Veldig treg Macbook Pro!!!

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav oekla » man 30.11.2015 20:00

Hei,

Jeg prøver og hjelpe ei dame med en Macbook Pro som ble plutselig veeeeldig treg.
Jeg har kjørt følgene:

Diagnose test, men finner ikke noe feil.
Diskverktøy, verifisert/Reparert rettigheter.
Det var Lion, oppdaterte til El Captain, brukte ca 1 døgn på installasjon, men ble ikke bedre.
Formaterte disk og har lagt inn El Captain på nytt, brukte 1 døgn på installasjon, ble fortsatt ikke bedre.

Jeg tippet på dårlig hardisk, men jeg får ikke noe feil på den når jeg tester den.

Noen som har forslag? Blir vel til at den må leveres til Apple. :-(
Macbook Pro er 3 år gammel.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav ggt667 » man 30.11.2015 21:20

Hvilken MacBook er det snakk om? Min heter: MacBookPro11,3 får jeg vite når jeg går inn i Om denne maskinen -> More info... -> Systemrapport

Jeg tar aldri på meg den slags oppdrag uten at ny disk blir kjøpt inn; hva om den gamle disken er brukt opp? Da er det større sjans å få til noe bra med ny disk. Alt kan det være minne eller hovedkort, men en SSD på 120 GB koster ikke all verden i 2015.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav oekla » man 30.11.2015 22:37

Dette er en MacBook Pro 13 tommers, midten av 2012.
Prosessor: 2,5GHz Intel Core i5.
Minne: 4 Gb 1600 MHz DDR3
Grafikk: Intel HD Graphics 4000
OS X El Captian V 10.11.1

Jeg får se hva det blir til, men har tenkt litt på få kjøpt inn en disk å prøve, men syntes det er rart den ikke oppdager noe feil på disken når jeg kjørte diagnosetest på den, jeg kjørte også et program som heter "Smart Utility" og den fant heller ikke noe galt med disken. :-/

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav Morse » man 30.11.2015 22:38

Maskiner blir ikke "plutselig trege" pga. problemer med minnebrikker eller hovedkort, denslags har ganske så annerledes dramatiske symptomer. Og kjøpe inn disk på forhånd før man i det hele tatt – come on... :-)

1. Begynn med å sjekke at der er ledig plass på harddisken, minimum 10 %, men helst 20 %. Rydd opp om nødvendig, legg eventuelle plasskrevende "nødvendigheter" over på en ekstern disk eller noe.
2. Sjekk at det ikke ligger unødvendigheter i "Påloggingsobjekter".
3. Last ned og kjør denne: https://www.malwarebytes.org/antimalware/mac/
4. Last ned riktig versjon av denne og kjør igjennom: http://www.titanium.free.fr/onyx.html

Fortell om disse enkle prosedyrene hjalp.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav ggt667 » tir 01.12.2015 4:52

Jeg kjøper ny disk hver 6. mnd regardless; ingenting kan sammenlignes med nyinstallert system.

Skal jeg lage en tilsvarende liste vil det være

1) Last ned disk image for system( min personlige favoritt er Mavericks for tida )
2) Lag bootbar system minnepinne
3) Sett inn ny tom disk
4) Installer system
5) Installer programmer
6) Kopier inn brukerdata fra gammel disk med migration assistant.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav T.B.Hansen » tir 01.12.2015 17:39

ggt667 skrev:Jeg kjøper ny disk hver 6. mnd regardless; ingenting kan sammenlignes med nyinstallert system.

Du tuller nå, ikke sant?

Det er to vanlige grunner til treg Mac:

1, at disken er for full. Som nevnet over, trengs minst 10%, helst 20% ledig plass om Mac OS skal fungere optimalt. En 120BG disk er å be om problemer, om man bruker Mac'en til noe annet enn skrivemaskin. Mac OS bruker ikke disken bare til lagring av dokumenter, men også til korttidslagring av data som brukes av programmene man kjører.

2, at man har gammel eller dårlig programvare, som ikke fungerer med den OS-versjonen man kjører. Slike problemer er vanlige ved oppgradering til nye OS-versjon, men kan også forekomme ved oppdatering, om man har gammel eller dårlig programvare i bruk. Dette problemet er nok redusert i nyere OS-versjoner, men ikke borte.

Mac OS blir ikke dårligere ved bruk eller oppdatering, slik mange synes å tro. Man unngår effektivt problemer ved å sørge for at det er nok ledig plass på startdisken (dvs at den er stor nok til måten man bruker Mac'en på), ved å holde all programvare oppdatert så lenge maskinvaren kan kjøre nye programversjoner, og ved ikke å installere skitt man ikke vet hva er eller ikke er 110% sikker på at man trenger. Sett sikkerhetsinnstillingene i Systemvalg til bare å godta installasjon fra Mac App Store, og gjør bare unntak fra dette for programvare du vet (ikke bare tror) at du trenger, og som kommer fra anerkjente utviklere (Microsoft, Adobe, og svært få andre). Last aldri ned programvare fra nettreklame, og stol ikke på anbefalinger i nettfora — også på Mac1 har folk anbefalt programvare som installerer «malware», eller som er generelt ustabilt. Er noe gratis og distribueres fra andre kilder enn Mac App Store kan man gå ut fra at det er en problemskaper.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav Valotunk » tir 01.12.2015 22:17

ggt667 skrev:Jeg kjøper ny disk hver 6. mnd regardless; ingenting kan sammenlignes med nyinstallert system.


Jøss. Det hørtes da litt i overkant ut? Og kostbart. Og ikke minst bortkastet ut.

Jeg bytter ut disker når de feiler eller er kaputt jeg. Dvs. en svært sjelden gang.

Og nyinstallasjon skjer særdeles sjelden og stort sett kun dersom noen andre skal overta en av mine datamaskiner ved salg etc.

Macbook Air'en jeg skriver på nå er fra midten av 2013 og har aldri fått noen nyinstallasjon. Den kjører El Capitan i dag og er minst like rask og responsiv som da den var ny.
medlem i 198 måneder
 

Re: Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav ggt667 » tir 01.12.2015 22:29

Det er den mest effektive metoden om man skal ha en Mac som skal være operativ for daglig drift. Det er langt mindre tidskrevende å bytte SSD/brikke hver 6. mnd, putte den i arkivet, sette inn ny og installere derfra; Enn å risikere nedetid og tap av data.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav Valotunk » tir 01.12.2015 22:51

Det er noe av det rareste og mest spesielle jeg har hørt noensinne.
medlem i 198 måneder
 

Re: Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav ggt667 » tir 01.12.2015 23:16

Valotunk skrev:Jøss. Det hørtes da litt i overkant ut? Og kostbart. Og ikke minst bortkastet ut.

Jeg bytter ut disker når de feiler eller er kaputt jeg. Dvs. en svært sjelden gang.

Og nyinstallasjon skjer særdeles sjelden og stort sett kun dersom noen andre skal overta en av mine datamaskiner ved salg etc.

Macbook Air'en jeg skriver på nå er fra midten av 2013 og har aldri fått noen nyinstallasjon. Den kjører El Capitan i dag og er minst like rask og responsiv som da den var ny.
Jeg bytter disker fordi prisen for operasjonen er forsvinnende liten sammenlignet med et evt tap.

Har du noen gang regnet på TCO( Total Cost of Ownership? )

Hvor lang tid vil du komme til å benytte på å få maskinen opp og gå igjen til produksjonsnivå i tilfelle havari?
Mitt estimat 2-3 dager, dersom du er heldig. Hva med redningsøvelse av data? IBAS tar tid.

Hvor lang tid vil du komme til å benytte på å bytte disk og installere på ny med gode vedlikeholdsrutiner ?
Mitt estimat 2h 45 min, garantert 0 - null tap av data.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav Morse » tir 01.12.2015 23:45

ggt667 skriver: "Hvor lang tid vil du komme til å benytte på å få maskinen opp og gå igjen til produksjonsnivå i tilfelle havari?
Mitt estimat 2-3 dager, dersom du er heldig. Hva med redningsøvelse av data? IBAS tar tid.

Hvor lang tid vil du komme til å benytte på å bytte disk og installere på ny med gode vedlikeholdsrutiner ?
Mitt estimat 2h 45 min, garantert 0 - null tap av data."

Mitt estimat for å komme opp å gå igjen, med en fersk klone, er maks fem minutter...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav ggt667 » ons 02.12.2015 1:58

Hvor har du kjøpt den klokka?

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav Morse » ons 02.12.2015 8:00

Skjerp deg. Gå heller og kjøp deg noen flere harddisker. Bruk én av dem til å lage en klone, og prøv selv...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav oekla » ons 02.12.2015 8:52

Takk for gode tips :-)

Det er god plass på disken, har bruk ca 50 Gb og disken er på 500Gb.
Jeg lastet ned og sjekket for malware, og alt så bra ut.
Jeg lastet ned Onyx også, den sjekket "startup disk" mener jeg det stod, og der var alt i orden. Men etter det så satte jeg i gang en ny sjekk og der står den og jobber med diskrettigheter, satte den på i går kveld og på morran i dag var det enda ikke ferdig :-/
Når jeg sletter hele disken og legger inn el captain på nytt, så burde det jo være greit :-)
Hvis det er feil på disken, kunne hvert lurt og partisjonere den til 250Gb og satse på at den delen som eventuelt er dårlig ikke kommer med?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Veldig treg Macbook Pro!!!

Innleggav jerry.c.bush » ons 02.12.2015 9:50

Jeg ville fått sjekket den hos en Autorisert forhandler. Det har vist seg å være problemer med harddiskkabel på noen av 13" MBP. Det betyr at det kan være den det er noe galt med. Du får da heller ikke opp noe feil når du tester.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]