Canal Digital, T-We Multiroom og Airport Extreme

Canal Digital, T-We Multiroom og Airport Extreme

Innleggav PaulHarald » lør 24.01.2015 1:54

Hei!

Har skaffet meg en Canal Digital T-We Box og en T-We Box Mini (kabel-TV). Alt virker som om det er installert korrekt, de to boksene snakker sammen slik de skal. T-We Box er koblet til routeren med Ethernet, som er en Apple Airport Extreme. Mini-boksen er ethernet-koblet til en annen AirPort Extreme på samme nettverk. På Mini-boksen får jeg opp listen over opptak som ligger på T-We boksen. Ukesarkiv, Wimp og andre tjenester virker slik de skal på begge bokser.

Men Mini-boksen klarer ikke å vise opptak som ligger på T-We boksen. Det bare henger. En eneste gang har jeg klart å spille av et opptak på Mini-boksen, men det hakker og går i sneglefart.

Hvis jeg går i MultiRoom-menyen på Mini-boksen -> Teknisk informasjon så ser jeg at begge boksene er riktig konfigurert. Det står "Konfigurasjon 11" øverst til venstre. Begge boksene har hver sin antennetilkobling. De har IP-adressene 10.0.1.143 og 10.0.1.144.

Hvis jeg velger "Tilkoblingskvalitet" Multiroom-menyen på Mini-boksen, får jeg opp at kapasiteten er 568 kbit/s altså helt elendig. Der ligger nok problemet.I samme meny på hovedboksen, har jeg 90 Mbps og beskjed om at dette skal være nok til at Multiroom fungerer.

Alt annet i huset virker superkjapt: Videostreaming, WIMP, nettradio, to Denon-receivere som er koblet til hver sin av de to Airportene, PlayStation med nettspill, you name it: Alt er som det skal være og jeg har 100 mbps linje fra Canal Digital.

Er dette noe med UDP/TCP porter som må åpnes på de trådløse routerne? Noen innstillinger som må gjøres spesifikt for Airport Extreme? Dette er bare rart. Det virker som om det samme problemet gjelder iPad med T-We See, for den rapporterer også hastighet langt under 1 mbit/s. Men for alle andre formål er iPaden superkjapp på strømming til og fra andre enheter i huset.

Jeg sendte alt dette til Canal Digital kundeservice, men de svarer bare at de "ikke har support på min router". Du verden.

Erfaringer? Forslag?
medlem i 219 måneder
 


Re: Canal Digital, T-We Multiroom og Airport Extreme

Innleggav PaulHarald » søn 14.06.2015 23:25

Det er en sak fra 2013, akkurat den biten har de heldigvis løst for lengst. Alt fungerer med Apple-routere og problemet ovenfor er det mange som har med ikke-Apple rutere også.

Har fått vite fra CD at det er et problem med hastighets-avklaring mellom CD-boksen og mange routere. De jobber med saken....
medlem i 219 måneder
 

Re: Canal Digital, T-We Multiroom og Airport Extreme

Innleggav butare » man 15.06.2015 10:22

Dette med hastighet merker jeg ja. Signalet dropper inn i mellom og alt stopper opp. Blir det ikke en fix snart, må jeg se på en annen løsning enn TC.
medlem i 198 måneder
 

Re: Canal Digital, T-We Multiroom og Airport Extreme

Innleggav trondrm » man 15.06.2015 20:47

Ikke mye hjelp kanskje, men jeg har Multiroom-oppsett med Airport Express. Begge boksene henger på en switch med ethernet. Fungerer helt fint og har ikke opplevd hverken heng eller noe annet tull.

Men iPad-appen deres, T-We See, DEN er dårlig den! :-(

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Canal Digital, T-We Multiroom og Airport Extreme

Innleggav PaulHarald » man 15.06.2015 21:03

Ja, DEN appen er dårlig! Og det vet de godt. Jeg har vært igjennom support-nivåene deres opp til ganske høyt oppe, etter hvert med noen på telefon som bekreftet at problemet med multiroom og T-We-See appen går ut på noe av det samme. Så det er artig å høre at multiroom med Airport faktisk fungerer hos deg.

Et problem som også er diskutert på avforum er 1000 versus 100 mbit/s hastighet, noen av T-We-boksene har angivelig problemer med å sende/ta imot en gitt hastighet. Jeg kan ikke det tekniske men det er vel en auto-MTU-sak som den sliter med? Uansett: Noen har hatt suksess med å stille inn routeren til å bare sende/motta 100 mbps og det samme kan man oppnå ved å bruke en gammel Cat5 Ethernet-kabel, en "non-gigabit" kabel :-) - Det siste skal jeg teste, siden man ikke kan stille inn de individuelle portene på en Airport. Vi får se!
medlem i 219 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]