Døpe om Mac + Hovedbruker versus "andre bruker"=> Stabiltet!

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Døpe om Mac + Hovedbruker versus "andre bruker"=> Stabiltet!

Innleggav mangomac » lør 16.03.2019 15:11

Hei!

Jeg har 2 stykker av Mbpro 13! Og den nyeste av dem kalte jeg lite gjennomtenkt for "Test" (maskin-navnet) som er samme navn som den andre Mbpro13".
Så jeg har m.a.o. 2 x Mbpro 13" med samme navn "Test"!

Det ble litt rotete og når jeg f.eks. skal bruke Facetime så ser den to "like" maskiner og med nettverket også.....

Så er det noen risiko ved å døpe om navnet på en Mac?
Den nyeste jeg bruker mest har jeg 2 brukere på.  Den første som ble laget når maskinen var "ny" som kalles "Test", den brukeren brukte jeg bare en gang så lagde jeg en ny profil fra starten av "AndreBruker"!
Så m.a.o, den opprinnelige bruker der maskinen ble døpt "Test" er ikke i bruk.

Er det også litt dumt? Å ikke bruke den opprinnelige brukeren som hovedbruker?

Jeg tenker her på stabilitet. Maskinen kjører High Sierra. 

Uansett, snakket med Apple tlf. support de mente at det kunne være risiko å døpe om macen, da "man kunne miste forbindelse til "hjemkontoen" tror jeg de kalte det.

Råd?

Er det ok å døpe om maskinen fra "Test" til Nytt navn, og evt. forholdsregler rund dette?
Bør jeg kutte ut og bruke maskinen fra den opprinnelige bruker "AndreBruker" som ikke var hovedbruker fra starten av og heller kjøre alt fra opprinnelige oppstartsbruker?

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Døpe om Mac + Hovedbruker versus "andre bruker"=> Stabil

Innleggav SeaLion » lør 30.03.2019 13:54

Så lenge du ikke prøver å endre navnet på brukermappa, så er det ikke noe problem å døpe om selve maskinen og redigere nettverksnavnet på den (gjøres i Deling). Du kan også endre navn på oppstartdisken og andre disker (gjøres på samme måte som å endre navn på mapper eller filer, klikk to ganger i navnefeltet slik at det markeres).

Eksempel: Dette skrives fra min MBP Retina, som heter Shere Kahn og opptrer på nettverket som sherekahn.local. Hoveddisken på maskinen heter Shere Kahn (i stedet for Macintosh HD). Alle mine Mac-er (jeg har fem privat og to på jobb) har egne navn, som oftest berømte kattenavn som Bagheera, Tiger'n, Tigergutt osv, mens en MB Air på jobb heter Onkel reisende Mac.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Døpe om Mac + Hovedbruker versus "andre bruker"=> Stabil

Innleggav mangomac » ons 03.04.2019 19:45

Takk for svar :-)

Ja det gikk!

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]