Hvordan forbedre en gammel mac

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Hvordan forbedre en gammel mac

Innleggav Vildehilde » man 14.03.2016 10:33

Hjelp.... Maskinen er full.

Jeg har en Macbook Pro fra 2010. Nå er harddisken full, batteriet elendig og i tillegg må jeg ha meg nytt wifi opplegg.
Der håper og tror jeg at dere kan hjelpe meg litt.

Jeg har kopiert infoen om maskinen og limt inn under.

1:
Ang. batteriet. Jeg får info om at jeg ikke kan bytte batteriet selv. Men det er jo ikke noen form for garanti på denne nå, så jeg kan kanskje det allikevel eller?
Hvor kjøper jeg i så fall da batteri?

2:
Ang. harddisken. Jeg har forstått det slik at jeg ikke kan bytte harddisk for å få større. Og maskinen er vel gjerne så gammel at det ikke lønner seg å gjøre all verdens med den.

3:
Det er fryktelig mange bilder inne på maskinen. Disse kan jeg jo gjerne flytte over på noe. Men på hva? Jeg har ikke lyst til å betale fryktelig masse for lagring i en sky, men ser jo at jeg gjerne bør det. Men hvilke gir meg mest for pengene? Og har de avtalegiro..... He, he. Vil nødig at de sletter bildene mine fordi at jeg glemmer å betale regninga.
Et annet alternativ er jo en ekstern harddisk. Gjerne en som bildene blir flyttet over automatisk.
Hvis jeg får fjernet de fleste bildene på dataen til en sky eller en ekstern harddisk, vil jeg da ha tilgang til dem nesten som om de lå på maskinen? Og vil maskinen bli raskere av det?

Jeg må nok også ha en fullstendig opprenskning da, men det får vi ta siden.
(Huff, ser ut til at jo mer jeg spør, jo flere spørsmål får jeg.)

4:
For at maskinen skal være mest "ship-shape" er det et rense program som er lurt å ha?

5:
Ang. wifi. Jeg tror vi vil få bedre nett ved å bytte router. Vi har ikke verdens beste, da vi har radionett fra Breiband.no på 4/4. Vi må for ofte dra ut kontakten på router og radionettet for å koble til igjen. Andre naboer gjør det visst ikke like ofte, derfor mistenker jeg at det er hos oss feilen er. Den er jo også utgammel.
Jeg har i den forbindelsen kikket på Apple.no (selvfølgelig) for å se hva som er der. Men jeg blir litt "lost". Bør jeg gå for en Airport Extreme (og en harddisk som jeg kan sende over bilder til, som kundeservice på Apple anbefalte) eller skal jeg spytte i å få en Time Capsule.
Eller bør jeg få noe helt annet? Jeg vil ha en med en kraftig sender, slik at det rekker ned i hagen og.

Jeg ser jo at harddisk og wifi kan kombineres. Men vil det være noen vits? Vil det lønne seg? Hva er best sånn prismessig?

HJELP MEG...... >:( Jeg blir fryktelig stresset og frustrert over alle disse spørsmålene og nå er det kommet til et punkt der jeg MÅ gjøre noe.
Og når jeg ser på nye maskiner er jo ikke harddisken noe større, det forteller meg at skal jeg ha Mac må jeg legge meg til et andre bruker vaner.

Så nå venter jeg i spenning....... :-) På hjelp fra eliten......... :-*



Dette er infoen om maskinen jeg har:
Maskinvareoversikt:

Modellnavn: MacBook Pro
Modellidentifikator: MacBookPro7,1
Prosessornavn: Intel Core 2 Duo
Prosessorhastighet: 2,4 GHz
Antall prosessorer: 1
Totalt antall kjerner: 2
Nivå 2-buffer: 3 MB
Hukommelse: 8 GB
Busshastighet: 1,07 GHz
Start-ROM-versjon: MBP71.0039.B0E
SMC-versjon (system): 1.62f7
Serienummer (system): W80490QUATP
Maskinvare-UUID: D4E1EC03-E0CF-5C20-A8BA-6166AA307E5A
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan forbedre en gammel mac

Innleggav Morse » man 14.03.2016 15:29

Dette var mye på en gang. Men alle disse problemene er enkle å løse. Send meg en PM, så skal jeg ta det trinn for trinn. Batteri skifter du slik: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ement/4300

Les nøye, du ser at du vil trenge et par skrutrekkere som ikke alle har i kjøkkenskuffen, men er enkle å få tak i. Batteri kjøper du her: http://www.pcbatterier.no/apple-1/macbo ... ro9-2.html
Du kan også kjøpe de to skrutrekkerne der i samme slengen, hvis du ikke finner dem billiere et annet sted, eller kjenner noen du kan låne dem av.
Sist endret av Morse den man 14.03.2016 15:39, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hvordan forbedre en gammel mac

Innleggav Dorkfish » man 14.03.2016 15:33

1. Jo du kan bytte batteri. Garantien og reklamasjonsrett er utløpt, så dette vil ikke ha noe å si.

2. Jo, du kan bytte harddisk. Det er enkelt, billig og du kan få mye større harddisk om du vil, eller SSD som er raskere. Du vil kunne merke stor forbedring selv på en maskin fra 2010. Har selv en 2006 modell MBP som lever i beste velgående etter at jeg satte inn en SSD.

3. Skaff deg en Flickr konto. Der får du 1000 GB gratis lagring. Om du har en Google konto kan du også lagre masse i skyen uten at det koster noe.

Håper dette hjelper deg litt i gang.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hvordan forbedre en gammel mac

Innleggav Vildehilde » man 14.03.2016 17:45

Phu. Godt det er håp.

Kjenner nok og at jeg sliter litt med å slette bildene fra maskinen, men jeg ser jo at jeg ikke kan lagre hele livet mitt her.
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan forbedre en gammel mac

Innleggav Morse » man 14.03.2016 21:38

Litt gammel artikkel, men: http://www.tek.no/artikler/test-nettsky ... ter/163685

I tillegg til "gratisskyer" har vi drøssevis av rimelige betal-løsninger, eksempelvis: http://www.fotoknudsen.no/magasin/sikre-bildene-dine/

Uansett, få deg en separat harddisk som du oppbevarer på et sikkert sted, i TILLEGG TIL at du lagrer i "skyen". Prisene er så lave nå at det er overkommelig for så godt som alle:
https://www.komplett.no/category/10088/ ... %20Ekstern

Point of interest: Kjører du El Capitan?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hvordan forbedre en gammel mac

Innleggav Vildehilde » tir 15.03.2016 9:34

Øh..... Måtte kikke nå. Men ja. Jeg kjører El Capitan. Ehhhh. Har det noe med saken kanskje?
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan forbedre en gammel mac

Innleggav Morse » tir 15.03.2016 12:56

Lurte bare på om du fortsatt brukte iPhoto eller hadde gått over til Bilder.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hvordan forbedre en gammel mac

Innleggav Morse » fre 25.03.2016 6:07

Har du funnet ut av batteritingen, dvs. fått byttet? Se PM.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hvordan forbedre en gammel mac

Innleggav Vildehilde » tir 27.09.2016 13:13

Her tar ting ekstrmet lang tid. Enten er jeg opptatt, sjuk eller dårlig råd. He he.
Men endelig fikk jeg kjøpt og byttet batteriet. Musematta funker fortsatt ikke. Ikke verdens undergang da jeg kan bruke trådløs. Enn så lenge. Har kun to usb innganger og den ene er ikke helt i form.
Jeg begynner å lure på om det er verdt å fikse på denne maskinen, men det er to grunner til at jeg har lyst til å prøve. Hovedgrunnen er vel at jeg har ikke råd til å kjøpe ny, det andre er bare derfor....

Jeg har visst heller ikke svart på dette med bilder og iPhoto. Jeg bruker visst bilder nåe ja. Har det noe å si?

Håper noen kan hjelpe en grønn wannabee.....
medlem i 192 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere