Skurring av lyd ved bruk av optisk kabel og Apple TV

Diskusjon rundt Apple TV

Skurring av lyd ved bruk av optisk kabel og Apple TV

Innleggav chelseafan95 » tor 30.07.2015 0:37

Hei!

Jeg har en Phillips-TV med en optisk lydutgang. Kabelen fra denne går inn i en "konverter" og ut av andre enden er det hvit/rød lydkabel. Disse går så inn i en forsterker. Nå er ikke jeg noen lydekspert, men avspilling direkte fra YouTube-appen på TVen funker smertefritt (dermed ikke noe galt med optisk lydkabel). I tillegg fungerer Chromecast smertefritt (dermed bør det ikke være noe problem med HDMI).

Det som ikke funker er når jeg spiller av f.eks musikk via min Apple TV. Det er da skurringen kommer, spesielt på basstoner, men generelt skurrete i forhold til det "krystallklare" jeg pleier å høre. Jeg har prøvd å bytte HDMI-kabel og HDMI-inngang på Phillips-TVen uten hell.

Det som derfor ikke gir mening, er at lyden også er krystallklar når jeg kobler optisk kabel direkte i Apple TV.. Problemet oppstår dermed kun når jeg har koblet Apple TV til Phillips-TVen via HDMI.

Er det noen som klarer å tenke klarere enn det jeg gjør ang. dette? Hadde vært greit å fått orden på, i og med at det er Apple TVen jeg bruker 80% av tida jeg ser på TV.

Takk på forhånd!
medlem i 164 måneder
 

Re: Skurring av lyd ved bruk av optisk kabel og Apple TV

Innleggav ch_knapp » tor 30.07.2015 12:26

Jeg har et likende problem.

1 (lyd og bilde i ett):
Apple TV -> HDMI -> HDMI Switch -> HDMI -> TV -> Analog Audio -> Stereo
Høres ut som om lyden "clipper" (skrudd så høyt at den skurrer).

2 (lyd og bilde hver for seg):
Apple TV -> HDMI -> HDMI Switch -> HDMI -> TV
Apple TV -> Optisk -> Stereo
Lyden er nå helt klar.

Jeg vet ikke hvorfor, men bytter om de to pluggene fortløpende. Litt irriterende når poenget med en Switch er å slippe det styret.

Med tanke på hvor halvhjertet AirPort Express optisk-ut implementasjonen til Apple er, tviler jeg ikke på at det kan være feil med HMDI-lyd på Apple TV. Mulig det trigges av at Optisk kabel er plugget i, eller at HDMI går gjennom flere ledd.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Skurring av lyd ved bruk av optisk kabel og Apple TV

Innleggav chelseafan95 » tor 30.07.2015 12:32

Ja, jeg får vel bare ha en optisk kabel fra TV og en fra Apple TV, så får jeg bare bytte mellom dem inn i forsterkeren. Skal sies at det er rart at dette er noe ikke Apple har i orden.

UPDATE: Fant nå ut at en av Apple TVene vi har hjemme fungerer smertefritt uansett, mens de to andre har "skurrelyder" i forskjellig grad. Hmm...
medlem i 164 måneder
 

Re: Skurring av lyd ved bruk av optisk kabel og Apple TV

Innleggav ch_knapp » lør 01.08.2015 11:23

Ble alle koblet til helt likt?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Skurring av lyd ved bruk av optisk kabel og Apple TV

Innleggav chelseafan95 » tir 04.08.2015 12:36

Jepp!
medlem i 164 måneder
 


Returner til Apple TV



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]