Ubeskrivelig mange koder!

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Ubeskrivelig mange koder!

Innleggav jk_ » tir 28.04.2015 13:58

Hola!

Okei, det har seg slik at jeg bestemte meg for å ta opp den uendelig lange rydderunden på Macbooken som vi alle frykter. Da kom jeg over en hel haug av utallige mapper og inni disse mappene ligger det opp til en-to mapper til og når jeg åpner disse mappene igjen kan det være alt fra to ord til en bibel med bare tekst eller noe à la koder. Mappene kan hete så mye som "13" og inneholde kinesisk og andre uforståelige språk.

Jeg spurte deretter apple-geeken i klassen min om hva det kunne være. Han fikk det for seg at det kunne være noe som var viktig å ha, så han anbefalte meg å ikke kaste det.

Spørsmålet mitt er da, er det noen her inne som har vært borti dette før som kan hjelpe meg?? Jeg har så enormt lyst til å slette det, men tør ikke i redsel for å slette noe viktig :S
medlem i 107 måneder
 

Re: Ubeskrivelig mange koder!

Innleggav Morse » tir 28.04.2015 17:06

Er det logfiler du snakker om? Hvor fant du dem?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Ubeskrivelig mange koder!

Innleggav jk_ » tir 28.04.2015 17:11

Morse skrev:Er det logfiler du snakker om? Hvor fant du dem?


Jeg er virkelig ikke sikker på om det kan være logfiler eller ikke :o
Jeg søkte bare på "2014" i Finder (haha), så jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor jeg fant de heller. Tror de kan ha ligget i "Alle filer" eller "Nedlastning" eller noe i den duren :-!
medlem i 107 måneder
 

Re: Ubeskrivelig mange koder!

Innleggav T.B.Hansen » tir 28.04.2015 18:22

Om du ikke vet hva det er, la dem være. Slett bare slikt du har laget selv og vet at du ikke trenger.

Mac OS gjør en del automatisk opprydning i systemfiler. Programmet Onyx gjør den samme jobben, men med større kontroll over hva som blir slettet. Om du kjører de automatiske funksjonene i dette programmet etter hver systemoppdatering, og passer på å holde all programvare oppdatert og sletter programmer som er utdatert (bruk App Zap e.l.), holder du systemet i trim.

NB: Også med Onyx må du passe på ikke å slette ting du ikke vil skal slettes. Om du for eksempel sletter valgene for visning av mapper og filer i Finder, forsvinner eventuell organsiering av ikoner du har gjort på Skrivebordet...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ubeskrivelig mange koder!

Innleggav jk_ » ons 29.04.2015 8:36

T.B.Hansen skrev:Om du ikke vet hva det er, la dem være. Slett bare slikt du har laget selv og vet at du ikke trenger.

Mac OS gjør en del automatisk opprydning i systemfiler. Programmet Onyx gjør den samme jobben, men med større kontroll over hva som blir slettet. Om du kjører de automatiske funksjonene i dette programmet etter hver systemoppdatering, og passer på å holde all programvare oppdatert og sletter programmer som er utdatert (bruk App Zap e.l.), holder du systemet i trim.

NB: Også med Onyx må du passe på ikke å slette ting du ikke vil skal slettes. Om du for eksempel sletter valgene for visning av mapper og filer i Finder, forsvinner eventuell organsiering av ikoner du har gjort på Skrivebordet...


Tusen takk for svar! :-)
medlem i 107 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere