Trenger tips! God eksternskjerm Macbook Pro

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Trenger tips! God eksternskjerm Macbook Pro

Innleggav Freia2 » tor 27.08.2015 21:46

Trenger skjermtips!

Trenger ekstern jobbskjerm til helt ny Macbook Pro 13. Bruker maskinen i hovedsak til "office-jobbing" og noe foto.

Kriterier:
- Klar tekst som ikke er blurete (får vondt i øynene)
- Str 24 (evnt 27)
- Pris: max 2500

Har vært innom Lefdal og Elkjøp og synes skjermen var for blurete på tekst. Kan noen være så snill å gi meg noen skikkelig gode tips?

Takk:)

Amalie2
medlem i 150 måneder
 

Re: Trenger tips! God eksternskjerm Macbook Pro

Innleggav Valotunk » tor 27.08.2015 21:55

Et par soleklare alternativer er:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=946255

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2080488

I prisklassen opp til 2500,- finner du ingen gode 27" skjermer, så gå for en 24" med 1920x1200 oppløsning.
medlem i 198 måneder
 

Re: Trenger tips! God eksternskjerm Macbook Pro

Innleggav Freia2 » fre 28.08.2015 8:53

Hm. Men disse skjermene er fra 2011? Og HP? Trodde Acer eller Samsung var hakket skarpere?

Amalie2:)
medlem i 150 måneder
 

Re: Trenger tips! God eksternskjerm Macbook Pro

Innleggav Valotunk » fre 28.08.2015 9:37

Ikke heng deg opp i at det ikke er helt nye modeller. Selv har jeg noen 5-6 år gamle Nec skjermer som overgår det aller meste du finner i dag opp til 6-7000,-.

Dell skjermen jeg linket til har i flere år vært en favoritt blant mange. Den har hele veien fått svært gode tester og selger fremdeles godt. Både den og HP skjermen overgår det meste av hva du finner på Elkjøp og Expert osv. i samme prisklasse.

Og ja, HP lager enkelte veldig gode skjermer. Diskutert her på forumet tidligere.

Acer vil du ikke ha, og Samsung fokuserer mye på billige Full-HD "gamer" skjermer som nødvendigvis ikke er hva du ønsker.

Velg derfor heller en med 1980x1200 oppløsning. Du vil elske den lille ekstra arbeidsflaten du får i høyden.
medlem i 198 måneder
 

Re: Trenger tips! God eksternskjerm Macbook Pro

Innleggav Freia2 » fre 28.08.2015 12:05

Tusen takk Volutank!

Du mener da at disse skjermene gir så crispy tekst/font som mulig i denne prisklassen? Er livende redd for å bestille en skjerm som gir så blurete tekst at jeg må bruke briller:)

Kan dette være et alternativ?
http://www.elkjop.no/product/data/pc-sk ... for-gaming
medlem i 150 måneder
 

Re: Trenger tips! God eksternskjerm Macbook Pro

Innleggav ggt667 » fre 28.08.2015 12:54

Kvaliteten på skjermer er ganske lik i den prisklassen, det som teller er at du har riktig kabel, og at native oppløsningen gjenkjennes av MacOS X og skjermkort. Evt må du inn med SwitchResX.

Selv kjøper jeg kun Dell skjermer, hvorfor?

USB 3.0 hub innebygget i skjermen, det blir ryddig av den slags.

Jeg har 2 av denne: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1521363
Sist endret av ggt667 den fre 28.08.2015 21:13, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Trenger tips! God eksternskjerm Macbook Pro

Innleggav Valotunk » fre 28.08.2015 13:44

Freia2 skrev:Tusen takk Volutank!

Du mener da at disse skjermene gir så crispy tekst/font som mulig i denne prisklassen? Er livende redd for å bestille en skjerm som gir så blurete tekst at jeg må bruke briller:)

Kan dette være et alternativ?
http://www.elkjop.no/product/data/pc-sk ... for-gaming


Den AOC skjermer er akkurat en slik skjerm du ikke ønsker deg til ditt bruk. Den er laget med ett mål og det er at den skal ha lav responstid og høy oppfriskningsrate. En skjerm målrettet mot spillere. Den har et "kjipere" TN panel med den triste oppløsningen 1920x1080 i forhold til Dell'en som har et e-IPS panel med 1920x1200 oppløsning.

Jeg vil egentlig anbefale deg å bare gå for Dell skjermen uten å gruble noe mer. Du skal lete godt for å finne noe bedre i samme prisklasse.

Bestiller du på nett har du også angrefrist hvis det i verste fall skulle vise seg at du ikke blir fornøyd. Noe jeg neppe tror.
medlem i 198 måneder
 

Re: Trenger tips! God eksternskjerm Macbook Pro

Innleggav jerry.c.bush » fre 28.08.2015 14:16

Enig med Valotunk her: Dell er det beste valget, du vil ikke angre.
Det har vært en meget god modell som har fått fantastiske tilbakemeldinger over hele linja. Ikke legg så mye vekt på at den er fra 2011, den er like god i dag som den var da den kom på markedet og du skal lete lenge etter bedre skjerm enn den.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Trenger tips! God eksternskjerm Macbook Pro

Innleggav Haakon » fre 28.08.2015 20:45

Et godt (????) tips er at du kan FÅ en Apple Display eldre type av meg. Funker bra, men ikke all verdens oppløsning. Men min datter, (som går på Westerdals reklameskole) har brukt den inntill i fjor.
Ikke verdens beste, men gratis....
medlem i 237 måneder
 

Re: Trenger tips! God eksternskjerm Macbook Pro

Innleggav Freia2 » søn 30.08.2015 15:25

Haakon skrev:Et godt (????) tips er at du kan FÅ en Apple Display eldre type av meg. Funker bra, men ikke all verdens oppløsning. Men min datter, (som går på Westerdals reklameskole) har brukt den inntill i fjor.
Ikke verdens beste, men gratis....


Oi! Hvilket tilbud! Jeg takker gjerne ja. Hva er epostadressen din?

Mvh

Freia2 :-D
medlem i 150 måneder
 

Re: Trenger tips! God eksternskjerm Macbook Pro

Innleggav Haakon » søn 30.08.2015 20:47

Freia2 skrev:
Oi! Hvilket tilbud! Jeg takker gjerne ja. Hva er epostadressen din?

Mvh

Freia2 :-D


Hei

Send meg en PM...
medlem i 237 måneder
 

Re: Trenger tips! God eksternskjerm Macbook Pro

Innleggav Freia2 » søn 13.09.2015 9:17

Hei igjen.

Kjøpte http://www.prisjakt.no/product.php?p=946255

Skjermen brukes i hovedsak som kontorskjerm, dvs tekst er ekstremt viktig. Har nå prøvd skjermen et par dager og tror den går i retur. Teksten er pixlete og uskarp uansett hva jeg gjør, føler jeg. Har prøvd å sette like skjermer, følge Retina, tilpasse til Dell, endre oppløsning etc. Like forbaska blørete uansett.

La inn en ny tråd her om blurete tekst, og fikk godt svar med link. Virker som det er MBP-problem. Noen som vet noe mer?
medlem i 150 måneder
 

Re: Trenger tips! God eksternskjerm Macbook Pro

Innleggav ggt667 » søn 13.09.2015 11:18

Det er 3 grunner til at den skjermen kan være uklar

1) produksjonssfeil
2) feil oppløsning
3) feil kabel

Hvilken oppløsning står den på?
Hvilken kabel benytter du?

Native oppløsning for den skjermen er 1920x1080 i flg lenke, alle andre oppløsninger kan i teorien bli pikslete og uklare.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron