Oppgradere macbook selv?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Oppgradere macbook selv?

Innleggav Superhai » tor 26.05.2016 11:06

Internet Recovery er ikke på harddisken men i EFI "BIOS". For å være helt ærlig trenger du ikke å tenke på Recovery HD i det hele tatt. Fordi a) om du installer på nytt fra Internet recovery så legges det inn automatisk og b) om du i stedet bruker CCC for å lage eksakt kopi av harddisken du brukte før så hjelper den deg med dette.
medlem i 132 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav tinekatrine » tor 26.05.2016 11:45

Så jeg må kjøpe et eksternt kabinett også? Er det ingen annen måte å gjøre det på? Jeg har mange eksterne harddisker liggende.
medlem i 186 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav Superhai » tor 26.05.2016 12:08

tinekatrine skrev:Så jeg må kjøpe et eksternt kabinett også?


Du kan kopiere det du trenger til en ekstern harddisk isteden.

Og om du installerer OSX på nytt og reinstallerer programvaren du bruker, så holder det at du bare kopierer egne filer. Pass også på at innstillinger må gjøres på nytt.

Men det er lett å overse noe, så det kan være fordel å ha tilgang til den gamle disken om du ikke har full backup et annet sted.
medlem i 132 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav tinekatrine » tor 26.05.2016 12:20

Har ikke behov for gamle programmer og sånt, går helt fint å installere ting på nytt.
medlem i 186 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav Mumle » tor 26.05.2016 14:02

Da legger Superhai op til en litt annen prosedyre enn jeg har valgt, men den er helt OK.
medlem i 221 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav FerskMacBruker » søn 29.05.2016 10:37

Til TS. Har du fått det til ? Veldig nyskjerrig her nå. :-)
medlem i 136 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav tinekatrine » søn 29.05.2016 10:43

Nei, jeg har ikke hatt tid til å prøve enda, pluss alle de siste svarene har gjort meg ganske forvirret. :P
medlem i 186 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav FerskMacBruker » søn 29.05.2016 12:01

Dette er den enkleste måten å gjøre det på. Syns jeg.

Last ned El Capitan fra Appstore. Den legger seg i programmer mappen. Ikke rør den,la den ligge der.

Last ned å installer et program som heter DiskMaker X5. Goggle det. :-)

Når det er gjort så setter du inn en usb minnepinne på minst 8 GB.
Så åpner du DiskMaker X5. Klikker på installer El Capitan. Du må kanskje taste inn adm. passord. Bare følg det som kommer opp på skjermen. Meget enkelt. :-)

Neste steg er å åpne macen. Sett inn SSD og minne. Når det er gjort sett inn minnepinnen med El Capitan. Slå på macen og hold inne ALT tasten. Start fra minnepinnen som du har laget.

Jeg har klart dette,å jeg er garantert ikke noe data ekspert. :-)

Edit: Husk på å formatere den nye SSDen FØR du begynner å installere El Capitan. Det gjøres fra disk verktøy,som ligger på minnepinnen.
medlem i 136 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav tinekatrine » man 30.05.2016 15:21

Kan jeg bruke et minnekort istedenfor en usb-pinne?
medlem i 186 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav FerskMacBruker » man 30.05.2016 16:30

tinekatrine skrev:Kan jeg bruke et minnekort istedenfor en usb-pinne?


Det skulle jeg tro at du kan.
medlem i 136 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav tinekatrine » man 30.05.2016 17:00

Jeg prøvde, men fikk feilmelding, så måtte bare overkomme latheten min og grave frem en harddisk.
medlem i 186 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav Solvberg » man 30.05.2016 17:42

Kanskje litt seint å komme med et forslag.

Kjør ONYX før du prøver noe annet.

http://www.titanium.free.fr/onyx.html

Dette programmet kjører rutiner som mac os x er programmert til å kjøre, men da må macen stå på om natten "ikke sove modus". De fleste av oss slår vi normalt av maskinen om natten, eller den går inn i "sove modus", og da kjøres rutinene ikke. Over tid vil ulike deler av operativsystemet fylles opp og gå tregere.

Løsningen er å kjøre Onyx som kjører de omtalte rutinene når du vil. Bare starte programmet og la det gjøre jobben sin automatisk.

Det har løst mange trege macer, men mange vet ikke om dette lille programmet som er gull vert, som er helt gratis. Last ned, installer og kjør.

Håper dette kan hjelpe selv om det kommer sent..
medlem i 99 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav Morse » tir 31.05.2016 2:03

Solvberg, tinekatrine HAR allerede handlet SSD og RAM. Du har aldeles rett i at Onyx er en glimrende sak, men å kjøre den vil ikke gi resultater som er i NÆRHETEN av det en hardwareoppgradering vil gi.

Men som sagt, det er aldri feil å gi maskinen en dose Onyx i ny og ne (i motsetning til slike øgli greier som MacKeeper og denslags), selv om enkelte her på forumet fortsatt mener sånt er tøys og tull...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav tinekatrine » tir 31.05.2016 10:53

Skal innstalere onyx når resten er fikset, sikkert greit å ha da :)

Har fått byttet ut ram nå, men manglet et skrujern for å bytte harddisk, så det må vente litt til.
medlem i 186 måneder
 

Re: Oppgradere macbook selv?

Innleggav tinekatrine » fre 03.06.2016 20:06

Da er ny ram og harddisk på plass :) Gikk jo lett som en lek, og dataen føles som ny! Takk for hjelpa!
medlem i 186 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron