Mail krasjer hele tiden..

Diskusjon rundt Mac OS

Mail krasjer hele tiden..

Innleggav Strune » tor 05.03.2015 19:27

Mailen min driver å krasjer hele tiden. MS word fungerer heller ikke. Hver gang jeg skal starte den så kommer det bare en feil melding.

Det virker som om problemene startet etter at jeg har brukt Clean My mac 2 programmet for å rense maskina.

Jeg har OS 10.10.2 (Yosemite) installert på en Imac som er par år gammel.

Er det noen måte å reinstallere Mailen på? eller må jeg bare reinnstallere hele Yosemiten?
medlem i 193 måneder
 

Re: Mail krasjer hele tiden..

Innleggav Helge Hafstad » tor 05.03.2015 20:32

Er det noen måte å reinstallere Mailen på? eller må jeg bare reinnstallere hele Yosemiten?


Siden du har problemer med flere programmer så virker det som installasjon fra Recovery-modus er det enkleste. Start maskinen med tastene cmd-R nede og velg dette.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Mail krasjer hele tiden..

Innleggav Strune » tor 05.03.2015 21:56

OK

Hva er recovery-modus?
- har ikke lyst å installere alle programmer på nytt igjen. Men hvis det er eneste måten så..
medlem i 193 måneder
 

Re: Mail krasjer hele tiden..

Innleggav Helge Hafstad » tor 05.03.2015 23:13

Her er leselekse i den anledning:

https://support.apple.com/no-no/HT4718

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Mail krasjer hele tiden..

Innleggav T.B.Hansen » fre 06.03.2015 11:53

Reinstallering er bortkastet tid. Identifiser og fjern programvaren som skaper problemene.

I mange tilfeller er det «rense-» og «sikkerhetsprogrammer» som er årsaken. Slike er ikke nødvendige på Mac, og noen grenser til ren svindel.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mail krasjer hele tiden..

Innleggav Grubasek » fre 06.03.2015 12:41

Jeg har liten tro på at det er CleanMyMac 2 som er problemet. Jeg har brukt det programmet i lang tid uten problemer av noe slag. Du bør heller se etter andre årsaker.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Mail krasjer hele tiden..

Innleggav Helge Hafstad » fre 06.03.2015 14:45

Reinstallering er bortkastet tid. Identifiser og fjern programvaren som skaper problemene.


Dette er en så generell påstand at det knapt går an å motsi den. Begrepet «bortkastet tid» blir her også pulverisert til noe bortimot evigheten - som blir i drøyeste laget for meg.

Jeg vil påstå at av og til så lønner det seg fakstisk ikke for hvermannsen å finne ut hva som egentlig gikk feil. De fleste av oss er opptatt av at ting bare virker, mens andre - som kanskje du og jeg - ønsker å finne ut av det bakenfor. Det enkleste er kanskje å kjøpe ny maskin når noe går galt, men vi har ikke kommet dit ennå.

Å løse problemene på den måten du beskriver er kanskje optimalt i én verden, men det krever både tid, interesse og tålmodighet for slik fremgangsmåte. I en vanlig hverdag så kan det være enklere å sette i gang en reinstallasjon og ta en rusletur med bikkja mens dette laster i bakgrunnen.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Mail krasjer hele tiden..

Innleggav Jonas.J » fre 06.03.2015 14:55

Jeg er er helt enig med deg Helge (det er Øyvind Jellestad bak "Jonas.J").
For det første er det ikke alltid 3 parts programvare som er synderen, for det andre er det veldig greit å legge opp backup-rutiner som gjør reinstallering enklere.
Av og til skyldes feilen maskinen eller programvare fra Apple, de er ikke lett å finne ...
Har du litt struktur på tingene så reinstallerer du maskinen fra scratch på noen få timer.
medlem i 151 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron