Brenne DVD-plater fra et bildeprosjekt i "Bilder".

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Brenne DVD-plater fra et bildeprosjekt i "Bilder".

Innleggav Alf Steinar Grønvold » lør 10.11.2018 23:06

Holder på å lage lysbildeserier i programmet "Bilder". Når jeg eksporterer et ferdig prosjekt f.eks. til skrivebordet, får jeg en filendelse som heter .m4v. Når jeg brenner prosjektet over på en DVD-plate for å bruke den på en vanlig stue-dvdspiller, for videre å kunne se den på TV, virker det ikke. DVD-spilleren takler tydeligvis ikke denne filen.
Kan noen hjelpe meg å finne ut hvordan jeg skal kunne klare å brenne DVD-platen riktig for å se den på tv'n i stuen?
Jeg lurer også på hvilket format og filtype (480p, 720p eller 1080 p) som gir best resultat når jeg eksporterer.

Jeg takker på forhånd for alle svar!

Mvh. Alf.
medlem i 216 måneder
 

Re: Brenne DVD-plater fra et bildeprosjekt i "Bilder".

Innleggav Grubasek » søn 11.11.2018 1:03

Prøv å endre fil-endelsen på den eksporterte filen fra .m4v til .mp4

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: Brenne DVD-plater fra et bildeprosjekt i "Bilder".

Innleggav Fluffy » søn 11.11.2018 1:15

Hvis jeg husker rett så brenner mac dvd'er som en data-dvd og ikke en film-dvd. De fleste dvd/bd spillere kan ikke spille slike plater. Tror du trenger ett program som kan lage slike dvd'er i riktig format, men ikke skyt meg om jeg husker feil :)
medlem i 205 måneder
 

Re: Brenne DVD-plater fra et bildeprosjekt i "Bilder".

Innleggav Alf Steinar Grønvold » søn 11.11.2018 13:10

Når jeg skal eksportere et lysbilde-prosjekt fra "Bilder", kommer det ikke opp noe forslag om fil-endelser, kun format som 480-720-1080 p. Filendelsen .m4v legger seg inn automatisk, etter at prosjektet er ferdig eksportert. Lurer derfor på hvordan jeg skal gjøre om fil-endelsen til .mp4, som jeg vet er den riktige for å kunne spille av platene på hjemme-DVDspiller.
Håper at noen fortsatt har gode forslag!
medlem i 216 måneder
 

Re: Brenne DVD-plater fra et bildeprosjekt i "Bilder".

Innleggav Grubasek » søn 11.11.2018 14:57

Filendelsen endres ved å trykke Enter-tasten én gang på filnavnet. Deretter bruker du høyre piltast for å flytte markøren, og endre filendelsen. Til slutt bekrefter du at det er det du vil gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: Brenne DVD-plater fra et bildeprosjekt i "Bilder".

Innleggav Grubasek » tir 13.11.2018 11:32

Virker det? Svar utbes, takk.

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: Brenne DVD-plater fra et bildeprosjekt i "Bilder".

Innleggav Alf Steinar Grønvold » tir 13.11.2018 19:47

Hei!
Jeg klarte å gjøre om filnavnet til .mp4, samt bekrefte OK.
Har så brent "prosjektet" på en DVD-plate og satt den inn i min stue-DVDspiller, men det virket fortsatt ikke. Har liggendes et Toast Titanium-program på mac'en, så jeg skal prøve å legge lysbildeprosjektet inn der og prøve og brenne der fra. Sender tilbakemelding senere om det virker!

Alf.
medlem i 216 måneder
 

Re: Brenne DVD-plater fra et bildeprosjekt i "Bilder".

Innleggav Fluffy » tir 13.11.2018 21:57

Som jeg skrev tidligere så brenner Mac ut dvd'er som data-plate. Skal du se filmen fra dvd/bd spiller må disse støtte fil-formatet samt kunne lese data plater. Se forøvrig denne diskusjonen: https://discussions.apple.com/thread/8348931
medlem i 205 måneder
 

Re: Brenne DVD-plater fra et bildeprosjekt i "Bilder".

Innleggav Grubasek » ons 14.11.2018 15:14

@fluffy: Det kunne jo tenkes at DVD-spilleren hans kunne spille av dataplater. Det kan den tydeligvis ikke, så derfor er jeg helt enig i det du skriver. :-)

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: Brenne DVD-plater fra et bildeprosjekt i "Bilder".

Innleggav Fluffy » tor 15.11.2018 15:51

@Grubasek: Nå har jeg ikke kjøpt ny dvd- eller bd-spiller på maaaange år men den gangen jeg prøvde å brenne plater for slike var det ingen spillere som fungerte med plater brent med mac. Måtte bruke Toast for å få plater jeg kunne spille av hehe. Om det er slikt ennå vet jeg ikke, men så lenge formatet på den brente platen er "mac" sitt så sliter de fleste spillere som ikke er koblet sammen med en data (fortrinnsvis en mac).
medlem i 205 måneder
 

Re: Brenne DVD-plater fra et bildeprosjekt i "Bilder".

Innleggav Alf Steinar Grønvold » fre 16.11.2018 11:56

Har nå funnet en løsning:
Når jeg eksporterer et lysbildeprosjekt fra "BILDER" til skrivebordet, kommer det opp en mappe som jeg tidligere har nevnt, med .m4v-fil.
Ved å åpne programmet "Toast 11 Titanium / DVD-video", trekker jeg mappen over dit,- legger inn en DVD-plate i mac'en og trykke på "Brenn". Platen blir da automatisk gjort om til .mp4-fil, og kan spilles av på min stue-dvd spiller!.
Takker samtidig for alle innspill, til dere som svarte meg!

Alf.
medlem i 216 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron