Installere nytt batteri - hva trenger jeg?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Installere nytt batteri - hva trenger jeg?

Innleggav Jafaquake » ons 29.04.2015 19:24

Hei,

Batteriet mitt er rimelig utslitt, så jeg er nødt til å kjøpe nytt. I den anledning lurer jeg på hvor det er best (billigst, men ordentlig) å kjøpe nytt batteri? Er det for øvrig noe mer jeg trenger enn en vanlig stjernetrekker? Har hørt noe om Y1 Tri-wing driver (hva heter dette på norsk?), er det nødvendig? Har for øvrig en Macbook Air hvor batteriet sannsynligvis er dødt etter at det ble sølt kaffe på den, så jeg må igrunn kjøpe til både Pro og Air.

Takk på forhånd. :-)
medlem i 127 måneder
 

Re: Installere nytt batteri - hva trenger jeg?

Innleggav Valotunk » ons 29.04.2015 19:50

Den eneste virkelig gode løsningen er å kjøpe nye originale batterier.

Det får du kun ved å levere inn til Apple autorisert verksted. Apple har fastpris på batteribytte.

Ellers finnes et utvalg av uoriginale og heller tvilsomme batterier. Mye dårlig, noe bra og noen få tilfredsstillende. Billige og gode batterier eksisterer nærmest ikke.

Hvis du vil prøve å spare noe penger på uoriginalt ved å gjøre jobben selv finner du både veiledning og batterier hos:

www.ifixit.com

Kvaliteten på batterier fra ifixit er av erfaring helt ok.
medlem i 199 måneder
 

Re: Installere nytt batteri - hva trenger jeg?

Innleggav Jafaquake » tor 30.04.2015 18:50

Så det du sier er at eneste måten jeg kan få kjøpt originale batterier, er ved å la andre gjøre jobben for meg og betale mye mer? Ellers takk. :p

Får bestille fra ifixit i så fall.
medlem i 127 måneder
 

Re: Installere nytt batteri - hva trenger jeg?

Innleggav Valotunk » tor 30.04.2015 20:52

Jepp, det er det jeg sier. Kvalitet koster ;)
medlem i 199 måneder
 

Re: Installere nytt batteri - hva trenger jeg?

Innleggav Jafaquake » tor 30.04.2015 23:09

Ja, og jeg betaler gjerne prisen det koster for å få et ordentlig produkt, men jeg ser ikke poenget i å bruke enda mer penger av å la noen andre gjøre en jobb jeg selv kan gjøre. Da får jeg klare meg med uoriginale batterier, og satse på at de holder. :)
medlem i 127 måneder
 

Re: Installere nytt batteri - hva trenger jeg?

Innleggav Valotunk » fre 01.05.2015 0:17

Ved å velge originalt og bytte hos autorisert verksted har du garantier og reklamasjonsrettigheter.

Velger du uoriginalt og gjør jobben selv stiller du svakt om det oppstår problemer.

Jeg har selv tidligere kjøpt uoriginale batterier til en hel rekke bærbare datamaskiner som Dell, Lenovo, IBM, HP og Apple.

Uten unntak har de uoriginale batteriene vist seg å være av vesentlig dårligere kvalitet enn originalt. Kun noen få batterier fra ifixit.com har vært av noenlunde akseptabel kvalitet.

De siste gangene jeg har byttet batterier har jeg derfor heller tatt kostnaden det medfører å velge originalt.
medlem i 199 måneder
 

Re: Installere nytt batteri - hva trenger jeg?

Innleggav Tarkus » fre 01.05.2015 13:02

Valotunk har helt rett, det er knapt verd det man sparer i kroner + all den tiden man bruker på å bestille, hente, skru opp, sette sammen - for så å oppleve at batteriet ikke yter på langt nær det som et originalt batteri gjør - og må skiftes igjen før tiden.

Så skriver du at batteriet på Air tok kvelden pga at det ble sølt kaffe på den: jeg vil tro at sannsynligheten for at noe annet også ble ødelagt i samme slengen er overveldende stor dersom batteriet kortsluttet pga kaffesøl. Et autorisert verksted vil kunne oppdage andre feil og gi deg garanti på arbeidet, men kjøper du et nytt batteri, og det viser seg at noe annet (hovedkort eller annet) er ødelagt sitter du igjen med et bortkastet utgift + tidsbruk til bytte av batteri på en ødelagt maskin samt at Apple-garantien ikke gjelder lenger.

Easy choice spør du meg, bruk et autorisert verksted.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Installere nytt batteri - hva trenger jeg?

Innleggav Morse » fre 01.05.2015 17:20

Hei Valotunk, bestem deg! :-) "Kun noen få batterier fra ifixit.com har vært av noenlunde akseptabel kvalitet/Kvaliteten på batterier fra ifixit er av erfaring helt ok."
Har i løpet av de siste par årene kjøpt fire-fem batterier derfra, ingen videre merkbare forskjeller fra originalene så langt. Men, som du sier, det er dette med autoriserte verksteder, garanti og reklamasjonsrettigheter. Og TIDEN det tar å bestille, hente, skru – definitivt ingenting å ta lettvint på. Billig kan såmenn fort bli dyrt...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Installere nytt batteri - hva trenger jeg?

Innleggav Valotunk » fre 01.05.2015 20:18

Det ble kanskje litt uklart der ja ;)

Det jeg ville frem til er at av samtlige uroginale batterier jeg har kjøpt opp gjennom årene er det kun de få (4-5) fra ifixit som har vært av brukbar kvalitet og nærmest opp til originale batterier i kvalitet og kapasitet.

Jeg fikk imidlertid et dårlig batteri fra ifixit en gang også, men det byttet de kostnadsfritt uten diskusjon, så servicen derfra er også bra selv om det er noe tungvint å sende tilbake dit.
medlem i 199 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere