Litt hjelp? (Ang Formatering)

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Litt hjelp? (Ang Formatering)

Innleggav Athea » tir 16.12.2014 16:40

Hei!

Jeg vil formatere min MacBook pro og har noen spørsmål i den sammenheng. Selve formateringen skal gå fint, det er mer noen ting før og etter jeg lurer på:

1) Programmer. De fleste programmene jeg har kommer fra App store, så ved å logge inn med min Apple-ID vil jeg vel ha tilgang på dem etterpå, men hva med "iLife" programmene? Det var en stund de bare var på disk, men er de nå tilgjengelig (gratis) gjennom App store?

2) andre programmer.
Jeg har bla Word og Scrivener utenom App store. Har serienummeret (og disk), men må disse avinstalleres eller lignende før jeg formaterer slik at jeg kan installere dem på nytt etterpå?

3) Yosemite. Jeg har ikke installert Yosemite ennå. Tenkte å vente til etter formateringen. Er det dumt? Bør maskinen være på samme "nivå" før og etter?

4) Har iPhone og iPad koblet til iTunes. Har det noe å si?
(Sist gang jeg formaterer klikket det litt, laster jeg ned sanger på iphonen vil ikke de lastes på Mac'en selv om den er autorisert)

Bortsett fra å kopiere alt jeg vil spare på, er det noe annet jeg bør huske før jeg sletter disken?

Noen som kan hjelpe??
Settes pris på:)
medlem i 164 måneder
 

Re: Litt hjelp? (Ang Formatering)

Innleggav HEFJELLS » tir 16.12.2014 18:36

Har ikke så veldig god greie på det men er det nødvendig å formatere? Har sett mange innlegg om at det ikke er nødvendig, sålenge det ikke er noe galt. Angående oppgradering til Yosemite må du sjekke at de programmene du bruker/er avhengig av funker med Yosemite. Når du eventuelt oppgraderer ha en sikkerhetaskopi av det du er redd for å miste. I 99% av oppgraderingene går det helt fint. Men i alle tilfelle ha en kopi. Etter en oppgradering vil maskinen din funke som før.
medlem i 164 måneder
 

Re: Litt hjelp? (Ang Formatering)

Innleggav Gitman » tir 16.12.2014 18:53

Du sier ingenting om hvilket OS du bruker nå og hvorfor du skal formatere. Nødvendigheten med formatering er en gammel Windows regel vanligvis,

1. Hvilke iLife versjon har du? Er ikke sikker om du må kjøpe den nye versjonen om det er en gammel versjon (fra installasjonsdisk) du har. Jeg mener jeg måtte gjøre det.

2. Du trenger ikke avinstallere noe ved formatering av disk, det slettes automatisk. Men det kan være verdt å sjekke om de er kompatible med Yosemite.

3. Det er sikkert enklest å installere original OS'et først og oppdatere derfra.

4. Ved formatering slettes ALT. Dermed må iPhone og pad registrers på nyt, pluss alt av annet innstillinger og passord.
ITunesbiblioteket bør du kopiere over på ekstern harddisk og tilbakeføre derfra etterpå. Å overføre fra telefonen til Mac booken går vel ikke uten 3'dje parts software.

Håper dette hjelper deg litt på vei og at andre kan bidra litt mer :)
medlem i 231 måneder
 

Re: Litt hjelp? (Ang Formatering)

Innleggav HEFJELLS » tir 16.12.2014 19:03

Gitman: Er enig i alt, men man kan overføre det som er kjøpt i iTunes tilbake til Macen uten tredjeparts app/program. Det gjøres ved at, når iDings er koblet til i iTunes klikker man på Arkiv i menylinjen øverst oppe under skjermkanten. I rullemenyen som kommer fram velger man Enheter og deretter Overfør kjøp fra iDings.
medlem i 164 måneder
 

Re: Litt hjelp? (Ang Formatering)

Innleggav Gitman » tir 16.12.2014 19:54

Hefjells, Gjelder dette også materiale/musikk som IKKE er kjøpt på iTunes?
medlem i 231 måneder
 

Re: Litt hjelp? (Ang Formatering)

Innleggav Ove » tir 16.12.2014 21:08

Angående iLife og iWork: Programmene i disse pakkene er nå egne enheter som ikke lenger henger sammen, hvorav iPhoto fra tidligere iLife er gratis i AppStore.

iWork besto av Keynote, Numbers, og Pages. Disse tre kan kjøpes hver for seg i AppStore.

http://en.wikipedia.org/wiki/ILifehttp://en.wikipedia.org/wiki/IWork

Hvis man har kjøpt ny Mac etter 1. oktober 2013 får man de tre iWork-programmene gratis. Det ligger mange oppskrifter rundt omkring på hvordan man kan få dem gratis på eldre maskiner, også.
medlem i 230 måneder
 

Re: Litt hjelp? (Ang Formatering)

Innleggav HEFJELLS » tir 16.12.2014 21:24

Gitman: Så vidt eg vet gjelder det kun det man kar kjøpt på iTunes/App Store. For å si det enkelt. Det man har kjøpt med appleIDen(e) sin(e).
medlem i 164 måneder
 

Re: Litt hjelp? (Ang Formatering)

Innleggav Gitman » tir 16.12.2014 21:33

Da er det kanskje lurt å overføre innholdet i iTunes fra en backup dersom han har innhold som ikke er kjøpt på iTunes for å forhindre at han mister noe.
medlem i 231 måneder
 

Re: Litt hjelp? (Ang Formatering)

Innleggav Athea » ons 17.12.2014 21:32

Tusen takk for mange gode svar!
Har et par problemer med Mac'en, så skal prøve å løse dem først, men hvis ikke må nok en formatering til. Måtte bare sjekke hvor mye jeg kom til å miste...
Takker så meget;)
medlem i 164 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]