare veldig lite lyst å skru alt sammen opp igjen for så å fjærne diskene! jeg må sikkert installere bootcamp windows for å fikse det da?
medlem i 125 måneder
 

Re: Samsung Evo 840 - Firmware - Mac

Innleggav Helge Hafstad » tor 11.12.2014 12:15

Går ut fra at Samsung har et bra trykk fra Mac-brukere på å komme med en løsning som gjør at du kan oppgradere via Samsung Magicican e.l. Så lenge du ikke har problemer - som kan gå ut på at disken føles tregere - så er det ikke nødvendig å gjøre noe. Siden du allerede har disse i bruk så vent. Til andre som planlegger å kjøpe - skygg unna så lenge. Da bruker dere det enkleste knepet for å legge press på Samsung.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]