Ekstremt treg MacBook pro 13"

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav mariustidemann » søn 15.06.2014 14:00

Dere som spør om hjelp - fint om dere sjekker litt av de tipsene dere får og gir tilbakemelding. Aktivitetsmonitor er #1 go-to-app når maskinen er treg. Den forteller deg hvorvidt det er prosesser som henger som er årsak til at maskina sliter. Ofte er det også det. Langt oftere enn en crappy disk _vil_jeg_anta_... Mange ser heller ikke forskjell på treg datamaskin og ustabil nettlinje. Min macbook Air er superrask i mine øyne, men av og til så kan det ta lang tid å få lastet bilder på boligannonser (som en i trådene brukte som eksempel på at maskina var treg). Dette kan skyldes kapasitet på lokalt nett dersom det er mange brukere der, feil på routeren, ustabil linje inn til huset eller stor trafikk og lav kapasitet på serveren som har annonsene.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav Gutten i Røyken » søn 15.06.2014 14:03

Amen! Samme her, har en MacBook Air 13,3" fra 2011. Og den er raskere enn en splitter ny Samsung ultrabook med i5, SSD og 4GB DDR3 RAM. Specsa er ganske like!
medlem i 126 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav begriper » søn 15.06.2014 17:58

Gutten i Røyken - hvis det er meg du spør, så delvis. Jeg har sjekket at det ikke er for lite plass på disken, jeg har kjørt aktivitetsmonitor (tidligere) og dermed gått over fra Chrome til Safari, men jeg er skeptisk til renseprogrammer, så det har jeg ikke gjort. Jeg har derimot søkt etter måter å kopiere filene til ekstern harddisk på, uten å finne noe jeg ikke enda har prøvd. I mens har jeg videresendt viktige mailer til gmail-konto, og viktige dokumenter til dropbox. Men det er mye jeg ikke skjønner. Er for sliten til å huske hva jeg driver med mens jeg gjør det. Det er ikke vrangvilje når jeg ikke tar ordre liksom, det er bare litt mye generelt akkurat nå. Ikke best tidspunkt å måtte ha velfungerende hode på det her.

Er veldig takknemmelig for hjelp.
medlem i 215 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav begriper » søn 15.06.2014 19:16

Jeg er ikke lat, jeg er veldig syk. Det er ikke så hyggelig med spydig kommentar, hjelper ikke akkurat.
medlem i 215 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav LEW » søn 15.06.2014 19:33

Til Gutten i røyken: Det var ikke et godt svar du ga til spørsmålsstiller, synes faktisk du bør be om unnskyldning.
Er det slik at denne siden kun er for de flinke og kule mac-folka, er det de som er nerdene nå.? Da jeg gikk inn i dataverdenen på 90-tallet var det motsatt, så jeg valgte mac. Slike svar kan utelukke personer som trenger gode råd, som f ex meg selv. Pga flytting har jeg ikke noe macmiljø rundt meg lenger. Og det er er mye jeg skulle hatt svar på. (og syk har jeg også vært/ er)
medlem i 144 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav AnneB » tir 27.01.2015 12:13

Takk for bra tips. Min MacBook had også vært treg tregere tregest, jeg har ryddet med CleanMyMac 2 men det har ikke hjulpet. Nå brukte jeg Cocktail som ble anbefalt. Og Diskverktøy, som fant diverse som måtte ryddes opp i. Og det hjalp, nå er den mye raskere.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav AnneB » fre 30.01.2015 10:07

Merkelig, den funket bra et par dager, men nå er den betydleig tregere igjen. Det eneste jeg har gjort er å legge inn en oppdatering. Jeg prøver en runde til med Diskverktøy og Coctail...

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Ekstremt treg MacBook pro 13"

Innleggav hendelsesløysa » lør 31.01.2015 8:41

He, he .. St. Hans kors ja. Husker godt historien bak dette. Det illustrerer egentlig Johannes Døperens dag. Denne feirer vi seks måneder før jul ca, men er ikke like mye brukt i Norge. Her i landet ser man symbolet oftest på offentlige utsiktspunkt eller turist attraksjoner. Det at da Apple valgte å føre dette inn på tastatur symbolikken er for meg ukonkret og undrende.

Men også Apple har innslag av snevert syn og man må se seg belyst spesielt av dette her.

Ellers er vi snart i februar og snøen legger seg godt rundt forbi. Håper dere alle har en fin helg og nyter snøværet ute. Takk for det alle sammen!
medlem i 211 måneder
 

Forrige

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]