Macbook Air mid 2011 knitre lyd

Macbook Air mid 2011 knitre lyd

Innleggav bebe12 » man 27.04.2015 20:46

Hei! :-)

Jeg har en macbook air 13 mid 2011 som har begynt å lage små knitre lyder. Lydene kan sammenlignes med en windows pc som "tenker", bare at den er veldig svak.

Jeg mistet macen fra sofa høyde for ca 1 år siden, men den har fungert utmerket og ikke merket noe til fallet på ytelsen.

Et tegn på at SSDen snart tar kvelden? :-!
medlem i 182 måneder
 

Re: Macbook Air mid 2011 knitre lyd

Innleggav Valotunk » man 27.04.2015 20:54

En SSD har ingen bevegelig deler, så den klarer nok ikke å lage noe lyd.

Den eneste komponeneten i Macbook Air fra 2011 er viften, men også der høres knitrelyder spesielt ut.

Klarer du å lokalisere hvor på maskinen lyden kommer fra? Hvilken side eller område?
medlem i 199 måneder
 

Re: Macbook Air mid 2011 knitre lyd

Innleggav Superhai » tor 30.04.2015 22:01

Beskrivelsen din av lyden er litt uklar, men som Valotunk sier er det ikke mange bevegelige delene i maskinen. Noe kan ha kommet borti viften, men det kan være fra høyttalerne i maskinen, de kan ha fått dårligere tilkobling. Det må heller ikke være typiske beveglige deler som lager lyd, f.eks. så lager mange IC'er og slikt lyd selv om det er svært svakt (de er basert på klokker og mange oscillerende komponenter). Noen ganger treffer de spesielle frekvenser som resonerer, og høres derfor tydeligere. Det er også støy fra strømnettet, og normalt hører man en lav brumming, men man kan høre de harmoniske frekvensene. En kombinasjon av dette kan også forsterkes av forsterkeren til høyttalerne, og derfor være ekstra tydelige.
medlem i 132 måneder
 

Re: Macbook Air mid 2011 knitre lyd

Innleggav Lars A. Gundersen » fre 01.05.2015 12:03

Interessant, jeg har det samme, med samme modell, mid 2011 MacBook Air 13, og det startet også etter et fall for et par år siden. Det kommer og går, og jeg tar det ikke så tungt, det virker ikke som om det har påvirket Macen negativt på noen måte.

Jeg har forøvrig konkludert med at det må være noe i strømkrestsen da lyden er lokalisert fra området rundt der hvor MagSafe-kontakten sitter, og jeg tenker at det bare er der spenningen er høy nok, i utvalgte komponenter som f.eks. kondensatorer, hvor man med rimelig sannsynlighet kan få ladningshopp som kan være en mulig årsak til lyden.

Lyden er svak og høres nesten ut som langsom morse, tydelig mønster med jeg tror det er tre kjappe knitringer og så stillhet i ca. 10 sekunder. Hør ikke hørt det på et par måneder nå tror jeg, men det kommer alltid tilbake.

Har åpnet Macen for å skifte batteri i ettertid og kan ikke se noe feil på noen kondensatorer eller ellers forøvrig.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Macbook Air mid 2011 knitre lyd

Innleggav Morse » fre 01.05.2015 16:51

Var borti noe lignende på samme modell hvor I/O kortet lagde svake, svake sprakelyder, men her var det snakk om så ødelagt MagSafeport (etter et fall) at vi bare skiftet kortet uten å forske videre. Det nye kortet lagde ingen lyder, så... Selve operasjonen var heldigvis heller ikke all verden, og det hele kom på en drøy seksundrekronerspenge m/frakt og toll og mva, se
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Ai ... ement/6364
Skal nevnes at vår autoriserte reseller (IKKE Eplehuset) insisterte på at hele hovedkortet måtte skiftes, til en HELT annen pris. Det måtte det ikke...

Men hos dere virker det tydeligvis fortsatt, så da ville jeg heller bare tatt det med ro og sørget EKSTRA godt for backup-en!

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]