Mac Pro 5.1: Windows via Bootcamp

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Mac Pro 5.1: Windows via Bootcamp

Innleggav Blomvik » man 22.12.2014 13:19

Hei

La meg først si at jeg har tidligere søkt en del både her i forumet og hos Google. Deg eneste jeg får opp angår MBP. Dersom dette emnet har vært oppe før beklager jeg på forhånd og takker den som vil linke meg til en eventuell løsning på problemet.

Jeg kjøpte nylig en 12-core Mac Pro (2012, Mavericks) og skulle gjerne kjørt Windows på den.
Jeg hadde en gammel Win7 plate liggende som jeg har prøvd å få til å fungere. Alt frem til og med installasjon har gått smertefritt men under første boot står alt stille. Det virker ikke som systemet starter opp. Har prøvd både 32 og 64 bit. Må jeg ha et nyere operativsystem som er kompatibelt med 5.1?
Personen som solgte meg maskinen (som ikke hadde særlig peiling generelt) påsto at Macen ikke var ment for å installere Windows, men at det kunne kjøres gjennom f.eks. Parallels.
Er det tilfelle at Mac Pro ikke kan boote Windows? I så tilfelle, hvorfor i alle dager ikke? Bootcamp-assistenten ligger i verktøymappen og fungerer som den skal. Det er jo den største arbeidshesten i stallen, og det gir ikke mening at den ikke skal kunne boote Windows, spesielt med tanke på at andre Macer gjør det problemfritt.
medlem i 227 måneder
 

Re: Mac Pro 5.1: Windows via Bootcamp

Innleggav Jurgis » man 22.12.2014 14:50

Sier du at du får kjørt hele installasjonen og det er først når du skal boote Windows det ikke skjer noe? Når stopper det opp?

Jeg la inn Windows 7 på min Mac Pro 4,1 og det har aldri vært et problem.
medlem i 206 måneder
 

Re: Mac Pro 5.1: Windows via Bootcamp

Innleggav EinarJ » man 22.12.2014 15:31

Det finnes vel såvidt meg bekjent ingen Intel-basert Mac som ikke klarer å kjøre én eller annen Windows-versjon uten VMWare/Parallels, så de fleste maskinene som er produsert de siste 8 åra burde klare det. Allikevel er det verdt å nevne at dersom Windowsbehovet består i noen enkle programmer (les: ikke spill) man bruker litt innimellom, så er kanskje en av virtualiseringsløsningene verdt å prøve (de kan forøvrig også kombineres, jeg kjører f.eks. Boot Camp-windowsen min i Paralells når jeg ikke gidder å boote om, men booter om til samme Windows-installasjon hvis jeg skal spille, eller gjøre noe litt tyngre som vil ha mer RAM og GPU).

Når det er sagt, så sjekka jeg http://support.apple.com/no-no/HT5639 og den engelske varianten av samme side http://support.apple.com/en-us/HT201456, bare for å bekrefte at snakket om «Boot Camp 7» var en skrivefeil i den norske utgaven.

Begge konkluderer med at man MÅ ha 64-bits Windows, og ikke Enterprise-utgaven. (Den norske utgaven av sida lister spesifikt 7 Home Premium, 7 Ultimate og 7 Professional, alle 64 bits). Videre skal visst 8 og 8.1 fungere.

Så, for ordens skyld: Du har brukt Boot Camp-assistenten til å partisjonere, og bare klikket deg gjennom installasjonsprosessen til Windows (og valgt "BOOT CAMP"-partisjonen som installasjonsdisk der)?

Ser du BOOT CAMP partisjonen i Finder?

Var maskinen nyinstallert da du fikk den, eller var også programvaretilstanden «brukt»?

Hvordan prøver du å starte Windows?

Nøyaktig hva skjer når du prøver å starte Windows? (Får du grå skjerm? Får du svart skjerm? Får du svart skjerm med en understrek øverst i venstre hjørne? Får du windowslogoen, uten at noe skjer?)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Mac Pro 5.1: Windows via Bootcamp

Innleggav Blomvik » man 22.12.2014 18:11

Jeg må være ærlig og innrømme at spill er grunnen til at jeg ønsker Windows, så å kjøre det virtuelt er ikke et alternativ.

Jeg skal se litt nærmere på linkene du postet ila. kvelden, men for å svare på spørsmålene:

Jeg har brukt Boot-Camp til å partisjonere og laste ned windowsdrivere. Husker ikke helt om BOOT CAMP dukket opp, men jeg regner med at den gjorde det. Jeg ville nok reagert hvis ikke.

Maskinen var nyformatert med Mavericks. Da Windows ikke startet 3. gang jeg gjennomførte innstallasjon formaterte jeg hele maskinen og la inn Mavericks på ny, uten at det gjorde noen nevneverdig nytte.

Installasjon går som smurt, ingen problem der.

Jeg starter opp maskinen mens jeg holder inne "Alt/option" på tastaturet og velger "Windows" som startdisk. Etter dette får jeg svart skjerm med blinkende understrek oppe i venstre hjørne uten at noe annet skjer. Jeg prøvde å la den stå slik i nærmere to timer.
medlem i 227 måneder
 

Re: Mac Pro 5.1: Windows via Bootcamp

Innleggav Blomvik » tor 25.12.2014 1:10

Er det noen som har kjennskap til dette problemet, og en eventuell løsning?
medlem i 227 måneder
 

Re: Mac Pro 5.1: Windows via Bootcamp

Innleggav Kurtis » tor 25.12.2014 2:51

Løsning med to disker: Ingen bootcamp - All ram til spilling i windows
Ha mac osx på disk 1.
Slå av maskinen og dra disk 1 ut - dytt disk 2 inn
Legg inn Windowsplata og kjør denne inn på disk 2.

Når du er ferdig med det (og hundrevis av oppdateringer) slår du av maskinen.
Dytt inn disk 1.

Når du starter opp maskinen igjen hold inne "alt"/otion knappen og velg hvilken disk du vil starte fra, osx eller windows. Har akkurat gjort dette selv. Vurderte å legge inn windows 8 men den er visst ikke kompatibel med min Mac Pro 3.1 - så det ble gamle windows 7 på meg. Bruker SSD og det er flotte greier. :)
medlem i 200 måneder
 

Re: Mac Pro 5.1: Windows via Bootcamp

Innleggav Superhai » tor 25.12.2014 14:32

Windows skal fungere, men det er vanskelig å si hva som mangler her. Et alternativ for deg kan være å sjekke ut rEFInd http://www.rodsbooks.com/refind/
medlem i 131 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]