Bråkete MacbookAir ved tilkobling til Thunderbolt display

Bråkete MacbookAir ved tilkobling til Thunderbolt display

Innleggav jana » fre 03.07.2015 19:56

Hei,
jeg kjøpte Thunderbolt skjerm for å kunne se net-tv med større bedre skjerm,
men når jeg bruker den tar det bare et par minutter så begynner min MacbookAir å slite, dvs viften går for fullt og det blir plagsomt bakgrunnsstøy.
hvordan kan jeg hindre at dette skjer?
Kan legge til at dette ikke skjer når jeg ser nett-tv via intern skjerm.

Et annet spørsmål er at jeg ønsker å se dvd-filmer med MacBookAir-en, men som dere vet mangler Air-en cd-rom leser.
Jeg ble tipset om å kjøpe cd-leser/brenner og koble på og se film via den.
Så fant jeg en samsung (se lenke): http://www.elkjop.no/product/data/ovrig ... 208db-hvit
MEN, der leser jeg nederst på siden under kundespørsmål om produktet at det visstnok skal være problem med å kunne se dvd med den via programvaren.
Produktsjef sier: "Hei!
Denne funker strålende på MacBook, men vær oppmerksom på at du ikke kan bruke denne til å se DVD-filmer gjennom Apples DVD-spillerprogramvare. For å få den funksjonen må du ha Apples SuperDrive. Mvh Svein Jarle, Produktspesialist Elkjøp Ullevål

Noen som vet mer om dette? Hva menes med Apples SuperDrive?

Er det evt en annen ekstern cd-rom/brenner som kan anbefales? NB! Den må fungere både til mac og pc.

Håper noen kan hjelpe.
Sist endret av jana den fre 03.07.2015 22:27, endret 1 gang
medlem i 190 måneder
 

Re: Bråkete MacbookAir ved tilkobling til Thunderbolt displa

Innleggav jerry.c.bush » fre 03.07.2015 21:55

Flash er nok problemet som gir viftestøy. Har det selv på en Air jeg kobler til Thunderbolt skjerm, men ikke når jeg bruker den uten tilkoblet skjerm.
Ang cd/dvd leser/brenner så har jeg en 2012 iMac 27 uten dette og bruker Apple sin uten problemer og har gjort det i ca 1,5 år.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Bråkete MacbookAir ved tilkobling til Thunderbolt displa

Innleggav jana » fre 03.07.2015 22:04

jerry.c.bush skrev:Flash er nok problemet som gir viftestøy. Har det selv på en Air jeg kobler til Thunderbolt skjerm, men ikke når jeg bruker den uten tilkoblet skjerm.
Ang cd/dvd leser/brenner så har jeg en 2012 iMac 27 uten dette og bruker Apple sin uten problemer og har gjort det i ca 1,5 år.


Tusen takk for svar Jerry.
Har siste versjon/oppdatering av Flash, så det er neppe det.
Har sjekka ut info om Apple sin "leser/brenner", men lurer på om den kun kan brukes til pc? Fant ikke info om det, men kjenner jeg Apple rett...
Må ha en som går både til pc og mac da jeg skal dele den med en pc-bruker ;)
medlem i 190 måneder
 

Re: Bråkete MacbookAir ved tilkobling til Thunderbolt displa

Innleggav Valotunk » fre 03.07.2015 22:18

Om du har siste versjon av Flash betyr ingenting. Flash er et ressursluk uansett og en klassisk kilde til viftestøy.

Når det gjelder DVD spilleren så ser jeg ingen grunn til at den du linker til ikke skal fungere. Jeg har vært borti mange andre Samsung eksterne optiske drev og aldri opplevd problemer verken i OS X eller Windows.

Kjøp den hos Elkjøp. Får du problemer har Elkjøp 30 dagers åpent kjøp.
medlem i 199 måneder
 

Re: Bråkete MacbookAir ved tilkobling til Thunderbolt displa

Innleggav jana » fre 03.07.2015 22:24

Valotunk skrev:Om du har siste versjon av Flash betyr ingenting. Flash er et ressursluk uansett og en klassisk kilde til viftestøy.

Når det gjelder DVD spilleren så ser jeg ingen grunn til at den du linker til ikke skal fungere. Jeg har vært borti mange andre Samsung eksterne optiske drev og aldri opplevd problemer verken i OS X eller Windows.

Kjøp den hos Elkjøp. Får du problemer har Elkjøp 30 dagers åpent kjøp.


Tusen takk for svar Valotunk.
Er det en måte å kunne unngå å ha Flash på maskinen på?
Eller noe jeg kan gjøre for å unngå at den "forstyrrer" prosessoren?

Ser at noen skriver under spørsmål på produktsiden at den ikke kan brukes med Apple sin dvd-software, så ble litt usikker. Det står: "vær oppmerksom på at du ikke kan bruke denne til å se DVD-filmer gjennom Apples DVD-spillerprogramvare. For å få den funksjonen må du ha Apples SuperDrive."
Jeg forstår ikke hva dette Apples SuperDrive er for noe..

Blir dyrt å kjøpe bare for å prøve siden jeg må dekke porto hver vei. Må handle via nettbutikk da jeg ikke har Elkjøp nær meg.
medlem i 190 måneder
 

Re: Bråkete MacbookAir ved tilkobling til Thunderbolt displa

Innleggav Valotunk » fre 03.07.2015 23:02

Dersom kilden du ser nett tv fra kun tilbyr Flash har du ikke noe alternativ. Flash er noe herk og f.eks. Youtube har etterhvert gått over til HTML5 for nettlesere og avspillere som støtter dette.

Apple har aldri vært veldig glad i Flash.

Når det gjelder DVD avspilling så trenger du ikke bruke Apple sin DVD player programvare. Det finnes en hel del bedre alternativer, både gratis og som koster noen kroner.

Blant de meste kjente er f.eks. VLC og MPlayer.

Apple Superdrive er Apples egne eksterne DVD spiller.

http://store.apple.com/no/product/MD564 ... superdrive

Den er liten og lekker, men er dyr og fungerer heller dårlig sammen med andre maskiner og operativsystem enn Apple og OS X.

Dersom du ikke har f.eks. Ekjøp eller Lefdal i nærheten skjønner jeg skepsisen, men jeg tør garantere deg at uansett hvilken ekstern DVD spiller du kjøper så vil den fungere helt fint sammen med ett av de nevnte programmene.

Selv bruker jeg denne eksterne Samsung Blu-Ray spilleren til mine datamaskiner:

https://www.komplett.no/samsung-blu-ray ... 6cb/815889
medlem i 199 måneder
 

Re: Bråkete MacbookAir ved tilkobling til Thunderbolt displa

Innleggav Nikolay » fre 03.07.2015 23:53

Avinstaller flash fullstendig, og bruk Chrome når du trenger det. Chrome har egen flash innebygget. Vifta vil nok klikke når du bruker chrome også, men da slipper du i hvert fall at flash trekker ressurser og sånt når du ikke trenger det.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Bråkete MacbookAir ved tilkobling til Thunderbolt displa

Innleggav Valotunk » lør 04.07.2015 0:17

Problemet med Chrome igjen er at den er et strømsluk av dimensjoner. Så det hele koker ned til et kompromiss...
medlem i 199 måneder
 

Re: Bråkete MacbookAir ved tilkobling til Thunderbolt displa

Innleggav jana » lør 04.07.2015 0:23

Takk for alle svar.
Det store spørsmålet jeg nå sitter igjen med i forhold til Flash..
Hvorfor kan jeg se nett-tv uten problemer på min interne skjerm,
men ikke via tilkoblet Thunderbolt?
medlem i 190 måneder
 

Re: Bråkete MacbookAir ved tilkobling til Thunderbolt displa

Innleggav Nikolay » lør 04.07.2015 12:34

Fordi maskina sliter med å vise den samme grafikken på den (i forhold til den interne) massive skjermen. Er mange piksler som skal dras rundt.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Bråkete MacbookAir ved tilkobling til Thunderbolt displa

Innleggav jana » lør 04.07.2015 14:29

Nikolay skrev:Fordi maskina sliter med å vise den samme grafikken på den (i forhold til den interne) massive skjermen. Er mange piksler som skal dras rundt.


Takk Nikolay.
Vet du om det er mulig og deaktivere Flash når jeg trenger det i stedet for å slette det fra maskinen?
medlem i 190 måneder
 

Re: Bråkete MacbookAir ved tilkobling til Thunderbolt displa

Innleggav Nikolay » lør 04.07.2015 15:54

Som sagt: avinstallér flash fra maskina, og bruk Chrome de gangene du trenger det.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Bråkete MacbookAir ved tilkobling til Thunderbolt displa

Innleggav Wackhy » søn 05.07.2015 0:40

ClickToFlash lar deg selv klikke på de flashelementene du vil aktivere: http://hoyois.github.io/safariextensions/clicktoplugin/

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]