Boot camp fungerer ikke

Diskusjon rundt Apples iMac

Boot camp fungerer ikke

Innleggav Matbor » tir 24.11.2015 1:15

Hei, har i et par dager nå forsøkt å fått til boot camp til imacen min uten å lykkes. Jeg bruker en imac 2,7 GHz Intel Core i5 med El Captain.

Når jeg skal starte boot camp assistent kommer følgende melding opp:

" Du kan ikke partisjonere en ekstern disk, en RAID-disk eller en intern disk der FileVault-kryptering pågår.

Start maskinen på nytt med en innebygd disk som ikke er en del av et RAID-oppsett, eller prøv på nytt etter at FileVault er ferdig."


Etterfulgt av at "Installer eller fjern Windows 7 eller nyere" valgmuligheten ikke er mulig å krysse av.

Jeg formaterte imacen min for et par dager siden, og før jeg formaterte kom ikke dette problemet opp. Det kom altså opp etter jeg formaterte imacen.

Har noen peiling på hva jeg kan gjøre?

Takk for hjelpen.
medlem i 100 måneder
 

Re: Boot camp fungerer ikke

Innleggav Grubasek » tir 24.11.2015 10:23

Da må du nesten begynne med å forklare eksakt hvordan du formaterte den, og hva du har gjort etterpå. Har du f.eks. formatert den "Journalført og kryptert"? Meldingen du får kan tyde på det.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Boot camp fungerer ikke

Innleggav Matbor » tir 24.11.2015 12:57

Jeg har gjort mye. Nesten litt vanskelig å ha oversikt over hva jeg har gjort.

Jeg har en imac med cd rom, det vil si jeg i utgangspunktet trenger en windows CD for å installere windows, og det har jeg ikke. Det jeg gjorde var via youtube (https://www.youtube.com/watch?v=VBAQ3CNgfxc) å fjerne tre bokstaver i info.plst fila til bootcamp for å lage muligheten til å kunne installere windows ved hjelp av USB. Jeg fikk opprettet en windows partisjon, men det skjedde riktig nok noe feil under installeringen av windows i partisjonen. For å prøve å rette opp i dette trykket jeg shift+F10 som gjorde at jeg kom i DDOS. Her klarte jeg selvfølgelig å slette hele macen med uhell. Så jeg var nødt til å formatere alt ved å trykke cmd+R ved oppstart. Etter dette har feilmeldingen som vist over kommet opp. Jeg har forsøkt å formatere flere ganger, både til journalført og journalført kryptert. På diskverktøy ser jeg at 999,5GB er på hard disken, og resterende 0.5 GB står "uformatert", jeg tror dette er recovery hard drive?

Dersom jeg lager en journalført kryptert hard drive, kommer en annen feilmelding opp:

"Startdisken kan ikke partisjoneres eller gjenopprettes til én partisjon.

Installering av Windows krever at startdisken er formatert som ett Mac OS Extended (journalført) volum eller at den allerede er partisjonert ved hjelp av Boot Camp-assistent."


Jeg tviler også på at feilen ligger på at jeg endret boot camp info.plist. Jeg har gått inn på den filen og sjekket at de tre bokstavene jeg hadde fjernet er der. Dette burde jo også være i orden, fordi jeg formaterte tross alt imacen.

Jeg har slitt med dette i 3-4 dager nå og merker jeg begynner å bli temmelig lei. For første gang som mac kunde i 7 år så vurderer jeg å legge apple på hylla og gå tilbake til "gode gamle" windows.

Hjelp tas i mot med stooor takk.
medlem i 100 måneder
 

Re: Boot camp fungerer ikke

Innleggav Grubasek » tir 24.11.2015 13:09

Du sier du har en iMac med CD-drive. Er disken helt tom nå? Eller er OS X versjon ? installert? Jeg spør fordi jeg ville først og fremst sørget for at OS X er oppe, og går korrekt. Deretter ville jeg begynne på nytt med Boot Camp-installasjonen. Og da har jeg flere "oppskrifter" jeg kan gi deg. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Boot camp fungerer ikke

Innleggav Matbor » tir 24.11.2015 17:30

Beklager min uvitenhet men hvordan vet jeg at OS X´en min er oppe og går for fullt? Jeg har hvertfall en forståelse at den er oppe og går som den skal, fordi jeg har brukt den til dagligdagse ting etter formateringen uten noen problemer. Installert andre programvarer, spill fungerer som det skal, lyd fungerer osv. Jeg har også søkt etter oppdateringer, uten å funnet noen, så den skal være fullt oppdatert.

Ang. imacen så har den CD drive. Den har stått tom hele tiden. Jeg er litt usikker på om jeg forstår deg rett, men jeg visste ikke det var mulighet til å installere os x på cd driven? :-/

Igjen, takk for at du tar deg tid til å hjelpe
medlem i 100 måneder
 

Re: Boot camp fungerer ikke

Innleggav Grubasek » tir 24.11.2015 17:38

Joda, OS X'en din er nok oppe og går riktig - ut ifra det du skriver. Hvis du vil sjekke hvilket OS X versjon du kjører samt andre systemopplysninger klikker du på "Eple"-ikonet øverst til venstre på skjermen og velger "Om denne maskinen". Jeg vil gjerne vite hvilken OS X-versjon du har før vi går videre, samt at jeg også vil vite hvilke partisjoner du har på disken.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Boot camp fungerer ikke

Innleggav Superhai » tir 24.11.2015 21:50

Det tar en god stund før krypteringen er fullført også.
medlem i 131 måneder
 

Re: Boot camp fungerer ikke

Innleggav Matbor » ons 25.11.2015 15:22

Har nettopp foretatt en "sikker sletting" som tok 19 timer, derfor jeg ikke har fått svart før nå. Problemet er fortsatt det samme. Hvor lang tid kan en Filevault kryptering ta? Foretas en slik kryptering automatisk? Høres noe rart ut.

Jeg har en OS X El Capitan versjon 10.11.1. Imacen min er 1 terra og jeg har to parteringer på disken;
Hoveddisk: 999.861 GB som er OS X Extended (journalført) Oppsett: GUID-partisjonskart
Uformartert: 0.133 GB OS X Extended (journalført) Oppsett: GUID-partisjonskart

Den uformaterte antar jeg er en gjenopprettingsdisk(?). Har forsøkt å fjerne den på diskverktøy uten å lykkes. Tror faktisk ikke det går. Denne partisjonen er dog ikke synlig på diskverktøy, jeg må trykke på intern disk og på hoveddisken og deretter "partisjoner".
medlem i 100 måneder
 

Re: Boot camp fungerer ikke

Innleggav Grubasek » ons 25.11.2015 15:49

Siden den uformaterte er skjult regner jeg med at den brukes intern av OS X. Så da har du i realiteten kun én partisjon å forholde deg til - Hoveddisk. Når det gjelder FileVault kryptering kan jeg ikke hjelpe deg da jeg aldri har brukt det på mine maskiner.

Hvis jeg nå skulle ha installert Windows under Boot Camp ville jeg ha gjort det etter følgende oppskrift (det burde gå greit med Windows 10 også):

http://www.intowindows.com/how-to-insta ... boot-camp/

Dette forutsetter at det er mulig å opprette en ny partisjon på Hoveddisk ved hjelp av Diskverktøy. Windows-drivere installeres etterpå (fra Boot Camp-programmet).

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Boot camp fungerer ikke

Innleggav Morse » ons 25.11.2015 16:38


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Boot camp fungerer ikke

Innleggav Superhai » tor 26.11.2015 3:40

FileVault-kryptering tar en god stund, men hvor langt den har kommet kan du se i valgpanelet til sikkerhet under Systemvalg. Der kan du også skru det av. Hvis det allerede står av så er disken din formatert "logisk" og må slettes først for å gjøre den "fysisk" og så kan du partisjonere på nytt.
medlem i 131 måneder
 

Re: Boot camp fungerer ikke

Innleggav Matbor » tor 26.11.2015 19:20

Jeg fulgte den guiden du sendte, Grubasek. Dette er forsåvidt noe jeg også har forsøkt tidligere. Jeg fikk valgt språk og tastet inn serial code, men når jeg skulle bestemme hvilken harddisk jeg skulle installere windows så trykket jeg på "format" som guiden sier. Det gikk fortsatt ikke ann å installere windows på denne disken. Denne feilmeldingen kom opp:

Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be instaled to GPT disks.


Det var flere disker inne på dette panelet, så jeg gikk litt berserk inne på dette disk-vinduet og slettet blant annet "gjenoppretningsdisken" i desperasjon. Nå får jeg en annen feilmelding når jeg prøver å starte bootcamp:

Startdisken kan ikke partisjoneres eller gjenopprettes til én partisjon

Lag en sikkerhetskopi av disken, og formater den som ett volum med formatet Mac OS Extended (journalført) ved hjelp av Diskverktøy. Gjenopprett dataene dine til disken, og prøv å bruke Boot Camp-assistent igjen.


Dette kan enkelt rettes opp i ved å formatere, men jeg trenger macen i kveld, så skal formatere i morgen tidlig mens jeg er ute av huset.

Det skal ikke være bare bare, gutter. Jeg kommer til å gi opp etter dette forsøket, hvis ikke dere kommer med noen gode forslag om hva som kan løse dette.

Jeg vil uansett takke for all hjelpen :)
medlem i 100 måneder
 

Re: Boot camp fungerer ikke

Innleggav Grubasek » tor 26.11.2015 19:56

Jeg skjønner at dette begynner å bli fustrerende så derfor spør om noe annet: MÅ du absolutt ha Windows installert på en egen partisjon? For hvis ikke, ville jeg heller installert Windows i en virtuell maskin, f.eks. VMWare, Parallels eller liknende. Men det kommer jo an på hva du skal bruke Windows'en til.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Boot camp fungerer ikke

Innleggav Matbor » tor 26.11.2015 20:00

Det er ment for et spill som jeg og noen andre skal spille litt i jula. Så jeg kan egentlig lage virtuell maskin. Hvilke av disse programmene anbefaler du?
medlem i 100 måneder
 

Re: Boot camp fungerer ikke

Innleggav Grubasek » tor 26.11.2015 20:02

VMWare har jeg aldri brukt, men det er så vidt jeg vet gratis. Parallels har jeg brukt i flere år, med flere Windows-versjoner, men det koster penger.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]