Feilkode 36, overføring av filer

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Feilkode 36, overføring av filer

Innleggav jazzpus » tir 01.12.2015 1:12

Har kjøpt spanking ny MacBook Pro Retina, den har mye mindre plass enn den gamle, så jeg må ty til å ha flere av filene på en ekstern harddisk i stede for på Macen. Trodde jo ikke det kom til være noe problem, Apple-produkter "funker jo bare". Men neida!

Har flere ganger prøvd å overføre alle filer jeg trengte fra gammel Macbook Pro til ekstern harddisk. Jeg har formatert den j*vela disken flere ganger, til flere forskjellige formater ("journalført, kryptert", "Case-sensetiv", "MS-DOS (FAT)"). Hver gang jeg prøver å overføre filer til Macen, er det minst én fil som utløser følgende feilkode: "Finder kan ikke fullføre operasjonen fordi noe informasjon i "~Filnavn~" ikke kan leses eller skrives. (Feilkode -36)."
Noen ganger har jeg fått overført filen ved å bare overføre den, mens andre ganger kommer feilmeldingen hele tiden. Tenkte kanskje det kan være noe med den gamle Macen, så har prøvd å gjøre hele prosessen bare med den nye, med samme resultat! Nå har jeg allerede mistet en, ganske stor, mappe pga. alt dette frem-og-tilbake-styret og begynner nå å bli ganske pissed!
Hva gjør jeg galt???? :( Er det den eksterne det er noe galt med. Det er en WD My Passport Ultra.
medlem i 171 måneder
 

Re: Feilkode 36, overføring av filer

Innleggav Jonas.J » tir 01.12.2015 9:08

Jeg har hatt samme problemet.
Derfor bruker jeg Carbon Copy Cloner til ALLE overføringer!
I tillegg er programmet et "must" når det gjelder sikkerhetskopier (i tillegg til Time Machine).
Filformatet er alltid journalført, selv om Mac´en kan lese andre ...
medlem i 152 måneder
 

Re: Feilkode 36, overføring av filer

Innleggav budbringeren » tir 01.12.2015 10:46

Har opplevd det samme når jeg har kopiert filer fra en døende mac. Anbefaler å lese dette: http://osxdaily.com/2015/02/21/fix-erro ... -mac-os-x/

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Feilkode 36, overføring av filer

Innleggav Morse » tir 01.12.2015 23:54

Glimrende råd! Til Jonas.J: Må få legge til at da både CarbonCopyCloner og SuperDuper! nektet å klone en døende disk, funket det faktisk 100 % med klonefunksjonen i TechTool Pro 8.0.3. Whew! Voodoo - there´s nothing quite like it... :-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Feilkode 36, overføring av filer

Innleggav Jonas.J » ons 02.12.2015 6:10

Vel, "TechTool Pro" har jeg aldri prøvd Morse, men takk for tips. Jeg tenkte ikke på døende disker. Problemet som er beskrevet her kan dukke opp når som helst ...
CCC er etter min ringe mening et helt topp verktøy :-)
medlem i 152 måneder
 

Re: Feilkode 36, overføring av filer

Innleggav Morse » ons 02.12.2015 7:54

100 % enig med deg, Jonas.J, ville bare bemerke et sært problem den for én gangs skyld ikke fikset. :-) Husker der var surmuling da utvikleren begynte å ta betalt for dette programmet etter mange års gratis bruk. Tenk å surmule over slikt, når en tenker på hva det kan spare en for...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Feilkode 36, overføring av filer

Innleggav Jonas.J » ons 02.12.2015 9:45

Jeg betaler med glede for CCC.
Til tross for Time Machine så sørger CCC for at hjem-mappen min daglig blir oppdatert (på atter en annen disk).
Jeg vet at jeg virker paranoid, men ... ;)
medlem i 152 måneder
 

Re: Feilkode 36, overføring av filer

Innleggav Morse » ons 02.12.2015 14:25

Jeg gjør det samme. Paranoia kan være sunt og riktig når det gjelder harddisker. :-) :-) :-)

Som P.G. Wodehouse skriver i en av sine bøker, når hovedpersonen ser litt for lyst på livet: «Men usett, i bakgrunnen, drev Skjebnen og puttet bly i boksehansken».

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Feilkode 36, overføring av filer

Innleggav Ove » tor 03.12.2015 2:13

Jeg er inne i mitt tjuesjuende år som Mac-bruker, og tenker tilbake på den tiden da Apple "bundlet" tredjepartsprogrammer som gratis standardprogrammer ved kjøp av ny Mac.

Således fulgte TechTool Pro versjon 3 med en iMac jeg kjøpte i 2005, og TechTool Pro fulgte også med en MacBook i 2008, den fikk jeg oppdatert til versjon 5.

Versjon 8, som Morse nevner, koster hundre dollar, men følger med en "bundle" som MacUpdate selger for tiden for 55 dollar: http://deals.macupdate.com

Jeg er fristet til å kjøpe p.g.a. TechTool Pro 8. De andre programmene trenger jeg ikke, bortsett fra Mellel, som jeg allerede har to lisenser for.
medlem i 230 måneder
 

Re: Feilkode 36, overføring av filer

Innleggav Morse » tor 03.12.2015 3:39

Ihvertfall tidligere fulgte TechTool med på AppleCare-DVD´ene for de som valgte å kjøpe dette. Har også sett det i bruk på Genius Bars "over there", hvor Drive Genius tidligere ble brukt. Ang. nevnte bundle, det skal ikke mange utepils eller taxikilometer til for å komme opp i 55 dollars...

Vi databrukere er til dels merkelige folk, slenger gjerne om oss med titusenkronepenger på flat-TV´er og slalomutstyr, mens selv nyttig programvare helst skal være gratis...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]