Digitalisering av papirbilder/Kjøpehjelp skanner

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Re: Digitalisering av papirbilder/Kjøpehjelp skanner

Innleggav Morse » tir 28.04.2015 4:32

"Vet ikke hva VueScan kan da jeg ikke bruker den men SilverFast 8 SE Plus
Men VueScan kan sikkert gjøre det den også......
Det får noen andre svare på"

Jada, VueScan kan dette. Lykke til, Daddy – dette er ikke gjort på en ettermiddag, men mange vil nok takke deg for innsatsen!

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Digitalisering av papirbilder/Kjøpehjelp skanner

Innleggav Ove » tir 28.04.2015 13:22

Jeg melder meg på her da jeg er i samme situasjon som trådstarter, og moden for å kjøpe en medtagbar skanner for å oppsøke slekt som sitter på unike fotografier av forfedre og -mødre. Jeg tenker også å digitalisere de unike nedarvede fotografiene jeg har, til glede for meg selv og slekta.

I tillegg til behov for skanning fra papirkopier så har jeg noen tusen negativer og tusentalls lysbilder i rammer. Svart-hvitt negativer som går minst 60 år tilbake, samt fargenegativer og lysbilder fra 50 år tilbake og fram til jeg fikk digitalkamera for fem år siden.

Jeg trenger dermed en skanner som kan behandle sort/hvitt og farge-negativer samt lysbilder (positiver). Har tidligere fått råd om å kjøpe egen fotoskanner bare for film (ikke papir), og da jeg vurderte det begynte prisene på ca. 5.000 og jeg fant skannere til over 100.000. Disse har sannsynligvis gått ned i pris, har ikke sjekket på 2-3 år nå.

Spørsmålet er om papir-skannerne dere anbefaler har de tilleggsfunksjoner jeg trenger, eller bør jeg bruke (langt mer?) penger på en spesialskanner?
medlem i 230 måneder
 

Re: Digitalisering av papirbilder/Kjøpehjelp skanner

Innleggav Gmac » tir 28.04.2015 14:45

Hei, Ove.

Vet ikke pris og hva du legger i medtagbar, men jeg er sålangt fornøyd med Epson V750.
Sikkert mye info på nettet. Er blitt noen år gammel denne nå, men dette oppdateres vel ikke så mye lenger. Fant den i salg her her:
http://www.fotovideo.no/WebPages/Produk ... edium=link
7000 er mye, men skal du i gang med en slik jobb du skisserer så er det kanskje verdt det.
Jeg har tatt alle mine foreldre sine negativer fra 35 år tilbake i tid. Ligger de på medfølgende "gitter" i scanneren og softwaren beskjærer og finner bildene selv. Veldig greit. Da går det litt på auto, og noen liker vel å kjøre mye manuelt, men det tar tid med det antallet. Jeg velger heller å behandle de bildene av "ekstra verdi" i ettertid eller scanne de et par ganger manuelt. Du kan også scanne fra oppsiden og nedsiden (Digital ICE) og fjerner dermed mye støy på negativene. Tar tid, men jeg satte det bare på med jevne mellomrom mens jeg gjorde andre ting.

Skal låne negativer fra besteforeldrene mine nå og er spent på svart/hvitt scanning, men mener å huske at den var veldig god til det.

Svarte litt raskt nå, men er på farten.
medlem i 170 måneder
 

Re: Digitalisering av papirbilder/Kjøpehjelp skanner

Innleggav Ove » tir 28.04.2015 15:19

Takk for kommentar, Gmac! — Med medtagbar så tenkte jeg på en papirskanner som jeg kan ha i en ryggsekk eller max en pilotkoffert, ettersom jeg ikke har egen bil, og det kan bli en del reising med fly, tog og buss for å rekke fram til de aktuelle slektningene. Jeg vil gjerne gjøre den skanningen hjemme hos dem, det er jo uerstattelige fotografier ofte, så jeg vil ikke ta risken på skade eller forsvinning ved å låne gjennom Posten, f.eks.

Ellers ser jo den Epson-skanneren lekker ut, får tenke over den. Forrige gang jeg så på fotoskannere i prisklassen over 5.000 kroner så oppdaget jeg at jo dyrere de var, jo mindre var sjansen for at den medfølgende programvare fantes i Mac-versjon. Det har forhåpentligvis bedret seg på disse årene. Skal sjekke om Epson-programmene også er for Mac.
medlem i 230 måneder
 

Re: Digitalisering av papirbilder/Kjøpehjelp skanner

Innleggav Gmac » tir 28.04.2015 21:02

Den er nok litt stor å få med i håndbagasjen ja. Jeg er heldig som har det meste av slekt i samme fylke så den er medtagbar i stasjonsvognen. :-)
Skal også hente litt negativer. Gleder meg til å prøve gamle sort/hvitt.

Jeg fant til slutt original software fra Epson som støttet siste OS. Fikk litt panikk etter en clean install en tid tilbake.
I tillegg fulgte det med en annen software fra tredjepart. Tror det var SilverFast, ikke noe Pro versjon, menmen. Den var utdatert, men det var noe med at du kunne kontakte SilverFast og få det oppdatert gratis dersom du kontaktet de en viss tid etter kjøpet. Det visste ikke jeg siden jeg åpnet scanneren en stund etter at jeg kjøpte den... :-/ Så husk det om du kjøper noe slikt.

Lykke til!
medlem i 170 måneder
 

Re: Digitalisering av papirbilder/Kjøpehjelp skanner

Innleggav DADDY » lør 02.05.2015 19:15

Hei igjen.

Skanneren kom i dag. Det ser bra ut, men... Den er stor og kona vil ikke ha den på pulten.

Air fra 2014 og 8GB minne, vil den drive skanneren effektivt eller blir det for svakt?

Tenker jeg da kan rigge meg på kjøkkenet og ta en kveld i blant.

Anyone?

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Digitalisering av papirbilder/Kjøpehjelp skanner

Innleggav el-nico » lør 02.05.2015 20:16

Du vil vel helst høre "Nei, det holder ikke, du må kjøpe en ny mac" ;)
Men det er ikke det jeg skal si.
Da jeg i 2012 satt med dette selv brukte jeg min trofaste 2008 MacBook med Intel core2duo og 4GB RAM. Jeg scannet med en helt grei flatbed. Hp, mener jeg. Uten noe ekstra programvare fra Hp instalert.
Og det gikk som smurt. Scanningen gikk helt uten problemer. Ikke en eneste badeball, ikke noe kluss.
Det kunne bli litt ventetid (og badeball) da jeg klipte ut bilder (scannet fire og fire), men det skjedde ikke hele tiden, og alt i alt gikk det helt fint.

Så jeg tror maskinen du har klarer denne jobben bedre enn bra.
medlem i 178 måneder
 

Re: Digitalisering av papirbilder/Kjøpehjelp skanner

Innleggav DADDY » søn 03.05.2015 0:35

Takk, godt svar...

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Digitalisering av papirbilder/Kjøpehjelp skanner

Innleggav Ove » tor 28.05.2015 18:59

I dag kom en ny tråd om kjøp av skanner: viewtopic.php?f=106&t=298218

Morse, du anbefaler VueScan programvare der også, kjenner du til ExactScan?
http://www.exactscan.comhttp://www.exactscan.com/compatiblescanner.shtml

ExactScan er rabattert her i fem timer til (55%): http://www.macupdate.com/app/mac/26874/exactscan-pro

Trenger å bestemme meg for noe raskt, har en Canon Pixma 980 hvor medfølgende skanner-programvare krangler fælt på Mac OS X 10.10.3. (Skriverdelen er kaputt, men den kan ennå brukes til skanning.)

I dag har jeg fått denne skriveren i hus, som jeg ikke har pakket ut ennå, mest til utskrift, og tenker at tredjeparts programvare kan være bedre enn hva som nå følger med der. http://www.expert.no/multifunksjonsprin ... i/p/24472/
medlem i 230 måneder
 

Re: Digitalisering av papirbilder/Kjøpehjelp skanner

Innleggav Ove » ons 08.07.2015 4:05

Den multifunksjonsskriveren (CANON I-SENSYS MF8280CW) som jeg fikk i hus 28. mai har jeg ikke fått satt opp ennå. Det fulgte ikke med noen programvare for Mac i det hele tatt.

Har skrevet litt om det i denne tråden, hvor VueScan ble et tema igjen:

viewtopic.php?f=355&t=298421
medlem i 230 måneder
 

Forrige

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron