Avanserte utskriftfunksjoner på kontor

Diskusjon rundt Mac OS

Avanserte utskriftfunksjoner på kontor

Innleggav gamenius » tir 05.05.2015 10:50

Hei

På vårt kontor skrives det ut mye. Dels skrives det ut ting som ikke alle ansatte skal se. Slik det har fungert før jeg fikk byttet ut Windows var at hver bruker sendte sine utskrifter til skriveren, gikk dit og slo in en kode. Det var to fordeler med dette.

-Ting som ikke skal ligge å flyte slik at alle ser det på skriveren ikke skrives ut før man står der.

-Er det mange som skiver ut mange dokumenter blandes disse, ved å slå inn koden kommer alle utskrifter ut per bruker.

Vi har i dag en Kyocera Taskalfa 3050i, som krever at man hver gang skal skrive ut må taste inn ett brukernummer og en kode på Mac'en for så å gjøre det samme på skriveren, for å få til dette. På Win-maskiner er dette automatisert.

Teknikerne til Kyocerea sier at det er slik Apple vil ha det, så man ikke lagrer passord på maskinen. Høres idiotisk ut og jeg tror dem ikke. Vi lagrer jo bla. WIFI- og e-postpassord på maskinene i dag.

Noen som vet hvordan vi kan komme rundt dette? Eller kjenner til en skriverprodusent som har modeller som fungerer bedre med Apple.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Avanserte utskriftfunksjoner på kontor

Innleggav iKarlsen » tir 05.05.2015 14:08

Har ingen snøring på hvordan dette kan omgås med printeren du har pr i dag. Fra jobb og skole hvor det er brukt en eller annen modell i Canon Advanced C5000-serien som fungerer slik du ønsker i både windows og mac-miljø. Når vi skal bruke printeren den aller første gangen kjører vi et script som legger til printer og gir oss muligheten til å fylle ut ansatt/student-nummer og passord. Det samme brukernavnet og passordet fylles ut på printeren. Dermed er det kun brukerens dokumenter som er tilgjengelig printes.

Bilde

Det samme gjelder forøvrig med scanning da brukerens mail-adresse er lagt inn på brukeren, så logger man inn og klikker "Send til meg selv". Dermed kommer dokumentene rett inn på mail.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Avanserte utskriftfunksjoner på kontor

Innleggav gamenius » tir 05.05.2015 15:25

Dette virker som midt i blinken. Vi er mer en lei av Kyocera og deres løfter som har vist seg å ikke holde. Så å skaffe en annen printer er slett ikke umulig.

Har du noen sider der man finner mer info om disse scriptene og hva som kreves? Må man ha noen server stående i nettverket, eller går dette direkte mellom maskin og printer?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Avanserte utskriftfunksjoner på kontor

Innleggav iKarlsen » tir 05.05.2015 21:40

Det vet jeg dessverre ikke noe om. Tilsynelatende gjør dette scriptet 2 ting, legger til printeren og gir deg valget om hvilken avdeling i Norge som skal bruke den (kobler til via SMB). Den brukernavn/pass-boksen er visstnok innebygget i OSet uten at jeg har noe som helst peiling på slikt. Jeg er heller ikke sikker på hvordan dette er satt opp, men ja, det står i et nettverk med flere tusen brukere og x-antall printere, så jeg antar at det står noen servere å drifter blant annet print.

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med Canon og forhørt meg litt, så har de antakelig mye konkret å komme med, fremfor hva jeg tror stemmer. Det eneste jeg dessverre vet er at det funker med bruker/pass og både win/mac-miljø.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Avanserte utskriftfunksjoner på kontor

Innleggav Gurre » tir 05.05.2015 23:13

gamenius skrev:På vårt kontor skrives det ut mye. Dels skrives det ut ting som ikke alle ansatte skal se.


To enkle løsninger:

1. En skriver på hvert kontor til de ansatte som trenger slik funksjonalitet.

2. Sikkerhetsklarerte medarbeidere i et eget skriverrom. Slik gjorde vi det i 80-90-årene, i stormaskinenes tidsalder.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]