EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Innleggav sverremac » fre 22.07.2016 16:44

Hei!

Hei, har en MacBook Pro som trolig trenger garanti-reparasjon, men jeg kjøpte den hos EDBergen, og finner ikke kvitteringen. Bedriften er konkurs, og jeg ser hos Brønnøysund at konkursboet ble slettet for en måned siden. Er det noen som vet/har erfaring med hvordan det er mulig å få tak i kvittering fra denne bedriften eller lignenede tilfeller?

Forøvrig: Problemet gjelder: Har trøbbel med at min MacBook Pro Retina 15" 2012 slår seg av. Eplehuset antyder at det kan ha med graffik-kortet e.l. å gjøre, og at det kan være en garantireprasjon.

Takk!

sverremac

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Re: EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Innleggav sverremac » fre 22.07.2016 20:00

Morse skrev:https://techcrunch.com/2015/02/19/apple-offers-extended-coverage-for-2011-2013-macbook-pros-with-video-issues/


Takk Morse! Dette var svært nyttig informasjon, jeg tror dette gjelder meg.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Innleggav Morse » lør 23.07.2016 19:37

Det tror jeg også. Fortell oss hva du finner ut, du er ikke den eneste som er berørt av dette! Hadde nettopp kontakt med en dude i Portugal, han strandet på at han ikke klarte å finne noen kjøpskvittering. Siden han hadde betalt med kort, bad jeg ham sjekke gamle kontoutskrifter, hvilket jeg vet Apple har akseptert som kvittering i en del tilfeller etter litt kreativ "småmasing".

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Innleggav sverremac » lør 23.07.2016 21:35

Morse skrev:Det tror jeg også. Fortell oss hva du finner ut, du er ikke den eneste som er berørt av dette! Hadde nettopp kontakt med en dude i Portugal, han strandet på at han ikke klarte å finne noen kjøpskvittering. Siden han hadde betalt med kort, bad jeg ham sjekke gamle kontoutskrifter, hvilket jeg vet Apple har akseptert som kvittering i en del tilfeller etter litt kreativ "småmasing".


I linken fra Apple sier de ikke noe om kvittering, men om serienummmer og evnt. kjøpsdato. Leverer jeg den som vanlig reklamasjon vil det ikke holde, men med dette skrivet fra Apple, har jeg håp. Skal undersøke på mandag. Vil gi beskjed her hvordan det gikk.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Innleggav Morse » ons 27.07.2016 1:10

Vi venter i spenning. :-!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Innleggav sverremac » ons 27.07.2016 2:46

Morse skrev:Vi venter i spenning. :-!


Maskinen er levert, det ser ut for å gå veien, avventer tilbakemelding, kan ta over halvannen uke.

Sliter med en aldrende MacBook i reserve som synes det er et strev bare å drive nettlesere på sine gamledager. ;)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Innleggav Morse » ons 27.07.2016 15:29

Let´s hope for the best! I mellomtiden, hva slags MacBook har du, og hvilket system kjører den? Kanskje noen har et par råd om hvordan du kan få litt mer fart på den?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Innleggav sverremac » ons 27.07.2016 16:25

Morse skrev:Let´s hope for the best! I mellomtiden, hva slags MacBook har du, og hvilket system kjører den? Kanskje noen har et par råd om hvordan du kan få litt mer fart på den?


Har nå fulgt det gamle 1700-talls-trikset og restartet maskina. ;)

Lurer på som mailprogrammet som har lastet inn flere tusen meldinger siden sist det var i bruk, blokkerer en del plass når det er oppe. Men alt legger seg vel ikke på kortidsminnet? Facebook fullt av videoer freaker også ut de gamle nettleserene, tror jeg, maskina har begynt å pese nå etter jeg åpnet den siden. Har nå kun Chrome oppe.


Men her er dataene:

MacBook4
OS 10.6.8
ca. 5 GB ledig

Kjører Safari og Google Chrome, siste tilgjengelige utgaver, som begge henger mye, virker som det særlig er flash som henger.

Detaljerte data nedenfor.


Maskinvareoversikt:

Modellnavn: MacBook
Modellidentifikator: MacBook4,1
Prosessornavn: Intel Core 2 Duo
Prosessorhastighet: 2,1 GHz
Antall prosessorer: 1
Antall kjerner totalt: 2
Nivå 2-buffer: 3 MB
Hukommelse: 2 GB
Busshastighet: 800 MHz
Start-ROM-versjon: MB41.00C1.B00
SMC-versjon (system): 1.31f1
Serienummer (system): W88404VX5HS
Maskinvare-UUID: 9E17543B-1C1C-5396-B2F0-5DCAA499BE2A
Sudden Motion Sensor:
Tilstand: Aktivert

Grafikk/skjermer
Brikkesettmodell: GMA X3100
Type: GPU
Buss: Innebygd
VRAM (totalt): 144 MB
Leverandør: Intel (0x8086)
Enhets-ID: 0x2a02
Revisjons-ID: 0x0003
Skjermer:
Farge-LCD:
Oppløsning: 1280 x 800
Pikseldybde: 32-bits farge (ARGB8888)
Hovedskjerm: Ja
Like skjermer: Av
Tilkoblet: Ja
Innebygd: Ja
Skjermkontakt:
Status: Ingen skjerm tilkoblet

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Innleggav Morse » tor 28.07.2016 1:28

Takk for opplysninger, dette er en maskin som definitivt vil få mer fart på seg med 4 Gb RAM i stedet for de to den har nå. Den vil ha 200-pin PC2-5300 (667MHz) DDR2 SO-DIMM brikker. Maskinen kan faktisk klare 6 Gb RAM, men da må du erstatte den ene 2 Gb brikken med en på 4 Gb – som går fint – men akkurat disse 4 Gb brikkene er dyre, så jeg anbefaler 4 Gb totalt, altså 2 + 2. Husker det var en åpenbaring da jeg oppgraderte min...

Et kort utdrag av stamtavlen:
Family name: A1181
Group1: MacBook
Generation: 5
Production week : -40- (October)
Production year : -2008-
Model introduced: -2008-
Memory - flavour: DDR2-S-667
Memory - number of slots: 2
Memory - maximum total: 6GB
Memory - largest module: 4GB
Factory: W8 (Shanghai China)

Litt "tweaking" av programvare her og der, så er dette såmenn en høyst brukandes maskin til mangt og mye, så lenge du ikke fyller opp harddisken til mer enn 80 % og slike ting. Hvis du bare har 5 Gb ledig nå, så se til å få ryddet unna alt du kan. 20 % ledig plass er imperativt! Ta gjerne også en nedlastning av OnyX 2.4.0 for Mac OS X 10.6 Snow Leopard og kjør en runde mot spindelvev i krokene: http://www.titanium.free.fr/onyx.html

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Innleggav sverremac » tor 28.07.2016 2:23

Morse skrev:Litt "tweaking" av programvare her og der, så er dette såmenn en høyst brukandes maskin til mangt og mye, så lenge du ikke fyller opp harddisken til mer enn 80 % og slike ting. Hvis du bare har 5 Gb ledig nå, så se til å få ryddet unna alt du kan. 20 % ledig plass er imperativt! Ta gjerne også en nedlastning av OnyX 2.4.0 for Mac OS X 10.6 Snow Leopard og kjør en runde mot spindelvev i krokene: http://www.titanium.free.fr/onyx.html


Takk for tips!
Tviler på at det blir noe ny RAM på denne. Bruker den til vanlig mest bare til skrivemaskin. Men tømme den skal jeg vel. Finner bare ikke ut hva som fyller den. Kanskje mailer? Hverken musikk eller bilder tilsier at den skal være så full. Bruker CleanMyMac, er det samme nytten som OnyX?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Innleggav Morse » fre 29.07.2016 11:17

Hva som tar plass: Her kan du laste ned DaisyDisk 2.1.2 som passer til ditt system: https://daisydiskapp.com/support

Har du sjekket at du ikke har mye gammelt i nedlastningsmappa di?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Innleggav shimanowallmark » fre 29.07.2016 22:32

May the force be with you *bukke*
medlem i 137 måneder
 

Re: EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Innleggav sverremac » lør 06.08.2016 0:58

Eplehuset i Bergen har gjennomført "utvidet garanti-reparasjon", uten problemer, selv om jeg altså manglet kvittering fra konkurs EDBergen. I mitt tilfelle måtte hovedkortet byttes, det er kanskje fordi alt henger på samme plate.

Jeg tror det er viktig å vise til rette sak, og artikkelen hos apple. http://www.apple.com/no/support/macbookpro-videoissues/ Jeg la også ved kontoutksrift for betaling, men jeg tror at hovedgrunnen for at jeg ikke trengte selve kvitteringen er at apple ikke selv nevner den i artikkelen.

Jeg skrev dette i svarmail til verkstedet:
"Jeg har ikke mottatt noen kundeundersøkelse, men om jeg hadde, ville jeg gitt begge tomlene opp. Rask service trass i ferie, god og smidig gjennomføring da jeg manglet kvittering, god informasjon, og hurtig levering til butikkk da jeg trengte å få Mac’n samme dag som den var ferdig. Vil skryte av dere på forumet til Mac1.no hvor jeg var for å finne ut av problemene med maskinen."

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: EDBergen, kvittering fra konkurs bedrift

Innleggav Morse » lør 06.08.2016 2:06

Når enden er god...

:-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere