Batteriet eser ut!

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Ove » fre 28.08.2015 20:08

@Haakon: Mange takk for det, sender PM.
medlem i 230 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Morse » lør 29.08.2015 1:23

Bare husk at om man får startet en Mac laptop uten batteri, bare ladekabel, så vil prosessoren som regel kun kjøre på halv fart = treg maskin. Så har man en slik en med dødt batteri, og ikke har tenkt å kjøpe nytt, så la det døde batteriet stå i - forutsatt at det ikke er svulmet opp, selvsagt. Får legge til at batterier som begynner å svulme, uten at man legger merke til det, ofte fører til trøbbel med trackpad og tastatur.

http://www.tekrevue.com/swollen-battery/

http://www.apple.com/batteries/maximizing-performance/

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav T.B.Hansen » søn 30.08.2015 14:28

Haakon skrev:Nå har jeg ringt Apple og også snakket med Eplehuset. Ingen forståelse.....
Eplehuset avviser alt uten argumenter, og Apple sier at de har bare 3 års(?!) garanti på batteriet.

Her rotes begrepene sammen. Garantien fra Apple er 1 år; reklamasjonsretten etter Forbrukerkjøpsloven er enten 2 eller 5 år.

Dersom batteriet er «løst», altså kan byttes uten verktøy, er det to års reklamasjonsrett på det — forutsatt at det har mindre enn 1000 ladesykler. Er batteriet fastmontert, mener mange at det må regnes som del av selve maskinen, og dermed ha fem års reklamasjonsrett — fortsatt dersom det har mindre enn 1000 ladesykler.

Men: Batterier som «eser» har per definisjon en produksjonsfeil, og de kan være farlige. Jeg fikk selv byttet et slikt batteri på en 4 ½ år gammel MacBook Pro for en tid siden, og forstår ikke at norske forhandlere kan motsette seg dette, dersom batteriet er innenfor 1000-sykelgrensen.

Uansett må ikke et slikt batteri bli sittende i Mac'en. Utvidelsen vi ødelegge andre komponenter, og batteriet er brannfarlig.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Morse » søn 30.08.2015 15:29

Og motstå fristelsen til å hive et slikt batteri i søpla, fordi "alle andre gjør det". Enhver elektroforhandler og supermarkedskjede har mottaksstasjoner for slikt!

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Haakon » søn 30.08.2015 20:55

T.B.Hansen skrev:Her rotes begrepene sammen. Garantien fra Apple er 1 år; reklamasjonsretten etter Forbrukerkjøpsloven er enten 2 eller 5 år.

Dersom batteriet er «løst», altså kan byttes uten verktøy, er det to års reklamasjonsrett på det — forutsatt at det har mindre enn 1000 ladesykler. Er batteriet fastmontert, mener mange at det må regnes som del av selve maskinen, og dermed ha fem års reklamasjonsrett — fortsatt dersom det har mindre enn 1000 ladesykler.

Men: Batterier som «eser» har per definisjon en produksjonsfeil, og de kan være farlige. Jeg fikk selv byttet et slikt batteri på en 4 ½ år gammel MacBook Pro for en tid siden, og forstår ikke at norske forhandlere kan motsette seg dette, dersom batteriet er innenfor 1000-sykelgrensen.


Jada, Apple strekker Garantibegrepet her. Jeg tror at de mener at de "gir" noe her utover det de mener er deres ansvar; altså kun 2 år. Og gitt det ressonnementet gir de da 1 år utover Forbrukerkjøpslovens regler, og da har de rett til å kalle det garanti.... Gitt at man aksepterer deres premisser.
Men det du skriver om dine erfaringer (MacBok Pro og 4 ½ år) var oppløftende, får håpe jeg klarer å argumentere like godt som deg...
Den er godt innenfor 1000-syklersgrensen, bare 700+ sykler.
medlem i 237 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Haakon » tir 03.05.2016 12:58

asbjotve: har du en ny link til denne dommen i Forbrukertvistutvalget? Den linken du skrev fungerer ikke.....
medlem i 237 måneder
 

Re: Batteriet eser ut!

Innleggav Morse » tir 03.05.2016 16:11

Vedrørende å kjøre uten batteri - det er litt om og men her, noen modeller kan det, andre ikke, og de som vil starte og kjøre uten batteri, vil ofte senke prosessorhastigheten til halv hastighet. De som er berørt bes google litt på dette.

Om det oppsvulmede batteriet: Det er selvsagt ikke garanti på selve batteriet etter så lang tid, men når oppsvulmingen fører til mulige direkte skader, mener jeg at Apple bør vise ansvar, det har jeg opplevd at de faktisk har gjort før i tilsvarende saker. Kjør forbrukerrådssak!

Og til alle andre: Hold et øye med undersiden av maskinen, selv det minste tegn på oppsvulming burde få alarmen til å gå. Problemet er ikke så veldig utbredt, men i aller høyeste grad velkjent.

Og for å ta den uungåelige debatten i forkant: Nei, du får ikke kjøpt originalbatteri fra Apple med mindre du lar dem sette det inn selv, mot rundelig betaling for jobben, dog med garanti for utført arbeid/batterikvalitet. Men du kan få et tilsvarende batteri fra pcbatterier.no (uten Applelogo, men i praksis stort sett samme batteri), og det er ingen heksekunst å skifte selv.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Forrige

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]