Nettverk Time-capsule?? Hjelp

Nettverk Time-capsule?? Hjelp

Innleggav baiaz » søn 29.03.2015 18:46

Hei

Jeg har gått inn å laget et nettverk som heter XXX og så haket jeg av for 5GHz og da har jeg altså fått XXX og XXX5GHz trådløst nett hos meg. Jeg trenger bare ett av dem og tror at 5GHz er bedre enn det vanlige... men jeg har ikke funnet ut av det på nettet.. bare noe jeg tror. MEN... jeg har bedt min maskin om å velge dette... men hver gang den booter velger den XXX noe som fucker opp backup fra Time-mashine. Den feiler hele tiden selv når jeg velger tilbake til 5GHz nettet

Så hva bør jeg gjøre?

og er 5GHz bedre?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Nettverk Time-capsule?? Hjelp

Innleggav T.B.Hansen » søn 29.03.2015 19:27

5 GHz er mindre sårbart for forstyrrelser fra annen radiobasert trafikk (siden de fleste trådløse dingser bruker 2,4 GHz-nettet), men kan ha større problemer med bygningsmessige hindringer (tykke betongvegger o.l.).

At du får opp to nett skyldes bare at ruteren tillater oppkobling også fra enheter som ikke støtter 5 GHz. Støtter enheten du bruker (Mac eller iDings) 5 GHz, velger du det som standard.

For at Mac'en skal velge 5 GHz-nettet automatisk, åpner du Systemvalg > Nettverk > Avansert... > Wi-Fi, og trekker 5 GHz-nettverket til toppen av listen.

At Mac'en mister kontakt med nettet, ikke kan koble seg opp mot nettverksdisker o.l., skyldes normalt forstyrrelser på nettverket. For å unngå dette setter du ruteren til å bruke en fast kanal som ikke også brukes av naboen, unngår å sette andre ruteren eller datamaskinen i nærheten av trådløse apparater eller mikrobølgeovner, og holder avstand til antenne- og strømledninger, og tykke vegger (spesielt hjørner).

Mindre nettverksproblemer kan løses av Mac OS' egne verktøy. Systemvalg > Nettverk > Hjelp meg... > Diagnostikk løser forbausende mange problemer som folk ellers vrir hodet for å finne ut av.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Nettverk Time-capsule?? Hjelp

Innleggav baiaz » søn 29.03.2015 20:09

Hvordan sette jeg den til en fast kanal?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]