Reformatere Mac

Reformatere Mac

Innleggav Sjubabaloba » tir 23.12.2014 21:37

Heisann.

Jeg har en MacBook Pro 13" fra midten av 2010 med OS X Yosemite som har begynt å bli veldig treg. Jeg vurderer derfor å reformatere den, men aner ikke hvordan dette gjøres. Er det noen som kan gi meg tips?
medlem i 111 måneder
 

Re: Reformatere Mac

Innleggav lazyjacket » tir 23.12.2014 22:24

http://osxdaily.com/2014/10/18/clean-in ... -yosemite/

Vil vel egentlig anbefale å bytte HDD med en SSD for bedre responstider på macen din.

Curial mx100 er billig og bra.
medlem i 132 måneder
 

Re: Reformatere Mac

Innleggav Lost » ons 24.12.2014 7:51

medlem i 215 måneder
 

Re: Reformatere Mac

Innleggav Grubasek » ons 24.12.2014 10:49

Før du begynner med reformatering ville jeg ha satt inn mere minne, og evt. bytte HDD SSD, som @lazyjacket har foreslått.

Hvis du har lite diskplass igjen vil også maskinen gå tregere. Du bør til enhver tid ha minimum 20-25% ledig diskplass. Har du ikke det, bør du anskaffe deg en ekstern disk, og flytte musikk, bilder og videoer ut på denne.

Det er også fullt mulig å "styre" alle brukerfiler til f.eks. en ekstern disk. Det er en løsning jeg har brukt i flere år, og som fungerer utmerket.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Reformatere Mac

Innleggav T.B.Hansen » ons 24.12.2014 20:59

Som skrevet utallige ganger før: Reformatering og nyinnstallering av OS har ingen rasjonell funksjon på Mac. Treghet skyldes enten at det er for lite ledig plass på systemdisken (startdisken), eller at man har installert utdatert eller dårlig programvare (spesielt systemtillegg o.l.).

Reformatering kan gjøre Mac'en raskere, fordi man da sletter utdaterte filer gammel programvare har lagt igjen i systemet, og/eller fordi man ikke kopierer tilbake alt som lå på disken før, og dermed får litt mer ledig plass. Men begge deler oppnår man mye lettere og med mindre arbeid, om man går gjennom disken, oppdaterer all programvare som kan oppdateres, sletter programmer som er utdatert (bruk App Zap fra Mac App Store; det sletter også programmets systemfiler, som er de som kan skape problemer), og eventuelt flytter dokumenter til en ekstern disk (det vil si: til to eksterne disker, siden all lagring bør sikkerhetskopieres).

Det er lett å gjøre feil når man sletter en harddisk. Sjansen er stor for at man ikke har kopiert alt men skulle ha kopiert, at man ikke har installasjonsdisker og serienummer til all programvare, eller Apple IDen man har kjøpt et program med. Det kan også være t noen av de programmene man bruker fulgte med en eldre versjon av Mac OS enn den man bruker nå — slike programmer vil man miste om man sletter disken. Og siden reformatering og nyinstallering altså ikke har noen rasjonell funksjon i Mac OS har Apple heller ikke utviklet rutiner for hvordan dette gjøres, så uerfarne brukere kan rote ting skikkelig til — noe dette og andre fora er fulle av eksempler på.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Reformatere Mac

Innleggav Sjubabaloba » søn 28.12.2014 0:26

T.B.Hansen skrev:Som skrevet utallige ganger før: Reformatering og nyinnstallering av OS har ingen rasjonell funksjon på Mac. Treghet skyldes enten at det er for lite ledig plass på systemdisken (startdisken), eller at man har installert utdatert eller dårlig programvare (spesielt systemtillegg o.l.).

Reformatering kan gjøre Mac'en raskere, fordi man da sletter utdaterte filer gammel programvare har lagt igjen i systemet, og/eller fordi man ikke kopierer tilbake alt som lå på disken før, og dermed får litt mer ledig plass. Men begge deler oppnår man mye lettere og med mindre arbeid, om man går gjennom disken, oppdaterer all programvare som kan oppdateres, sletter programmer som er utdatert (bruk App Zap fra Mac App Store; det sletter også programmets systemfiler, som er de som kan skape problemer), og eventuelt flytter dokumenter til en ekstern disk (det vil si: til to eksterne disker, siden all lagring bør sikkerhetskopieres).

Det er lett å gjøre feil når man sletter en harddisk. Sjansen er stor for at man ikke har kopiert alt men skulle ha kopiert, at man ikke har installasjonsdisker og serienummer til all programvare, eller Apple IDen man har kjøpt et program med. Det kan også være t noen av de programmene man bruker fulgte med en eldre versjon av Mac OS enn den man bruker nå — slike programmer vil man miste om man sletter disken. Og siden reformatering og nyinstallering altså ikke har noen rasjonell funksjon i Mac OS har Apple heller ikke utviklet rutiner for hvordan dette gjøres, så uerfarne brukere kan rote ting skikkelig til — noe dette og andre fora er fulle av eksempler på.


Hva skal jeg da gjøre, når jeg allerede har gått gjennom og slettet alle programer jeg ikke bruker (uten App Zap) og har 133GB av 246GB ledig, men macen bruker 3,8 GB av 4 GB minne når jeg kun kjører Safari med 3 faner oppe (bruker MemoryKeeper for å sjekke dette og frigjøre minne av og til)?
medlem i 111 måneder
 

Re: Reformatere Mac

Innleggav Tarkus » søn 28.12.2014 2:36

@ Sjubabaloba:
Safari "bruker" ikke 3,8 GB minne; det er operativsystemet som reserverer 3,8 GB til bruk for Safari - men i det øyeblikk en annen prosess krever mer minneplass, så frigis selvfølgelig dette på et nanosekund dersom det er behov for det.

Oppgrader RAM (dersom du bruker Photoshop eller iMovie eller programmer som krever MASSE minne) og sett inn en SSD så har du en MYE kjappere maskin.

For øvrig vil jeg anbefale å reparere diskrettigheter (med Diskverktøy) av og til, det koster ingen ting og tar bare et par minutter, og resultatet er som oftest en bedre maskin.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Reformatere Mac

Innleggav Norgesannonser » søn 28.12.2014 9:48

Er den treg som i at det tar lang tid å åpne programmer, eller treg som i at den til stadighet henter opp "badeballen"?

Min erfaring med min MBP fra mid 2010 (i5 2,4 GHz ) er at den fikk et helt nytt liv etter at jeg oppgraderte til SSD samt 8 GB RAM.

Men innimellom går den også tregt. Da er det bare å åpne Diskverktøy og "verifisere disk" og "Reparere filrettigheter", så er den god som gull.

Til referanse er oppstartstid for OS X Yosemite er rundt 15-20 sekunder. Oppstartstid for Safari er ca 1-2 sekunder.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]