Innstallere SSD i ny iMac

Diskusjon rundt Apples iMac

Innstallere SSD i ny iMac

Innleggav Haakon » lør 10.08.2019 17:15

Hei
Jeg har fått meg en ny iMac 27".
Men den har bare 1 TB Fusion Drive, men jeg trenger større og vurderer å putte inn en 2 TB SSD.
Er dette noe jeg kan gjøre selv?
Hva slags drive bør jeg kjøpe best/billigst?
medlem i 236 måneder
 

Re: Innstallere SSD i ny iMac

Innleggav gvalstad » lør 10.08.2019 20:17

medlem i 189 måneder
 

Re: Innstallere SSD i ny iMac

Innleggav Morse » søn 11.08.2019 5:29

Er dette en helt ny 2019-modell, eller har du kjøpt brukt?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Innstallere SSD i ny iMac

Innleggav Nikolay » søn 11.08.2019 18:35

Om den er ny, kanskje du bør returnere og bestille med større. Alternativt får du utvide med eksterndisk.

Er den ikke returnerbar så er det alskens muligheter men da trenger vi vite A-nummeret under foten.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Innstallere SSD i ny iMac

Innleggav Haakon » fre 16.08.2019 15:27

Den er "helt ny", men jeg tror jeg klarte å få den rett før de aller nyeste modellene kom i år.
Jeg kan ikke returnere den, det var en erstatningsenhet.
Jeg skal sjekke A-nummeret når jeg kommer hjem. Unnder foten?

----

A-nummeret er A1419, om jeg ikke tar feil.
medlem i 236 måneder
 

Re: Innstallere SSD i ny iMac

Innleggav Morse » lør 17.08.2019 16:10

Hei, har gjort denne operasjonen noen ganger (fire for andre, én også for meg selv), og kan forsikre deg om at du trenger god tid, et godt arbeidsbord, rolige arbeidsforhold (ingen katter, hunder eller nysgjerrige tilskuere/barn), stødige hender og – NB! - korrekt verktøy. Hele prosedyren er som den du finner her (enkelte smådetaljer kan variere, men det finner du ut av – men les grundig og nøye!):

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel ... ment/30522

Bemerk spesielt "pizzahjulet" du trenger for å åpne, det er helt nødvendig! Og husk: Ingen fingeravtrykk på selve LCD´en, takk, med mindre du er av dem som trives med å ha noe å ergre seg over...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Innstallere SSD i ny iMac

Innleggav Haakon » lør 17.08.2019 17:41

Oj.... Kan jeg betale deg for å gjøre det for meg?
medlem i 236 måneder
 

Re: Innstallere SSD i ny iMac

Innleggav Morse » tir 20.08.2019 2:25

Beklager, ha begrenset med tid, køen er ganske lang. Men du KAN klare dette selv hvis du bare setter deg ned, puster rolig, og leser deg opp litt i instruksjonene. You CAN do it, man!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Innstallere SSD i ny iMac

Innleggav Haakon » tor 22.08.2019 22:22

Åja, du kjenner ikke meg....
Men i mellomtiden har jeg skjønt at et slikt inngrep ville ødelegge garantien.
Men Eplehuset kan gjøre dt for meg for 2200.-. Og samtidig påstår Apple at det er umulig å bytte fra 1 TB til 2TB. Har du noen synspunkter på det?
medlem i 236 måneder
 

Re: Innstallere SSD i ny iMac

Innleggav Morse » fre 23.08.2019 15:29

Hvem hos Apple er det som sier dette? En eller annen fjøsnissefjortis under opplæring? Maskinen var tilgjengelig med 1, 2, eller 3 TB Fusion Drive, eller 256, 512 GB, 1, eller 2 TB SSD da den kom på markedet. Ingen av de jeg har byttet for (med ett unntak, en spillegærning med medbragt, dødsdyrt OWC 2 TB SSD-opplegg – han skulle først og fremst kjøre Windows i Bootcamp* og insisterte på 64 Gb RAM sånn for sikkerhets skyld!) var særlig opptatt av det aller grommeste, og sa seg såre fornøyd med hver sin 2 Tb Seagate Firecuda – en fusion drive-type med noe så sjeldent som fem års garanti. Men du får høre nærmere med dem som tross alt skal gjøre jobben...

* = En liten randbemerkning for de som ikke har fått det med seg: Alle nyere Mac´er kan kjøre Windows! Enten med flat pedal så langt hestekreftene rekker i Bootcamp, eller med en del roligere seilas i Parallels, side om side med Mac OSX eller macOS...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Innstallere SSD i ny iMac

Innleggav Haakon » lør 24.08.2019 21:24

Det var en på Apple Support, ja. Men fint hvis det var feil.
medlem i 236 måneder
 

Re: Innstallere SSD i ny iMac

Innleggav ggt667 » man 09.09.2019 10:43

Det ser ikke veldig lyst ut med utskifting av intern drive: https://eshop.macsales.com/shop/ssd/owc/imac

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Innstallere SSD i ny iMac

Innleggav Morse » man 09.09.2019 18:11

ggt667: Men Eplehuset skulle kunne gjøre det for 2200.-, samtidig som en eplefyr sier det ikke går an?

The plot thickens... Hva sier hovedrolleinnehaver Haakon, mon?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Innstallere SSD i ny iMac

Innleggav Haakon » man 07.10.2019 19:07

Ja, det er avvikende, ja.
Jeg får levere den inn og håpe at de står for sitt løfte, da....
medlem i 236 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]