Ny Mac- Pro eller Air?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Ny Mac- Pro eller Air?

Innleggav macaholica » man 19.01.2015 21:30

Fruen vil ha Mac. Spørsmålet er Pro eller Air, prosessorhastighet eller RAM? Bruksområde studier/vanlig dagligbruk. Vil ha 13,3".

Alternativ 1: Pro uten retina med 2,9 GHz prosessor, 8 GB RAM og 1 TB HDD.
Alternativ 2: Air med 128 GB SSD, 1,7 GHz prosessor, 8 GB RAM(fordrer kjøp av ekstern lagring)
Alternativ 3: Air med 256 GB SSD. Her kan vi enten øke prosessor til 1,7 eller øke RAM til 8. Å øke begge deler blir for dyrt.

Air har en kjempefordel mtp vekt, men har flashlagring. Pro har prosessorhastighet, men høyere vekt og vanlig harddisk(SSD blir for dyrt). Hva er viktigst ved alternativ 3, RAM eller prosessorhastighet?
medlem i 114 måneder
 

Re: Ny Mac- Pro eller Air?

Innleggav Stereo Mac » man 19.01.2015 21:48

Til bruken du forespeiler.

Standard utgave av MBA, 256 GB.

Liten grunn til både 8gb Ram og i7 om det er studier / vanlig dagbruk.

Svaret på spm 3 i et nøteskall blir som følger. Har du mange ting oppe samtidig 8gb ram. Skal du jobbe litt med film og rendering, prossesor.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Ny Mac- Pro eller Air?

Innleggav Superhai » tir 20.01.2015 4:33

MBAir har bedre grafikk som gjør at ting flyter bedre og føles raskere selv om prosessoren ikke er like rask, når man ikke bruker cpu-intensive applikasjoner.

Vanlig dagligbruk er et begrep som egentlig er intetsigende. Men for å lese vg.no/ap.no se på youtube og lese email og facebook, så gå for enkleste Air. Om med studier du mener lese bøker og skrive tekster, så gjelder det samme.

Men for å vurdere mer minne, lagring og prosessor - så må du se nærmere på hva du faktisk bruker maskinen til og hvordan. Hvis du vil ha Word/Pages, Safari/Chrome/Firefox/etc, og andre programmer oppe samtidig så er mer minne viktig.

Vet du at du kommer til å installere mange programmer så er mer lagring viktig, prosjekter og dokumenter som man lager kan man bruke ekstern lagring til og mange bruker like gjerne "sky"-baserte lagringer direkte om man har rask nok tilkobling.

Video-, bilderedigering så bør man få beste mulige konfigurasjon, men her må man være realistisk med hva man faktisk vil drive med. Det er et kompromiss uansett.
medlem i 132 måneder
 

Re: Ny Mac- Pro eller Air?

Innleggav Lost » tir 20.01.2015 12:43

Hadde aldri vurdert en maskin uten SSD, 256 GB. Kutt heller på Ram.
medlem i 216 måneder
 

Re: Ny Mac- Pro eller Air?

Innleggav Valotunk » tir 20.01.2015 22:00

Macbook Air med følgende prioriteringer:

-SSD
-RAM
-CPU
medlem i 199 måneder
 

Re: Ny Mac- Pro eller Air?

Innleggav bzzlink » tor 22.01.2015 22:43

Som flere sier
Air med 256 og 8gb ram.

Om du kan vente en mnd. så gjør det. Nye modeller er på trappene!!
medlem i 193 måneder
 

Re: Ny Mac- Pro eller Air?

Innleggav meridian1979 » fre 23.01.2015 0:01

Vel, jeg har den nyeste 13" Air. Brukes til Internett og litt dokumentskriving samt iPhoto. 4 gb ram og 128 ssd. Klarer seg i massevis til mitt bruk, sier ikke at det er bra nok til fruen din - men min erfaring er at damer ikke trenger så høye specs som vi "trenger". Kjøpte den på tilbud for 7000 kr hos Elkjøp. Kjempemaskin for en grei sum.
medlem i 176 måneder
 

Re: Ny Mac- Pro eller Air?

Innleggav eloso » fre 23.01.2015 20:14

bzzlink skrev:Som flere sier
Air med 256 og 8gb ram.

Om du kan vente en mnd. så gjør det. Nye modeller er på trappene!!


Gjelder dette både MBP og Air? Mener jeg har lest at ny MBP lanseres først til sommeren.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ny Mac- Pro eller Air?

Innleggav Valotunk » fre 23.01.2015 20:47

Det er vel Air som mest sannsynlig står foran en oppdatering / ny modell først.

Det ryktes om en ny 12" Retina Air, men som vanlig med Apple er det lite vi vet inntil en eventuell lansering.

Dagens modell er likevel en knakende god maskin og jeg kjøpte nettopp en standardmodell til mine foreldre. Var da heldig og fikk den til 6870,- i romjulen når Lefdal kjørte kampanje.

Den "vanlige" Pro modellen uten retina tror jeg egentlig lever på overtid og vil mest sannsynlig forsvinne uten noen direkte erstatter. Det er en litt "gammel" modell som ikke har vært oppdatert siden 2012.
medlem i 199 måneder
 

Re: Ny Mac- Pro eller Air?

Innleggav Stereo Mac » fre 23.01.2015 20:49

Ingen som vet noe som helst om når Apple lanserer noen ting.

Du kan få gode spekulasjoner, men de er ikke mer en akkurat det, spekulasjoner.

Flere sider som er gode på å gjette, selv bruker jeg ofte denne.

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]