Treg maskin etter Sierra

Treg maskin etter Sierra

Innleggav adsum » ons 11.01.2017 0:27

Jeg har fått en tidvis treg maskin, en MakBook Air (halvannet år gammel), etter at jeg innstallerte Sierra. For det meste fungerer den rett nok bra, men minst en gang hver dag stopper den plutselig opp og viser den lille roterende sirkelen i regnbuefarger. Slik står den så i to-fire minutter. Meget irriterende når man er midt i noe.

Kan det være Sierra? ER det noe å gjøre?

Jeg har restartet noen ganger, og jeg har tømt loggen. Ingen av disse har hjulpet.
medlem i 185 måneder
 

Re: Treg maskin etter Sierra

Innleggav Morse » ons 11.01.2017 1:21

Dette var en smule diffust. Hvilken logg er det du har tømt?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Treg maskin etter Sierra

Innleggav adsum » ons 11.01.2017 2:12

Ok, det er safariloggen. Har tidligere fått tips om den bør tømmes hvis noe blir tregt
medlem i 185 måneder
 

Re: Treg maskin etter Sierra

Innleggav Morse » ons 11.01.2017 13:41

Hvor mye RAM har maskinen din?
Sjekk at du ikke har for mange programmer oppe på en gang. Sjekk også påloggingsobjekter i kontoen din i Systemvalg for unødvendigheter. Sjekk også om du evt. har mange tillegg/utvidelser/add-ons i Safari. Last ned Onyx og kjør en full runde med den, og få vekk litt støv og spindelvev fra både her og der: http://www.titanium.free.fr/onyx.html
Og mens du er i nedlastingsfarta, ta med deg denne, den er nærmest obligatorisk i våre trojaner/styggedomstider: https://www.malwarebytes.com/mac/

Si fra om eventuell fremgang! :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Treg maskin etter Sierra

Innleggav Orfeus » ons 11.01.2017 17:02

Alle fleste opllever kjempe treg safari med Sierra uansett RAM o.s.v. Venter spent på bedring med neste update :-!

Brukerens avatar
medlem i 140 måneder
 

Re: Treg maskin etter Sierra

Innleggav Morse » ons 11.01.2017 17:30

La oss nå få høre hva adsum kommer frem til.

Har ikke hørt mange klager på Safari i Sierra, men interesserte kan prøve denne:

https://developer.apple.com/safari/technology-preview/

Den lever fredelig side om side med Sierras egen Safari. Prøv selv!

Det er dessuten fritt frem for å prøve Chrome eller Firefox... 8-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Treg maskin etter Sierra

Innleggav adsum » ons 11.01.2017 22:02

Takk for alle gode råd, jeg skal ta en skikkelig runde, men det blir kanskje ikke før til helga.

Min maskin har 4GB minne

Oppdatering kl. 23.15. Nå har jeg gjort alt jeg ble bedt om i den første meldingen. Det er kanskje litt tidlig med en evaluering, men dette ser veldig bra ut. Jeg har en klar følelse av at maskinen jobber raskere enn i det siste.

Det er nok ellers riktig at jeg kan ha en tendens til å ha for mye oppe og kjøre på en gang.
medlem i 185 måneder
 

Re: Treg maskin etter Sierra

Innleggav Morse » fre 13.01.2017 23:47


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Treg maskin etter Sierra

Innleggav adsum » lør 14.01.2017 11:48

Siste oppdatering herfra: Dette har hjulpet. Den lille snurrebassen i regnbuefarger er på besøk ved enkelte anledninger, men gir seg etter ett sekund eller to.

På fredag kom den oppdateringen av Sierra som jeg har ventet på, så den lastet jeg ned.

Takk for hjelpen, Morse!
medlem i 185 måneder
 

Re: Treg maskin etter Sierra

Innleggav Morse » lør 14.01.2017 16:36

Godt å høre! Ved oppdatering til Sierra kan ofte en innledende treghet skyldes at Spotlight vil re-indeksere harddisken, så det er ofte bare å vente til maskinen er ferdig med dette. En måte å «hjelpe til» med dette er å gå til Systemvalg > Strømsparing og sette at harddisken aldri skal gå i dvale, og så la maskinen stå på (og tilkoblet strøm) en dag eller to. (Ikke glem å sette tilbake til standardinnstillinger eller noe annet og mer fornuftig).

Håper finværet holder seg!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere