Ønsker at Macen skal slå seg av når laderen tas ut

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Ønsker at Macen skal slå seg av når laderen tas ut

Innleggav awt » fre 30.01.2015 10:30

Jeg har en MacBook Pro retina, late 2014.

Jeg ønsker at Macen skal slå seg av når laderen tas ut, eller at i det minste skjermen blir sort. Dette må skje umiddelbart etter at laderen blir tatt ut, og ikke f.eks. et minutt etterpå. Den må heller ikke kunne benyttes så lenge laderen er frakoblet (det må se ut som om den er av).

Er det noen som vet om en måte å gjøre dette på? Enten via en app, eller mer avanserte innstillinger.

Jeg må si jeg savner muligheten til å ta ut batteriet som min sorte MacBook hadde...

Om noen skulle lure så har det ingenting med å bevare batteriet e.l. å gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Ønsker at Macen skal slå seg av når laderen tas ut

Innleggav Mumle » ons 04.02.2015 10:34

Et nokså merkelig ønske for en bærbar. Jeg vet ikke om noen sånn funksjon, men det lar seg kanskje gjøre i Terminal.

Kanskje du skulle kjøpe en mac mini?
medlem i 221 måneder
 

Re: Ønsker at Macen skal slå seg av når laderen tas ut

Innleggav awt » ons 04.02.2015 11:55

Det er bare noe jeg ønsker midlertidig når jeg er på jobb til tider, så en Mac Mini (som jeg forøvrig her, eller andre stasjonære for den saks skyld) vil ikke kunne fungere for min del.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Ønsker at Macen skal slå seg av når laderen tas ut

Innleggav Lars A. Gundersen » ons 04.02.2015 22:32

Litt rart, men ok. Skal maskinen virkelig slås av så tar det alltid litt tid, avhengig av hva som er oppe av programmer etc.
Hvis det du er ute etter er en veldig kjapp måte å få maskinen til å se helt avslått ut og så at den ikke kan benyttes, er det beste jeg kan foreslå at du går inn i Systemvalg-> Sikkerhet og setter PÅ 'Require password -> Immediately -> after sleep...
Når du vil trigge dette kan du så sette macen i dvale. Det kan gjøres med CMD-ALT-påknapp eller CMD-ALT-eject.
Dvale er rimelig umiddelbart i motsetning til full avslåing.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Ønsker at Macen skal slå seg av når laderen tas ut

Innleggav awt » tor 05.02.2015 11:59

Takk for tips.

Den må helst bli stått direkte av, altså som om man drar ut ledningen på en stasjonær PC (eller bærbar uten batteri for den saks skyld). Vanlig "avslutningsprosedyre" er ikke ønskelig, da det skal se ut som om den ikke har batteri og skal slå seg av umiddelbart når laderen fjernes.

Jeg er klar over at dette ikke er et helt normalt ønske, så jeg har ikke særlig forhåpninger om at er mulig, men man vet jo aldri hvilke tips folk kanskje har.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Ønsker at Macen skal slå seg av når laderen tas ut

Innleggav Lars A. Gundersen » tor 05.02.2015 12:19

Vel, terminalkommandoen
halt -q
skal gjøre følgende "The system is halted quickly and ungracefully, and only the flushing of the file system cache is performed (if the -n option is not specified). This option should probably not be used."
Jeg har ikke tenkt å prøve den på min Mac, men det høres jo ut som omtrent det du vil. Minus at det selvfølgelig er mulig å starte den opp igjen.

Hvis dette er en start kan du jo bygge på det, lage et skript eller noe, for den bruksmåten du hadde tenkt deg.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Ønsker at Macen skal slå seg av når laderen tas ut

Innleggav awt » tor 05.02.2015 18:20

Blir kanskje litt voldsomt, men jeg skal undersøke det der litt mer.

Takk skal du ha. :)

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Ønsker at Macen skal slå seg av når laderen tas ut

Innleggav W3p » tor 05.02.2015 20:46

Bare jeg som er nysgjerrig på hvorfor denne handlingen er ønsket? :p
medlem i 201 måneder
 

Re: Ønsker at Macen skal slå seg av når laderen tas ut

Innleggav awt » fre 06.02.2015 12:15

Jeg befinner meg fra tid til annet et sted der man i utgangspunktet ikke har lov til å benytte enheter som går på batteri.

Det er ingen umiddelbar fare ved å bruke enheter som går på batteri derimot, så da hadde nok en slik løsning gått igjennom.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]