Ny Mac Mini

Ny Mac Mini

Innleggav Halion51 » tor 11.07.2019 8:59

Hei,

For ca 1 år siden kjøpte jeg en mac mini fra Apple. Den jeg bestilte var en litt oppgradert versjon i forhold til basismodellen, med raskere prosessor og mer RAM og større harddisk. En liten stund senere ser jeg at det var kommet en helt ny modell og sjekker da den jeg har kjøpt og der står det late 2014. Er dette riktig? Og ville det ikke ha vært riktig av Apple å fortelle meg at ny modell var rett rundt hjørne, eller i det minste tilbudt meg en lavere pris slik at jeg selv kunne valgt? Føler meg litt lurt her selv om det i og for seg er mitt ansvar å sjekke for nye modeller etc......

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Ny Mac Mini

Innleggav Helge Hafstad » tor 11.07.2019 22:28

Dette er jo en problemstilling opptil flere ganger i året, for ikke å si hele tiden. Kanskje en idé å sømfare ryktebørsen litt på forhånd? AppleStore gir deg mulighet til å returnere produktet innenfor 14 dager, men utover dette kan du neppe forvente noe.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Ny Mac Mini

Innleggav Nikolay » tor 11.07.2019 23:46

At du i 2018 kjøper en maskin som sist ble oppdatert i 2014 er det nok ingen andre som kan klandres for.

Det er nok ingen som kan forvente at alle har buyersguide.macrumors.com i bakhuet, men om du så på specs, så på pris, og tenkte "ja, dette er verdt prisen", så er det rimelig å anta at du fått det du ville ha til den prisen du var villig til å gi. Det er ikke slik at maskina du anså som godkjent ved kjøpsøyeblikk plutselig har blitt dårligere fordi det kom en ny tre-fire måneder etter.

Om du ikke så på specs, men heller beregnet din kjøpevillighet ut ifra hva du skulle ha utrettet, og mac minien gjorde jobben da så gjør den fremdeles jobben nå. Den har ikke mistet funksjonaliteten du kjøpte i fjor.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Ny Mac Mini

Innleggav Morse » lør 13.07.2019 2:52

Litt off topic, men for de som lurer på eksakt hvor gammel (eller ny) maskinen er, gå hit:

http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

Serienummeret finner du enkelt ved å gå til  > Om denne maskinen/About this Mac.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Ny Mac Mini

Innleggav Halion51 » man 15.07.2019 0:59

Hei igjen,

Takk for linken Morse, da får jeg atter sove, da jeg der fikk bekreftet at modellen riktignok er 2014, men produksjonsåret 2018. Ble en stund redd jeg var lurt trill rundt, for ja, jeg var klar over at modellen var eldre men ikke at en ny var rett rundt hjørnet..... ;-)
Jeg hadde tidligere en iMac 27 late 2010 med i3. Den var blitt gammel og treg men fikk solgt den til en akseptabel pris.
Selv om skjermen jeg kjøpte til minien ikke kan måle seg med med iMacen så er jeg likevel ganske fornøyd...

Takk for svar!

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Ny Mac Mini

Innleggav Morse » man 15.07.2019 16:18

Hyggelig å høre, Halion 51! Det er såmenn ingen dårlig maskin du har fått deg! Men det begynner å bli mange farlig gode skjermer til en ganske så overkommelig penge etter hvert, så hvis du ser deg litt rundt på nettet,er det ikke vanskelig å finne skjermer i iMac-klasse. Særlig i 24-tommersskiktet er der en god del "rå" skjermer til en spiselig pris, fullt ut kapable til seriøs photoshopping og filmredigering... :-)

En litt eldre link (merk avsnittet om MacMini): https://www.macrumors.com/guide/4k-5k-d ... guide-mac/

Og en nyere: https://www.macworld.co.uk/feature/mac/ ... s-3642376/

Og der skjer stadig nye ting...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Ny Mac Mini

Innleggav DADDY » ons 31.07.2019 0:48

Morse skrev:Litt off topic, men for de som lurer på eksakt hvor gammel (eller ny) maskinen er, gå hit:

http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

Serienummeret finner du enkelt ved å gå til  > Om denne maskinen/About this Mac.


Alt du vet, takk.

:-)

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]