Er det mulig å lime en screenshot direkte inn i et dokument?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Er det mulig å lime en screenshot direkte inn i et dokument?

Innleggav macadict » fre 27.11.2015 13:12

Split-screen funksjonen er noe jeg har begynt å bruke med stor glede på f.eks kurs og seminarer hvor det er opplæring i nye ting og tema. Jeg noterer i evernote og har nettleseren oppe hvor det f.eks er en avansert søkeside med ulike innstillinger. Kjekt å kunne ta skjermbilde av det aktuelle området og lime det inn i notatet med påfølgende tekst.

Men, jeg har ikke funnet noen snarvei som lar meg lime skjermbildet direkte inn i evernote uten å måtte gå omveien om skrivebordet først. Litt tungvint og de få sekundene det tar å gå til skrivebordet, kopiere og tilbake til evernote, kan jeg fort miste noen viktige instruksjoner fordi jeg knoter med dette.

Så, finnes det en snarvei eller innstillinger som lar meg lime rett inn i dokumentet?
Eller må jeg bare ha denne arbeidsflyten og skjerpe meg så jeg ikke mister noe av det som skjer på tavlen?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Er det mulig å lime en screenshot direkte inn i et dokum

Innleggav teknoguiden » fre 27.11.2015 13:25

Hei.Hvis du kjører Evernote helper i menubar så kan du trykke Ctrl + cmd + c og klikke på safarivinduet med krysset som kommer opp eventuelt dra en firkant over området du vil klippe.
medlem i 142 måneder
 

Re: Er det mulig å lime en screenshot direkte inn i et dokum

Innleggav Grubasek » fre 27.11.2015 17:40

Hvis du i nettleseren bruker kommandoen Skift-Ctrl-Cmd-4, vil det du har merket bli kopiert direkte til Utklippstavlen. Derfra kan du lime det inn i Evernote med Cmd-v.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Er det mulig å lime en screenshot direkte inn i et dokum

Innleggav macadict » fre 27.11.2015 23:29

Supert - takk for tipsene Grubasek og teknoguiden - begge fungerer og gjorde plutselig arbeidsflyten mye enklere og slik jeg ønsket den :-D

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron