Oppsett av Mail mot online.no

Diskusjon rundt Mac OS

Oppsett av Mail mot online.no

Innleggav kehagen » tir 11.11.2014 14:21

Jeg har tre maskiner som alle er satt opp til å bruke min epostadresse på online.no:
1) Bærbar med Mac OS X Yosemite
2) Stasjonær med Mac OS X 10.5.8
3) iPhone med iOS 8

Telenor (som eier online.no) har lagt ut et oppsett (http://www.telenor.no/privat/kundeservi ... t_ios7.jsp) som gjelder for iOS, men ikke for Mac. Problemet med det oppsettet er at de bruker en adresse som er pop.online.no. Vil ikke min iPhone slette alle eposter fra sørveren da?

Og: Hva er oppsettet jeg skal bruke på Mac? Jeg får til å endre sørveradressen, men ikke kontotype (POP feks). I tillegg er de to forskjellige Macversjonene forskjellige ut, så jeg ønsker å finne ut noe som gjelder for begge. Dette er oppsettet mitt nå:

INNGÅENDE
Adresse: pop.online.no
Port: 995
SSL: På
Brukernavn: (venstre del av epostadressen)
Passord: xxxxxx

UTGÅENDE
Adresse: smtp.online.no
Port: 465
SSL: På
Brukernavn: (venstre del av epostadressen)
Passord: xxxxxx

Dette vil ikke virke? Fordi jeg skal ha IMAP? Og hva er portnummer o.l. da? Og hvordan får jeg endret kontorype fra POP til IMAP, når det ikke finnes noe valg for det (kan skifte adressen, men POP står som kontotype)?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Oppsett av Mail mot online.no

Innleggav karloj » tir 11.11.2014 15:16

Jeg har forskjellige e-post kontoer på mine maskiner. Telenor med POP og Gmail med iMap. Dette har jeg på MacPro, MacBookPro, iPad og iPhone. For Telenorkontoen laster jeg mailen ned på MacPro som er min hovedmaskin. Den sletter da det som ligger på serveren til Telenor. På de andre enhetene kam jeg lese og sende mail, men jeg sletter de ikke på serveren. Her har jeg også satt det opp til å gi meg en blind kopi slik at den havner på hovedmaskinen til slutt. For å lese mail, men ikke slette på IOS går du til Innstillinger -> Mail, kontakter og kalendere.Her trykker du på din Telenor konto. Gå til avansert nederst på siden og sett slett fra tjeneren til Aldri. Da kan du lese e-post på iPhone uten at den forsvinner fra serveren. Når du så leser den på din hovedmaskin blir den lastet ned og forsvinner fra serveren.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Oppsett av Mail mot online.no

Innleggav Mumle » tir 11.11.2014 16:08

Still inn onlinekontoen slik at eposten blir liggende en måned på pop-serveren før den slettes. Da vil den bli liggende til du har fått den inn på alle enheter. Etabler et system der du regner macen som hovedmaskin, og tar backup fra den for sikkerhets skyld. det betyr at du må sende blindkopier til deg selv når du sender fra andre enheter.
medlem i 220 måneder
 

Re: Oppsett av Mail mot online.no

Innleggav kehagen » tir 11.11.2014 16:16

Det går an å bruke IMAP mot online.no, her er et eksempel:
http://www.telenor.no/privat/kundeservi ... press6.jsp

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Oppsett av Mail mot online.no

Innleggav Kristin1814 » man 19.01.2015 17:57

Mailprogrammet sluttet plustelig å ta inn mailer, har ingen problem på Iphonen. Har Telenor. Jeg har ikke gjort noen endringer.

Får beskjeden:

Advarsel:
"Det kan ha oppstått et problem med e-posttjeneren eller nettverket. Kontroller innstillingene for kontoen «online.no», eller prøv på nytt.

Tjeneren returnerte følgende feil: Mail kan ikke sende passordet på en sikker måte til tjeneren. Du kan fjerne denne begrensningen i Kontoer-panelet i Valg ved å velge «Tillat usikker godkjenning». Dette kan redusere sikkerheten for passordet."


Hvordan endrer jeg fra POP til IMAP i mailprogrammet, om det er det som må gjøres?
medlem i 218 måneder
 

Re: Oppsett av Mail mot online.no

Innleggav Stereo Mac » man 19.01.2015 21:50

Urg, Online.

Personlig ville jeg anbefalt å skaffe Gmail og koble online.no kontoen mot denne. Får du alle fordelene med Gmal og ingen av ulempene til online.no.

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Oppsett av Mail mot online.no

Innleggav Kristin1814 » tir 20.01.2015 17:39

Jeg har også Gmail, men vil beholde Online som den er..

så spørsmålet er fortsatt det samme
medlem i 218 måneder
 

Re: Oppsett av Mail mot online.no

Innleggav wanvik » tir 27.01.2015 15:16

Min far har fått akkurat samme problem som Kristin1814 på sin iMac, tror det er Yosemite på den, men er ikke helt sikker.

Jeg satte opp en ny tilsvarende konto fra mail (ikke "internettkontoer") i helga - da virket det, men i formiddag ringte han og sa at han ikke hadde fått mailer siden søndag igjen... Det virket vel helt fra fredag kveld til og med søndag.

Forøvrig får han mailer på telefonen sin, og det virker også fint med telenors epostleser på nett.

Skal jeg bare be han ringe Telenor?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Oppsett av Mail mot online.no

Innleggav Sima » ons 28.01.2015 2:53

I Mail > Innstillinger > Kontoer, gå til online-kontoen og Avansert; huk av for "Bruk SSL" (porten endres da til 995) og fjern haken for "Finn og vedlikehold kontoinnstillinger automatisk".

Håper det hjelper.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Oppsett av Mail mot online.no

Innleggav Kristin1814 » tor 29.01.2015 18:42

Heisann og takk for tips. Nå fungerer mailen igjen. Fikk hjelp av Telenor, men de fortalte bare igjen de samme innstillingene som jeg hadde. Har lagt inn den siste endringen i SSL, da fungerer alt som før igjen. Takker og bukker ;)

Må fortsatt bruke POP innstilling fortsatt, IMAP lagde bare krøll i mail programmet, men så lenge det funker er jeg fornøyd, og mailene er fortsatt på webmailen.
medlem i 218 måneder
 

Re: Oppsett av Mail mot online.no

Innleggav Stereo Mac » fre 30.01.2015 21:01

Beklager at jeg var litt kort før.

Det jeg opplever som mest praktisk er å la gmail hente mail fra online.no

Da tar gmail av seg synking / lagring.

Du beholder eposten din, men får fullverdig iMap funksjonalitet.

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Oppsett av Mail mot online.no

Innleggav Onkelskrue » søn 15.02.2015 11:48

Jeg har fått min online til å fungere på macbook proen min, men den henter ikke epost automatisk. Jeg må fysisk trykke på konvolutten øverst i mail programmet for å se om jeg har fott ny epost. Hva skal jeg gjøre for at de blir hentet automatisk som de blir på icloud mailen min? Vil også at online kontoen min skal være synkronisert automatisk mellom iphone i macbook :)
medlem i 113 måneder
 

Re: Oppsett av Mail mot online.no

Innleggav lhegg » søn 22.03.2015 20:51

Ser at flere får dette til, men jeg sliter voldsomt med å sende e-mail via smtp.online. Mottar e-mail uten problem, men får ikke sendt. Har slettet kontoen og startet på nytt flere ganger. Mener jeg gjør alt riktig, men får det ikke til!!!! Gode forslag mottaes med takk.
Har oppdatert til Yosemite 10.10.2 på MacBook Pro
medlem i 168 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]