5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav blåving » tir 23.08.2016 19:39

Hei!

Macen har blitt svært mye brukt, men i det siste har det bare gått tregere og tregere. Har ikke mange programmer lastet ned på maskina, og renser gjevnlig. Ikke mange måneder siden jeg reinstallerte OS heller.
Jeg har altså en 13 tommer 2011-maskin, og jeg har hørt at denne generasjonen var en kraftig og bra maskin. Tror dere jeg kommer langt med en ny harddisk? Maskinen går på full vifte omtrent hele tiden, og blir svært varm. Det som plager meg mest er dog at med en gang jeg er dum nok til å multitaske, konker den helt.
Dette er av den "tykke" typen macbook. Får jeg til å skifte disk selv? Ikke så værst fingernem. Hva med RAM, forresten? Har 4 RAM, men ønsker å bruke Gimp og tegnebrett. Nå kan jeg bare glemme det, men det er kanskje mest diskens feil...
Setter stor pris på innspill!
medlem i 92 måneder
 

Re: 5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav mariustidemann » tir 23.08.2016 20:19

Hei.
Blir maskina varm for "ingenting" er det nok støv i kjøleribbene. Dermed får ikke prosessoren kjøling og begrenser sin ytelse deretter. Da får du en treg maskin som bråker masse. Diskbytte vil sannsynlig ikke hjelpe deg her.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: 5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav lazyjacket » tir 23.08.2016 20:45

Høres ut som den trenger å bli blåst ren. Evt bytte kjølepasta også.

En SSD og 8GB RAM vil gi nytt liv til maskina og er veldig enkelt å bytte deler selv. Enkelt å migrere hele OSet over også fra HDD til SSD også.
medlem i 133 måneder
 

Re: 5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav blåving » tir 23.08.2016 21:29

Hei,

Takk for innspill - men hvordan gjør jeg disse rene?

JEg behøver ikke å migrere fra harddisken, så det bør være en enkel prosess. Greit nok om det ikke er disken som varmer opp, men maskinen bør vel ikke bli så treig dersom det bare dreier seg om støv?
medlem i 92 måneder
 

Re: 5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav mariustidemann » tir 23.08.2016 21:34

Fra min tid på verksted med disse maskinene ar min erfaring at det beste er å få den skrudd opp og blåst ren i trygge omgivelser. Det er ikke det at det er en komplisert oppgave, men potensialet til å gjøre skade er der. Tar verkstedet oppgaven tar de også risikoen. Støvet gjør maskina treig av den årsak som jeg skrev i mitt forrige innlegg. Mangel på kjøling gjør at ytelsen skrus ned slik at prosessor ikke overoppheter.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: 5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav Morse » tir 23.08.2016 23:19

Som lazyjacket sier, en SSD og 8 Gb RAM vil gi fart på sakene. Bare 8 Gb RAM i seg selv vil gi en merkbar forbedring i forhold til de fire du har nå, men med SSD i tillegg vil du neppe kjenne maskinen igjen. Du setter selv inn en høvelig SSD så lett som bare det, bare vær ytterst forsiktig med den flate hardiskkabelen, den er meget ømtålelig.

Det er uansett en enkel sak å åpne maskinen for å få den blåst ren for støv: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ement/7656

Pass på korrekt skrutrekker (Phillips #00/"nummer-null-null")!

Du trenger en boks trykkluft til en hundrelapp, sånne har de på Elkjøp og i alle fotoforretninger. (Clasern´n sine fra CRC er svinedyre!).

NB: IKKE bruk støvsuger – overhengende fare for statisk elektrisitet og påfølgende kverking av hovedkortet = REAL BUMMER!

(Og til lazyjacket: Bytte av kjølepasta er IKKE noe en gjør i en fart...)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: 5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav mariustidemann » ons 24.08.2016 9:43

Kan legge til denne linken da den faktisk bør av med viftene for å få blåst rent der.

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ement/7654

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: 5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav lazyjacket » ons 24.08.2016 17:17

@Morse, han nevnte vel aldri noe om at han hadde tidsbegrensninger? ;)
Men er jo helt åpenbart at han bør prøve å blåse ren vifter, ved å åpne undersiden. Men om det ikke har noen påvirking, kan det jo være kjølepastaen som har sett bedre dager.
medlem i 133 måneder
 

Re: 5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav Morse » ons 24.08.2016 17:30

lazyjacket, selvsagt kan det være det som må til. Jeg ville bare påpeke at å bytte kjølepasta er mildt sagt LITT mer omfattende enn å bare blåse rent, for å si det slik...

Men tenker vi overlater til blåving selv å avgjøre hvor dypt han vil gå, nå har han jo oppskriften...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: 5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav blåving » tor 25.08.2016 9:05

Hei,

Takk for alle svar! Jeg har lest nøyaktig gjennom alle, og tror jeg går for ny disk og ram og trykkluft i første omgang. Kjøleribber er et helt nytt ord for meg, men skal definitivt gå igjennom dem dersom ingenting annet funker.

Jeg gjør dette fordi jeg mener at en macbook pro bør vare mer enn fem år. Artig å se. Men er det egentlig et tapsprosjekt? Hovedkortet kan jo ryke når som helst (?), batteriet kan bli dårlig, og det er vel ikke lenge til jeg ikke lenger kan bruke de nye OSene. Når bør man egenlig bytte ut en mac, og når bør man forsøke seg på utbedringer? En Expert-ansatt var i allefall veldig positiv til å bare bytte disk, han sa at denne generasjonen med macbook pro var bra maskiner som hadde det som skulle til. Men ingen kan vel garantere at hovedkortet eller annet bare plutselig ryker?
medlem i 92 måneder
 

Re: 5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav mariustidemann » tor 25.08.2016 9:22

Hei.
Bare for å utdype siden du sier at kjøleribber er et nytt begrep.

Et biprodukt av prosessorenes arbeid er varme. På samme måte som en bilmotor. På en bilmotor sirkulerer vann gjennom motoren og en radiator. Denne virker ved at det varme vannet ledes gjennom kanaler som det passerer luft rundt slik at varmen raskt overføres til den passerende luften og på den måten kjøler ned vannet - som i sin tur kjøler ned motoren.

På prosessoren er det en tilsvarende løsning som ikke bruker vann, men metall med høy varmeledningskapasitet. Det er altså en metallbøyle som leder varmen fra prosessoren og til kjøleribber. Disse kjøleribbene har en vifte som blåser luft gjennom. Ribbene er som en fin-tannet kam hvor det over tid setter seg fast litt og litt støv. Etterhvert som det tettes med støv vil luftgjennomstrømmingen bli dårligere og dermed også kjølingen.
Dette var et meget vanlig syn på litt aldrende maskiner som kom inn på verkstedet med varme/vifteproblemer http://www.ncitymacs.com/SupportGraphics/FanVent.jpg

Dersom viftene går for fullt, maskinen er varm og CPU-belastning er lav (se aktivitetsmonitor) er sannsynligheten meget stor for at det er støv i kjøleribbene som er årsaken. Dersom du bare dytter trykkluft i "baken" på mac'en risikerer du to ting.
1. du dytter støvet bakover i viften og rundt i maskinen, og det er bare spørsmål om tid før det suges rett tilbake igjen.
2. viften blir ødelagt av farten den får av trykkluften.

Bytt gjerne disk og ram - men jeg har INGEN tro på at det løser problemet.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: 5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav Morse » tor 25.08.2016 11:04

blåving, han Expertansatte har rett – dette er bra maskiner som "har det som skal til" i de fleste sammenhenger. Ny disk og RAM vil gjøre maskinen raskere enn da den var ny. Når du skrur opp maskinen og blåser rent (med forsiktighet) vil selvsagt støvet blåses ut (ta deg en tur på verandaen) og ikke "suges tilbake i maskinen". Jeg har gjort denne operasjonen mange ganger, og aldri opplevd at en vifte har blitt ødelagt av litt frisk bris. Bare pass på at du er svært forsiktig med den flate harddiskkabelen, den tåler ikke mye. Hele operasjonen er meget enkel. Bytte av kjøleribbepasta er "a wholly different game", gå gjennom denne, så ser du hva som skal til:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ement/5153

Fortell hvordan det går!

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: 5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav blåving » tor 25.08.2016 12:12

Takk til dere begge, igjen! Alt er notert. Jeg er glad i å skru, så det kan godt være at begge operasjoner vil skje!

Hva tror dere om disse? RAM: https://www.komplett.no/product/772721/ ... sodimm-mac
Og samsung harddisk: https://www.komplett.no/product/828769/ ... 0gb-25-ssd

Hører at det er samsung som funker best for mac.
medlem i 92 måneder
 

Re: 5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav Morse » lør 27.08.2016 23:28

Begge deler er midt i blinken. Du kan ikke gå feil med dette. Bare husk at SSD´er av og til dukker opp i sånne helgetilbud, men en kan jo ikke alltid gå rundt og vente og vente... :-)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: 5 år gammel treg mac pro. Ny SSD eller ny maskin?

Innleggav blåving » man 29.08.2016 10:29

OK - tipp! Imidlertid ser jeg at komplett ikke har disken inne før om et par måneder. Men tror du den funker? Da er det kanskje verd venten, eller kanskje de har den annensteds.
medlem i 92 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]