USB port fungerer ikke

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

USB port fungerer ikke

Innleggav NyMacUser » man 02.01.2012 8:40

Hei og godt nytt år.

Det har nå oppdukket et problem for meg i det nyåret, min 2x usb portene vil ikke fungere på min 2011 Macbook Pro 13.

Får opp feil meldning om at usb enheten trekker for mye strøm, og derfor vil den bli dekativert. Har prøvd å koble til blant annet ipod, minnebrikke, canon kamera og tlf til usb porten, men ingen vil fungere.

Hatt MBP under et år nå, ingen problemer før nå. Problemet kan stamme fra de siste dagene: MBP skal så seg i dvale når jeg legger ned skjermen, men siste uken merket jeg at under og ved USB var det litt merkbart varm (skjermen nede).. noe som er uvanlig.

Har dere noe tips på hvordan jeg kan fikse dette? Eller har vært borte i dette selv?


------


EDIT: Hvis du ønsker kan du feilsøke med AppleCare, ellers låter det som ett hovedkortsfeil som må byttes.

Mvh
Teknisk Service
Humac Norge AS

Så dette blir da vel en garanti sak da :( Hvor lang er service tiden vet dere det? og hvordan tar jeg back up av mine ting, når USB ikke fungerer?

Takk for svar
medlem i 162 måneder
 

Re: USB port fungerer ikke

Innleggav steffenz » man 02.01.2012 10:06

Jeg har ikke direkte tips til hvordan du kan fikse dette, da det mest sannsynlig vil være uvettig å åpne maskinen når du enda har reklamasjon/garanti.

Når det gjelder backup vil det jo fremdeles være mulig å gjøre dette via Ethernet (eventeult WiFi). Kablet (ethernet) er nok å foretrekke for hastighetens skyld. Har du en ekstra maskin kobler du begge i nettverksrouteren din med kablet forbindelse, eventuelt sammenkobler dem med krysset nettverkskabel.

Lykke til, og håper problemet løser seg for deg.
Det kan høres ut som et hardware problem. Et alternativ kan jo være å prøve et annet operativssystem for å sjekke om det er OSX innstalasjonen din som har problemer. Er du ikke kjent med hvordan du gjør dette, ville jeg bare levert maskinen på service. :)
medlem i 208 måneder
 

Re: USB port fungerer ikke

Innleggav Thomax1902 » fre 29.07.2016 20:23

Fant du ut av dette? Sitter med samme problem nå..
medlem i 145 måneder
 

Re: USB port fungerer ikke

Innleggav Morse » fre 29.07.2016 21:34


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: USB port fungerer ikke

Innleggav Thomax1902 » lør 30.07.2016 21:02

Hei. Takk for svar! Prøver en hardwaretest, men i følge instruksen skal jeg holde inne knapp D mens macen starter opp, det skjer ingenting når jeg prøver å holde inne D. Det er en late 2011 MBpro 13¨.

Flere forslag? Ser etter å ha googlet litt at andre nevner strømforsyning i samme sammenheng. Med strømforsyning, menes da selve strømkabelen? Macen tror jo at noe som trekker "mye" strøm er koblet til og ber meg koble ifra dette og aktivere USB-portene..

Frustrerende!
medlem i 145 måneder
 

Re: USB port fungerer ikke

Innleggav Morse » søn 31.07.2016 2:53

Har dere prøvd å nullstille SMC? Har vært borti lignende ting hvor dette har hjulpet.

Her er oppskriften: https://support.apple.com/no-no/HT201295

Les nøye gjennom, og se om ikke denne merkelige voodoomedisinen fungerer!

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: USB port fungerer ikke

Innleggav Thomax1902 » man 01.08.2016 22:03

Nå har jeg prøvd det også. Har fått formatert og lagt inn OS på nytt. Men USB-portene virker ikke fortsatt.. Får man noen bekreftelse på at man har nullstilt SMC? Jeg gjorde som forklart, men det skjedde liksom ikke noe så jeg skjønte at jeg hadde gjort det..

Om det er hovedkortet som er problemet, har noen peiling på pris? og er det en jobb man kan gjøre selv?

Macbook PRO 13"
2,8 GhZ Intel Core i7
4 GB 1333 mhz DDR3
Intel HD graphics 3000 384 MB
medlem i 145 måneder
 

Re: USB port fungerer ikke

Innleggav Morse » tir 02.08.2016 18:58

Skifte av hovedkort på en MBP 13" late 2011:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ement/7658

NOT for the faint-hearted...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]