Batteriet eser ut!

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Batteriet eser ut!

Innleggav Haakon » tor 27.08.2015 18:39

Batteriet på min datters MacBook Pro har begynt å ese ut! Det har utvidet seg og spreng seg ned slik at bunnplata har sprukket opp. Batteriet er blitt nesten dobbelt så tykk på den ene halvparten.
Duverden! Det kunne jo ha ødelagt hele maskinen!
Batteriet har bare "gått" i overkant av 700 sykler.
Hvordan forholder Apple seg til reklamasjon på dette? Dette må da være produksjonsfeil?
Sist endret av Haakon den tor 27.08.2015 20:15, endret 1 gang
medlem i 237 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav T.B.Hansen » tor 27.08.2015 19:55

Dette er en produksjonsfeil, og slike batterier blir skiftet gratis. Og det må gjøres så fort som overhode mulig!

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Haakon » tor 27.08.2015 20:14

T.B.Hansen skrev:Dette er en produksjonsfeil, og slike batterier blir skiftet gratis. Og det må gjøres så fort som overhode mulig!

Så flott! Hvordan beviser/argumenterer jeg for det? Saken er at Eplehuset sier at maskinen er for gammel (4 år), men hvis det er en produksjonsfeil er jo reklamasjonsfristen 5 år, ikke sant?
medlem i 237 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav T.B.Hansen » tor 27.08.2015 20:36

Det er fem års reklamasjonsfrist. Dessuten er dette en potensiell farlig feil, som Apple har har «erstatningsprogrammer» for å rette opp.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Haakon » tor 27.08.2015 20:49

T.B.Hansen skrev:Det er fem års reklamasjonsfrist. Dessuten er dette en potensiell farlig feil, som Apple har har «erstatningsprogrammer» for å rette opp.

Så bra!
Kan jeg lese om dette erstatningsprogrammet noe sted? De pleier jo å annonsere slikt...
medlem i 237 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav admin » tor 27.08.2015 21:32

Jeg ville ringt Apple Support først - ikke gått til Eplehuset. Apple pleier å ta slike batteriprobelmer der på alvor.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav asbjotve » tor 27.08.2015 22:33

Det er riktignok 5 års reklamasjon på maskinen.

MEN: batterier regnes som forbruksmateriell, skulle batteriet være dårlig før 3 år er gått fra kjøp av maskinen, så skal du få byttet dette kostnadsfritt. Men du står altså dårlig til, om maskinen er over 3 år. Forbrukertvistutvalget legger til grunn at batterier skal være holdbare i 2 1/2 og opptil 3 år.

Ref: http://innsyn2.e-kommune.no/innsyn_ftu/ ... variant=P&
medlem i 180 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Haakon » tor 27.08.2015 22:51

asbjotve skrev:Det er riktignok 5 års reklamasjon på maskinen.

MEN: batterier regnes som forbruksmateriell, skulle batteriet være dårlig før 3 år er gått fra kjøp av maskinen, så skal du få byttet dette kostnadsfritt. Men du står altså dårlig til, om maskinen er over 3 år. Forbrukertvistutvalget legger til grunn at batterier skal være holdbare i 2 1/2 og opptil 3 år.

Ref: http://innsyn2.e-kommune.no/innsyn_ftu/ ... variant=P&


Er denne relevant da? Mitt batteri er vel ikke "utslitt", det er ødelagt, det ser jo ut som en ballong. Jeg ville anta at det er en produksjonsfeil, denne oppblåsningen kunne jo fullstendig ha ødelagt maskinen, slik skal jo ikke et "utslitt" batteri være.
medlem i 237 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Valotunk » tor 27.08.2015 22:53

asbjotve skrev:Det er riktignok 5 års reklamasjon på maskinen.

MEN: batterier regnes som forbruksmateriell, skulle batteriet være dårlig før 3 år er gått fra kjøp av maskinen, så skal du få byttet dette kostnadsfritt. Men du står altså dårlig til, om maskinen er over 3 år. Forbrukertvistutvalget legger til grunn at batterier skal være holdbare i 2 1/2 og opptil 3 år.

Ref: http://innsyn2.e-kommune.no/innsyn_ftu/ ... variant=P&


Det er forsåvidt riktig, men det gjelder batteriets levetid og evne til å holde på strøm.

Et batteri som eser ut er noe helt annet. Det er farlig og kan ødelegge resten av maskinen.
medlem i 198 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Superhai » fre 28.08.2015 0:35

Batterier som eser ut er ikke nødvendigvis en produksjonsfeil. Esing er det største problemet med Lithium-batterier, og for å være ærlig har alt for mange for lite respekt for denne typen batterier. Heldigvis har utviklingen gått framover. Men selv om vi skriver 2015 så er Lithium ikke så trygt at man bare skal la det ligge uten å tenke på det.

Lithium er et ustabilt grunnstoff, men batterier er svært godt forseglet og utstyrt med mange sikkerhetskretser som skal koble ut og stenge ned batteriet før det går galt. Men med alder så slites disse, men også brukerfeil som feil lader, eller bruke ladere som er skadet skjer. Om batteriet faller på bakken (kan skje både i og utenfor laptopen eller hva annet man har brukt) så kan batteriet bli skadet, og selv små skader kan ha ødelagt forseglinger eller kretsene. Det betyr at selv om batteriet ser ut til å fungere helt fint, så kan f.eks. en krets som skal stoppe overlading slutte å fungere.
medlem i 132 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Dorkfish » fre 28.08.2015 10:09

Eplehuset er veldig flinke til å legge skylda på deg eller påstå at dette ikke dekkes, så jeg ville tatt kontakt med Apple direkte. De er som regel mye greiere å ha med å gjøre. De har nemlig gått på servicekurs. Noe jeg mistenker at de ansatte på Eplehuset ikke gadd...

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav strukt » fre 28.08.2015 18:54

Et batteri som er "oppbrukt" dekkes normalt sett ikke av reklamasjonsretten. I dette tilfelle dog er batteriet svulmet opp noe som potensiellt kan være farlig. Spesielt hvis du får en punktering på batteriet. Det kan rett å slett starte å brenne.

Det du gjør er å ringe Apple, og be de fikse det. Det burde ikke være et problem. For øvrig kan også Eplehuset gjøre det for deg også vil jeg tro.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Haakon » fre 28.08.2015 19:32

Nå har jeg ringt Apple og også snakket med Eplehuset. Ingen forståelse.....
Eplehuset avviser alt uten argumenter, og Apple sier at de har bare 3 års(?!) garanti på batteriet. Begge snakker om at batterier er forbruksvare etc, etc...
Men jeg har også snakket med Forbrukerrådet og de støtter mitt syn fullt ut (sier de...), og anbefaler meg sterkt å føre saken gjennom dem. Etter sigende er de lei av maskinprodusenters (Apple?) avvisning mhht at batterier er "forbruksvare" og dermed drar alle andre batteriproblemer inn under samme tak.
Så da gjør jeg det; kjører saken ved hjelp av Forbrukerrådet.
Stay tuned, jeg kan poste resultatet av sakens utfall.

Takk for dere alles innspill så langt(men jeg hører gjerne flere kvalifiserte syn)!
medlem i 237 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Ove » fre 28.08.2015 19:44

Jeg har en hvit MacBook 2008-modell som jeg pensjonerte for et par år siden. Har ikke startet den på bortimot ett år, og forrige gang var batteriet begynt å svulme opp såpass at bunnplata holdt på å løsne, eller noe sånt. Denne tråden minner meg om at det kanskje ikke er så lurt å ha noe sånt liggende i huset?

Jeg vurderte å kjøpe nytt batteri da jeg oppdaget dette, det var da gått mer enn fem år siden maskinen var ny. I forhold til maskinens fortsatte nytteverdi syntes jeg det var for dyrt å investere i nytt batteri.

Mitt spørsmål her er om det er mulig å bruke maskinen helt uten batteri, med ladekabelen tilkoblet? (Det kunne jeg nemlig med en PowerBook 145 B fra 1993 da batteriet ble ubrukbart. Den starter opp den dag i dag, tester den hvert år.)
medlem i 230 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Haakon » fre 28.08.2015 19:48

Ja, det tror jeg bestemt du kan, mener jeg har gjort det selv en gang.
Men hvis du er snill gutt, så kanskje du kan få et litt slitent batteri av meg. Ikke mye strøm igjen. men det fungerer i allefall en stund, og passer antagelig i din maskin....
medlem i 237 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron