2 x Airport som trådløst?

2 x Airport som trådløst?

Innleggav DADDY » lør 20.12.2014 11:32

Elendig overskrift, men allikevel...

Jeg hadde en 2 TB Airport Extreme som backup og trådløst, disken gikk gull og jeg kjøpte da en splitter ny 3 TB Airport Extreme.

Skrudde av nettverket på den gamle, men beholdt den for backup av 2 maskiner.

Nå har jeg fått ryddet og skulle egentlig legge den på 2 TB ut på finn.no.

Men til så lite penger beholder jeg den heller.

Så til spørsmålet:

Fungerer 2 enheter med "utvidet" nettverk - i praksis?

Årsaken til at jeg spør er at det var rare ting som skjedde hjemme hos meg når jeg hadde utvidet nettverk med begge.

Enheter som tidligere hadde vært tilkoblet den "gamle" slet med å komme på nett når begge var på.

Noen ideer?

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: 2 x Airport som trådløst?

Innleggav hansk_e » man 22.12.2014 5:45

Regener med de mener TimeCapsule? Uansett, er samme trådløse router i denne som Extreme.

Spørsmålet er om du trenger to?
Har du så dårlig nett i huset ditt du trenger en ekstra, eller er det mere for kjekt å ha, siden du nå har to i hus?

Har selv ingen god erfaring med å utvide nett. Har bare fungert for meg når jeg kobler de sammen med kabel.

Men i teorien skal det virke. Mulig du må gå inn på enhetene dine, og slette nettverks innstillinger, og legge de inn på nytt.

Men som sagt, om du strengt tatt ikke trenger to, har det ikke noe for seg. Flere enheter skaper mere interference mellom de. Dess mindre trådløst du kan ha i huset, dess bedre.
medlem i 146 måneder
 

Re: 2 x Airport som trådløst?

Innleggav DADDY » man 22.12.2014 8:58

God morgen, ja - du har forstått hva jeg mener.

Stort areal er årsaken til at jeg ønsker å ha begge i drift.

Testet igjen i går, skrudde på wifi på den gamle. Da gikk nettet, også det med kabel, bananas - opp og ned. Måtte ta strømmen på den nye, for å nå den gamle og skrudd av wifi.

Da ble alt OK igjen.

Hva pokker var det som skjedde?

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: 2 x Airport som trådløst?

Innleggav Consensus » man 22.12.2014 12:37

Heisann!

Jeg er i samme båt som deg, eller dvs nesten ihvertfall.

Jeg kjøpte en 2Tb versjon som jeg først koblet opp. Denne er satt opp til å ta backup av alle macer i huset, og er direkte koblet til ett altibox modem som står i bridgemodus. Airporten er altså ruter.

Jeg har ett ganske stort hus på i overkant av 300kvm. Jeg har leieboer i kjelleren som nyter godt av mitt gjestenettverk. Etter overgangen til Airporten sliter han med dekningen så jeg kjøper inn en Extreme.

Av praktiske årsaker er disse koblet sammen med kabel. Fra jeg åpner Extremen, kobler den til i WAN inngangen og velger "utvid" i Airport verktøyet tar det i underkant av 15 minutter til nettverket er oppe å går. Jeg gjør ingen innstillinger på Extremen, den ordner alt selv, jeg antar den henter alt av innstillinger fra den som står som ruter. Jeg kan bruke LAN portene i Extremen som switch, så det er jo en bonus for min del. Problemet med dårlig dekning for leieboeren er løst.

Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kunne koble til å så mange enheter du bare måtte ønske. Jeg ville brukt kabel pga stabiliteten det gir, men det er opp til deg. Jeg kan bevege meg i huset uten å miste nett, og av airport verktøyet ser jeg at enhetene automatisk velger det nettet som er sterkest.

For min del ser det da slik ut:
Tilgin fibermodem (bridgemodus)---->Airport Timecapsule (tilkoblet med kabel i WAN port, og står som ruter)---->Airport Extreme (tikoblet med kabel i WAN port fra LAN port i ruteren, satt opp for å utvide nettverket)

Jeg hadde tilbakestilt til fabrikk på den som du skal koble til som nummer to og tatt det derfra. Hvis du har data på disken, jeg er usikker på om den formaterer, så flytter du dette over på en annen enhet i mellomtiden. Dette fungerer fjell hos meg!

Lykke til!

- C
medlem i 131 måneder
 

Re: 2 x Airport som trådløst?

Innleggav T.B.Hansen » man 22.12.2014 14:20

Dette skal fungere uten problemer, og jeg har selv kjørt slike opplegg i flere perioder, med ulike kombinasjoner av Apple-rutere.

Sett opp «hovedruteren» (den som er koblet til Internett) ved å følge den automatiserte prosedyren i AirPort-verktøy. Sett eventuelt en fast kanal, dersom det er mange andre nettverk i nærheten.

Sett opp den andre ruteren med standardprosedyren for «Utvid nettverk».

Min erfaring er at de fleste problemer med Apple-rutere skyldes at folk velger kompliserte oppsett, i den tro at dette skal være bedre enn standardoppsettet. Men den eneste endringen fra standardoppsettet det er nødvendig å gjøre for en vanlig bruker, er å velge en fast kanal med liten trafikk, dersom det er mange andre nettverk i nærheten. Etter inneldende oppsett kan man trygt la AirPort-verktøy i fred.

Har man tilfeldige problemer med nettverket, fikser vanligvis Diagnostikk under «Hjelp meg...» i Systemvalg > Nettverk på den enkelte Mac'en dette. I verste fall vil en omstart av ruteren løse de fleste problemer. Fikling med innstillinger i programvare er helt unødvendig for en vanlig hjemmebruker. Har man begynt med det, er det beste tipset å slette Wi-Fi-oppsettet i Systemvalg og koble seg opp på nytt med standardinnstillinger.

Derimot har jeg ofte hatt problemer dersom det sitter en ikke-Apple-boks først i kjeden. Løsningen på dette har for meg vært å bruke denne boksen bare som modem, koble Apple-ruteren til med kabel, og sette opp alle nettverksfunksjoner på denne.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: 2 x Airport som trådløst?

Innleggav Helge Hafstad » man 22.12.2014 23:09

Kan bekrefte at det fungerer utmerket med flere AirPort-rutere. Bruker selv 4 Extreme, 2 av den gamle typen og 2 siste generasjon. Kun 1 er kablet mot boks fra NGT og trådløst nett på VDSL-boks er slått av. Hadde en periode problemer som kan ha skyldes en trådløs HP-skriver hos leieboer - har sett andre nevner konflikter med dette. Skrivere og AirPlay-dingser er derfor kablet på forskjellige rutere hos oss.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: 2 x Airport som trådløst?

Innleggav DADDY » lør 27.12.2014 14:15

Takk for innspill.

Jeg vil gjøre et nytt forsøk i helgen, men hvordan kan jeg feilsøke når nettet går "bananas"?

Pinge vg.no og andre? Nettverk er en svak side...

Har en router/dhco/brannmur fra jobben, Apple står som "kun" trådløst og backup.

Factory reset er ikke ønskelig, jeg har en mengde med "dingser" som er er sant helvete å konfigurere trådløst på. Vil ikke ha nytt nett/passord.

God jul.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: 2 x Airport som trådløst?

Innleggav Superhai » lør 27.12.2014 15:43

Koble med kabel slik: [Evt Internett]---[Router]=====[AIREX]----[AIREX]
Utvid fra routeren og den andre fra routeren eller den andre.
Kall nettverkene det samme, og bruk samme godkjenning. Ser flere sier samme kanal er ideelt, selv har jeg ikke hatt problemer med ulike.
Sørg for at kun en router deler ut IP via DHCP (om du bruker det).

Feilsøking av nettverk er en komplisert affære, og spesielt trådløse.
Det første å sjekke er hvilke IP-adresser de ulike enhetene har fått tildelt.
Deretter kan man f.eks. pinge hoved-routeren, og så videre til Internett.
medlem i 131 måneder
 

Re: 2 x Airport som trådløst?

Innleggav DADDY » lør 27.12.2014 22:23

Jeg blir lettere sprø av dette...

Nettet er Altibox sentral, brannmur/router/dhcp fra jobb og kabel til 2 x Airport.

Satte opp "ping" til en server, brannmur og vg.no.

Kl. 20:30 tok jeg strømmen på begge Airport og koblet de til nettet.

Etter 2-3-4 minutter begynte nettverket å gå bananas. Pingene ble avbrutt - mye - 5 av 10 linjer forsvant.

Jeg bestemte meg for å ta tiden til hjelp.

Kl. 21:00 så jeg nyhetene via Safari - linjen var da stabil. Men det trådløse er fortsatt et problem.

Den eldste Airport blinker oransje, i Airport-verktøy lyser den rødt - og grønt om hverandre. Den har klienter koblet til og ikke. Bananas.

Kl. 21:15 satte jeg meg ned for å skrive dette, da var igjen ping-sesjonene mine på bærtur. Brudd av annenhver linje...

TV2 i Safari går fortsatt bra - med kabel da.

Wifi er fortsatt bananas.

Noen tips for feilsøking?

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: 2 x Airport som trådløst?

Innleggav DADDY » man 29.12.2014 16:58

BUMPER denne, gir meg grå hår...

Jeg testet igjen, skrudde av wifi på begge enhetene. La inn et helt nytt trådløst nettverk på den ene, så den andre. Samme feil. La deretter inn et helt usikert nettverk - fortsatt med samme feil.

Med "bananas" mener jeg at nettverket hjemme blir ustabilt. Wifi er så og si ubrukelig, kablet nettverk sliter med å pinge routeren, internett mens det på lokalnettet er både og.

Gjentar at disse 2 Apple-dingsene står som bro, ingen router/dhcp er aktivisert.

Googlet og fant denne:

Wi-Fi base station: Understanding and resolving a blinking amber status light
http://support.apple.com/en-us/HT203198

Meldingen som Apple gir:

Airport basestasjonen er konfigurert til å koble til et bestemt trådløst nettverk som ikke ble funnet. Hvis du ikke ser nettverket du vil koble til, kontrollerer du at den trådløse enheten er koblet til og innenfor rekkevidden til Airport basestasjonen.


Det gir ingen mening... Når kun den ene enheten er på, så er nettverket synlig og lar seg koble til uten problemer. Faenskapet starter når jeg aktiviserer den andre enheten.

Noen ideer?

Som workaround jeg har bare laget en nytt nettverk på den ene enheten slik at jeg får bedre dekning i det store huset.

Hjelp...

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: 2 x Airport som trådløst?

Innleggav Rillto » man 29.12.2014 19:19

Begge kan ikke stå i bromodus. En av dem må være ruter og ha kabel rett fra altibox sentralen. Har du trådløs ruter fra Altibox må du sjekke at du har satt altibox sentralen i bromodus! For at Apple verktøyet skal kunne utvide nettverket må en av Apple dingsene dele ut IP adresser. Den andre kobles direkte i en av de 4 lan portene på den første og settes opp som utvidelse av Airportverktøyet selv.

Lyseboks i bro-Apple dings1 som ruter- Appledings 2 i utvidelse av eksisterende nettverk.

Du må ikke ha flere nettverk eller røre noen av innstillingene Airportverktøyet har satt opp.
medlem i 133 måneder
 

Re: 2 x Airport som trådløst?

Innleggav DADDY » man 29.12.2014 20:06

Takk, hvis det du sier stemmer har jeg et problem.

Brannmuren som står mellom Lyseboksen og alt annet styres av IT på jobb. De er ikke samarbeidsvillige. :rolls eyes:

Det er noen VPN greier for hjemmekontor.

Hvis noen ser løsninger så blir jeg glad for tips.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: 2 x Airport som trådløst?

Innleggav Helge Hafstad » man 29.12.2014 20:56

Begge kan ikke stå i bromodus. En av dem må være ruter og ha kabel rett fra altibox sentralen.


Kjenner ikke Altibox, men for fx NextGenTel så kobler man WAN-port på første AirPort til switch på NGT-boks. AirPort settes så opp som «Opprett et trådløst nettverk» og så sant Altibox deler ut IP-adresser så skal rutermodus være «Av (bromodus)».

Neste Airport trenger ikke kabling og settes opp tilsvarende, men som «Utvid et trådløst nettverk». Får du ikke gjort dette med AirPort-verktøy så koble til sistnevnte med kabel direkte til maskinen og sett den opp slik for deretter flytte den der du ønsker det. Sjekk så med AirPort-verktøy at begge er oppe og at du har Internett-forbindelse. Ev feil vil fremkomme om ikke begge viser grønn status i oversikten.

Beklager hvis dette ble for mye «teskje-modus», men det skal ikke være vanskeligere enn dette. Min erfaring er at trøbbel får en først når en konfigurerer ytterligere innstillinger - utenom likt nettverksnavn, passord og andre «selvsagte» valg...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: 2 x Airport som trådløst?

Innleggav DADDY » man 29.12.2014 21:38

Takk Helge, du gir meg håp. ;)

Altibox er som andre, de gir "ekte" IP-adresser til alle som spør.

Jeg har en router/brannmur/dhcp (192.168.1.x) (med VPN til jobb) rett etter Altibox, denne går til en Cisco switch hvor "alt" igjen er koblet til.

Airporten har statt til "bridge" siden tidenes morgen og har fungert glimrende, kabelen går inn i WAN-porten.

Den "nye" Airporten kablet jeg også på samme måten, kan det være problemet mitt?

Skal jeg koble den fra, evt. prøve en annen port, eller trådløst?

Skulle gjerne hatt begge operative.

Igjen takk for hjelpen til dere alle, helt fantastisk.

PS: T-skje er helt OK.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: 2 x Airport som trådløst?

Innleggav Helge Hafstad » man 29.12.2014 21:54

Den "nye" Airporten kablet jeg også på samme måten, kan det være problemet mitt?

Skal jeg koble den fra, evt. prøve en annen port, eller trådløst?


Ja til siste - som jeg også skrev i mitt forrige svar. Konfigurer den med kabel til maskinen din (slå av trådløst nett i vifte-menyen mens du gjør dette), flytt den så dit du vil. Trådløst....:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Neste

Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron