Backup til Time Machine

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Backup til Time Machine

Innleggav RC2 » tor 08.10.2015 15:09

Det hender man tidvis får litt rusk på maskinen som man ønsker å fjerne - det kan være systemfiler, etc som påvirker hastigheten.

I den forbindelse har jeg tenkt at det er lurt å reinstallere Mac´en. Deretter gjenopprette fra sikkerhetskopi.

Spørsmålet er da: Vil ikke sikkerthetskopien blant annet bestå av filer og annet "rask" som du i utgangspunktet ønsket å fjerne? I såfall - hva er poenget med å reinstallere/ formatere HD?

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Backup til Time Machine

Innleggav Mumle » tor 08.10.2015 15:42

alt du har ligger i sikkerhetskopien. "rusk" også.
Det er sjelden noen vits i å slette disken og ta clean install. Selv om mange her på forumet gjør det. Det må ha noe med ekstra stor datainteresse å gjøre.

Treg maskin kommer sjelden av "rusk".

Sørg heller for god datahygiene: Begrens installeringslysten. Fjern gamle og ubrukelige programmer med appzapper eller et annet programfjerneprogram. Hold filstrukturen ryddig. Kjør Onyx nå og da hvis du er ivrig. (Macen rydder selv med jevne mellomrom). Sørg for å ha god plass på harddisken og nok minne.
Så går det så greit, så.
medlem i 221 måneder
 

Re: Backup til Time Machine

Innleggav Morse » tor 08.10.2015 21:24

Programfjerning: Denne er glimrende – og gratis! http://freemacsoft.net/appcleaner/

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Backup til Time Machine

Innleggav RC2 » fre 09.10.2015 15:50

Takk for gode tips. Problemet mitt er at jeg kun har 2,5 gb ledig plass på hd. Mistenker at mye av det er "usynlige" filer, for jeg har ikke så mye lagret. Hvordan rydde opp det uten å formatere HD og gjenopprette til fabrikkinstillingene?

Edit: har nå foretatt en manuell opprydding, og har blitt kvitt 12 gb til. Så det hjelper jo noe.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Backup til Time Machine

Innleggav Morse » fre 09.10.2015 19:55

Denne kan hjelpe deg til å finne frem til det som tar plass: http://www.macupdate.com/app/mac/30689/daisydisk

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Backup til Time Machine

Innleggav The Saint » lør 10.10.2015 3:12

Morse skrev:Programfjerning: Denne er glimrende – og gratis! http://freemacsoft.net/appcleaner/


Kan også anbefalle denne. Gjør jobben sin fantastisk. Greit for folk som meg som ikke liker tanken at "søppel" ligger rundt på disken. Ang. backupen så har de andre rett. Hvis du tar det med i backupen så vil de da være på plass når du gjenoppretter.

Jeg har på flere annledninger gått inn i backupene og manuelt slettet en del rusk før jeg har gjenopprettet. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Backup til Time Machine

Innleggav KLB » lør 10.10.2015 9:51

Spør også i denne tråden.
Av en eller annen grunn har det nå blitt tatt sikkerhetskopier til lokal disk, isteden for til Time Capsule.
Hvordan fjerner jeg nå disse backupene som okkuperer store deler av HD?

Brukerens avatar
medlem i 117 måneder
 

Re: Backup til Time Machine

Innleggav teknoguiden » søn 11.10.2015 10:17

KLB: Disse trenger du ikke å bekymre deg for. De er "lokale øyeblikksbilder" og vil reduseres i størrelse automatisk ved behov.

"Hvis mindre enn 20 prosent av den samlede lagringsplassen på startstasjonen er tilgjengelig, fjerner Time Machine lokale øyeblikksbilder – de eldste først – inntil du har mer enn 20 prosent ledig plass.

Hvis mindre enn 10 prosent eller mindre enn 5 GB med lagringsplass er tilgjengelig, fjerner Time Machine lokale øyeblikksbilder raskere. Time Machine slutter å opprette nye øyeblikksbilder når det bare gjenstår ett øyeblikksbilde. Når den ledige plassen øker, erstatter Time Machine først det forrige øyeblikksbildet med et nytt før den vanlige prosedyren med å opprette øyeblikksbilder blir gjenopptatt."

Kilde: https://support.apple.com/no-no/HT204015
medlem i 143 måneder
 

Re: Backup til Time Machine

Innleggav KLB » søn 11.10.2015 10:49

Takk for grundig og god forklaring :-)

Jeg fant ut at om jeg slo av og på Timemachine så forsvant alle backupene fra den lokale disken. Veldig bra.
Har nå satt automatisk påkoblet til TimeCapsule, så da tror jeg at det flyter litt bedre i fremtiden.
Nå må jeg bare bestemme meg for om jeg virkelig trenger 500GB SSD når jeg har alle mediefiler, og backuper etc på extern HD.

Man lærer nye ting hver dag :-)

Mange takk for svar!

Brukerens avatar
medlem i 117 måneder
 

Re: Backup til Time Machine

Innleggav teknoguiden » søn 11.10.2015 10:56

No problem. Har du forsikret deg om at Time Capsule også backer opp den eksterne disken din? Hvis ikke: Koble til den eksterne disken og kontroller at den ikke vises i unntakslisten når du åpner Time Machine og trykker på valg.
medlem i 143 måneder
 

Re: Backup til Time Machine

Innleggav KLB » søn 11.10.2015 11:22

Jeg har koblet en extern disk til en AirPort Extreme som jeg bruker som en Extender.
Vil denne bli automatisk backet opp i Time Machine?
Kan jeg legge inn noe som backer opp backupen.... Eller? Hvordan fungerer det?
I Time Machine valgpanelet finner jeg kun en av og på bryter, valg på hvilken disk som det skal backes opp til, og under valg ligger det en unntaksfunkjon.

Brukerens avatar
medlem i 117 måneder
 

Re: Backup til Time Machine

Innleggav teknoguiden » søn 11.10.2015 12:55

Såvidt jeg kan se støtter den backup av eksterne disker som er koblet til nyere versjoner av Airport Extreme (802.11ac):

"Time Machine works with:
AirPort Time Capsule's built-in hard drive (any model)
External USB hard drive connected to AirPort Time Capsule (any model) or AirPort Extreme (802.11ac model only)
An external hard drive connected to your Mac"
https://support.apple.com/en-us/HT204057

Så hvis du har den modellen og disken ikke står i unntakslisten skulle det fungere. Du kan jo teste å se om det funker å restore en fil fra den eksterne disken.
medlem i 143 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron