Utvide nett med Airport Express funker ikke

Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav Skugle » lør 04.01.2014 1:47

Skulle prøve å utvide det eksisterende trådløsnettet til fattern tidligere i dag med en splitter ny Airport Express. Hadde litt dårlig tid så fikk ikke notert ned hva slags utstyr han hadde på nettet fra før men dette kan jeg finne ut om nødvendig.

Uansett, satte opp AE'en via iPad. Satte den da opp som en utvidelse av eksisterende nett og valgte "Relacom..." nettet fra lista. Deretter autoconfa den seg selv litt før den sa at alt var klart og det lyste grønt.

Dermed trodde vi det fungerte men det viser seg at det ikke er noen forandring i signalstyrke fra tidligere. Det virker som vi fortsatt er koblet opp til det gamle trådløsnettet og at AE'en ikke forsterker dette i det hele tatt da vi mister tilkobling til trådløsnettet de samme stedene i huset vi mistet det før vi satte opp AE'en.

Noen som har vært borti dette tidligere? Alt ser jo ut til å funke bortsett fra at den faktisk ikke forsterker nettsignalene..... Er det sånn at man MÅ ha en Airport som hovedrouter for at det skal funke eller var dette bare i gamle dager?

Hovedrouter er vel no relativt nytt standardopplegg fra Telenor.

Takker!
medlem i 123 måneder
 

Re: Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav Valotunk » lør 04.01.2014 15:50

Telenorruteren må støtte utvidelse av nettverk (WDS) og funksjonen må være påslått.

Forøvrig fungerer ikke dette alltid smertefritt mellom alle produsenter.
medlem i 198 måneder
 

Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav meridian1979 » ons 05.03.2014 0:09

Jeg har en TimeCapsule og utvidet med en express. Jeg kan heller ikke si jeg har merket mye til forsterkende effekt. Jeg kjøpte dog express for å få AirPlay på et gammelt analogt anlegg, men håpet at bedre nett i 2. etasje skulle være en hyggelig bieffekt. Det skjedde dessverre ikke. Jeg har TimeCapsulen inne på kontoret i 1. etasje, den ligger åpent og fint til på skrivebordet. Husets innervegger består av gips og sponplater, allikevel har jeg dårlig/ingen nettforbindelse diagonalt i husets 2. etasje. Noen med erfaringer evt løsninger?
medlem i 175 måneder
 

Re: Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav Valotunk » ons 05.03.2014 1:21

En Airport Express koblet sammen med en Time Capsule vil ikke "forsterke" det trådløse signalet. Den vil imidlertid kunne utvide rekkevidden.

Hvor og hvordan de trådløse senderne er plassert i forhold til hverandre er helt essensielt for å oppnå noen som helst forbedring av wi-fi signalene. Står disse plassert på samme sted eller i samme rom kan virkningen være minimal eller omtrent uteblivende.
medlem i 198 måneder
 

Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav meridian1979 » ons 05.03.2014 7:02

Ser at jeg ordla meg feil. Jeg mente selvfølgelig utvide rekkevidden. Jeg har plassert ruterene i forskjellig rom. Jeg skal prøve å flytte på expressen idag, evt kjøpe en til for å ha i 2. etasje.
medlem i 175 måneder
 

Re: Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav carsten2 » ons 05.03.2014 13:34

Jeg utvided med AE som fungerer utmerkt, har med plassering å gjore!
medlem i 174 måneder
 

Re: Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav T.B.Hansen » ons 05.03.2014 14:02

Nettverksproblemer er ofte ganske banale. Forstyrrelser kan komme fra andre nettverk, fra andre trådløse dingser og systemer, fra mikrobølgeovner, fra elektriske installasjoner, antenneledninger etc, eller bygningsmessige forhold. Forstyrrelser fra andre nettverk elimineres ved å bytte kanal. Andre forstyrrelser elimineres eller minskes ved å flytte på ruteren eller de apparatene som forstyrrer. Ofte er det ikke store endringer som skal til, men det er mulig at man må forsøke mange løsninger før man finner den rette — og da er systematikk og tålmodighet nødvendig.

Og bare så det er klart: Selv om man utvider nettverket, er man fortsatt koblet til samme nettverk, og man vil ikke merke om det er den gamle eller nye enheten som faktisk leverer signalet akkurat der man er i huset.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav meridian1979 » tor 06.03.2014 14:33

Takk for innspill! Jeg skal teste litt for å finne ut om jeg kan oppnå bedre rekkevidde. Jeg skulle gjerne flyttet modem og ruter ut i stuen, men det betyr at jeg må dra cat 5 kabel gjennom hele huset.
medlem i 175 måneder
 

Re: Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav svenanders » tor 06.03.2014 16:29

Apple-rutere kan bare utvide Apple-rutere trådløst.

Det vil si at du MÅ ha en Apple-ruter som hovedruter for å kunne utvide nettet trådløst med en AirPort Express.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav meridian1979 » tor 06.03.2014 19:56

Jeg har en TimeCapsule som ruter, så det funker å sette det opp.
medlem i 175 måneder
 

Re: Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav svenanders » fre 07.03.2014 10:56

meridian1979 skrev:Jeg har en TimeCapsule som ruter, så det funker å sette det opp.


Meldingen var ment til OP. Han som startet tråden. ;)

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav Kaprolat » tir 27.01.2015 15:45

Til svenanders

Må man altså ha en apple som hovedruter for å utvidet nettverket med f. eks. airport express i flere rom?

Sliter med en Telenor ruter zyxel, som jeg har fra canal digital og som må brukes da telefon og TV er knyttet opp imot. Har koblet på en ny AExpress for å "koble til det eksisterende nettverket", men det har ingen positiv løsning. I Stua hvor Telenor ruteren står er det målt 98 mbits nedlastning og fire meter unna på kontoret er det knappe 1-2 mbits opplastning, selv om jeg har koblet Aexpress til Telenor ruteren.

Er det andre med Canal Digital abonnement som har løsninger her med å blande Telenor og Airport Express for å utvidet det trådløse rekkevidden på netteverket?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav Valotunk » tir 27.01.2015 17:58

http://support.apple.com/no-no/HT202056

I korte trekk så har du to muligheter for å utvide nettverket. Enten et såkalt roaming nettverk (samtrafikk nettverk) hvor du kobler accesspunktene sammen med ethernet.

Det andre er utvidet trådløst nettverk, men Airport Express støtter dette kun sammen med andre Airport enheter. Det fungerer f.eks. ikke sammen med Zyxelen.
medlem i 198 måneder
 

Re: Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav Helge Hafstad » tir 27.01.2015 19:22

Og bare så det er klart: Selv om man utvider nettverket, er man fortsatt koblet til samme nettverk, og man vil ikke merke om det er den gamle eller nye enheten som faktisk leverer signalet akkurat der man er i huset.


AirPort-verktøy viser hvilke enheter som er tilkloblet de forskjellige ruterne når man klikker på dem. Riktignok er det kun MAC-adresse eller tildelt IP som viser, men det kan man jo lage seg en oversikt på. Eller bruke fx WiFiGuard til å se på dem ved navn.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Utvide nett med Airport Express funker ikke

Innleggav Valotunk » tir 27.01.2015 21:23

Dersom det er Apple produkter viser faktisk Airport Verktøy navnet på enhetene.

Ikke-Apple produkter vises kun med IP og MAC-adresse.
medlem i 198 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron