Bytte disk og bacup

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Bytte disk og bacup

Innleggav mbp2011 » man 27.04.2015 19:22

Har en early 2011 MBP. Leste meg opp her på bytta til SSD, kjøpte Samsung SSD 850 EVO.Tok bacup til TM og det så helt fint ut. Bytta disk og satte inn USB med Yosemite og noen valg senere så hadde en en claen instalasjon, alt funka knall!
Så logga meg på TM, nja, fikk ikke noe ut av den... migration assistant, jo, kopierte over..., men alle bilder kom ikke og iTunes kom ikke. Kopierte over komplett bruker med samme resultal, bare at nå fikk jeg to brukere...
Så nå er planen.
Reinstalere på nytt,
-Ta gammel disk og sette den opp som USB i dock
-Kopiere dokumenter, bilder og musikk over til ny disk.

Eller har jeg gjort noe fundamentalt feil?
Får jeg kopiert bilder og musikk over når gammel disk står i USB doc?
Hva med TM, hva har jeg gjort feil der?

Takker og bukker!

Lars M
medlem i 150 måneder
 

Re: Bytte disk og bacup

Innleggav Morse » tir 28.04.2015 2:02

Var den forrige TM´en laget med en eldre versjon av MacOS X? Ta en grundig titt på denne: https://support.apple.com/en-us/HT204350

Uansett, får du opp "gammaldisken" i en USB-kobling (kabinett eller kabel) kan du fint kopiere fra denne til ny disk.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Bytte disk og bacup

Innleggav mbp2011 » tir 28.04.2015 8:06

Hei Morse og takk for svar.
TM har jeg hatt i sikkert 3-4 år og aldrig gjort noe med den, så det er på tide...?
Brukte Migration Assistant ja, leste det bare ikke godt nok muligens. I alle tilfeller så kom ikke iTunes, album som jeg har lagt inn, ikke kjøpt i iTunes, samt en masse bilder som ikke kom over, ser bare ramma, ikke bildene.

Så da prøver vi ny Clean Instal og kopiering fra gammel disk.

Så,
Bilder og musikk ligger vel i en database som bare er å kopiere, noen som hvet hvor?
Oppgradering av TM, noen tips?

Takker

Lars M
medlem i 150 måneder
 

Re: Bytte disk og bacup: Løst

Innleggav mbp2011 » tor 30.04.2015 20:22

Etter å ha prøvd fram og tilbake noen ganger så satte jeg den gammle disken i docing og koperte gammel bruker over.
Fikk da med meg alt av musikk, bilder etc.

Løst for min del i denne omgang.

Lars M
medlem i 150 måneder
 

Re: Bytte disk og bacup

Innleggav Morse » tor 30.04.2015 22:28

Godt å høre at du kom i havn. På tide å ta tak i TM-problematikken på ny? Sjekk at du ikke har mer støff du trenger på TM´en (ta deg god tid her!), formattér den, og sett den opp som TM på ny.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Bytte disk og bacup

Innleggav mbp2011 » lør 02.05.2015 8:29

Oppdaterte SW på den og gikk inn og sjekka sist backup og den fikk jeg legge tilbake på MBP om jeg ville.

Formatere, sjekka litt og tenkte og trykke Erase..., tømme disken og så kjøre en full backup.

Lars m
medlem i 150 måneder
 

Re: Bytte disk og bacup

Innleggav mbp2011 » fre 22.05.2015 12:41

En liten oppdatering.
Etter å ha kjørt på SSD og 8GB minne noen uker nå så funker alt helt fint, oppstart tid fra 1min 30 sek til 30 sek. Det eneste jeg ser ut til og ha mistet er badeballen...
Det kan jeg fint leve med :-)

Lars M
medlem i 150 måneder
 

Re: Bytte disk og bacup

Innleggav Morse » fre 22.05.2015 12:48

Takk for tilbakemelding! Badeballer er fine - der de hører hjemme...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Bytte disk og bacup

Innleggav oddkarsten » lør 23.05.2015 8:45

Hei. Jeg vil også bytte til SSD disk på min Macbook Pro 2010. Men bør jeg gå for en Samsung EVO eller PRO? Er en PRO verdt de ekstra kronene?
Jeg vil ha 500gb.

Er det enkelt å installere ekstra RAM også med det samme? Det vil vel også hjelpe godt på hastigheten på maskinen. Jeg har vel 4gb nå.
medlem i 149 måneder
 

Re: Bytte disk og bacup

Innleggav mbp2011 » man 25.05.2015 13:35

Som jeg skrev øverst så kjøpte jeg Samsung SSD 850 EVO og er happy med det.

LMN
medlem i 150 måneder
 

Re: Bytte disk og bacup

Innleggav Helge Hafstad » man 25.05.2015 15:24

Hei. Jeg vil også bytte til SSD disk på min Macbook Pro 2010. Men bør jeg gå for en Samsung EVO eller PRO? Er en PRO verdt de ekstra kronene?
Jeg vil ha 500gb.


Det eneste poenget med å velge PRO kunne vært å flytte den videre til en ny maskin. Jeg ville generelt brukt så lite penger som mulig på oppgradering av en slik modell. Det er jo greit å få forholdsmessig igjen når du senere skal investere i en nyere modell.

Er det enkelt å installere ekstra RAM også med det samme? Det vil vel også hjelpe godt på hastigheten på maskinen. Jeg har vel 4gb nå.


Minne i seg selv hjelper ikke på hastigheten, men du kan unngå en del bruk av virtuelt minne. Da går ting i sirup med badeballen oppe. Så brukeropplevelsen blir nok bedre med mer minne - i allefall fra 4 til 8 GB.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron