Reinstallering av macOS på iMac med 2 disker

Diskusjon rundt Apples iMac

Reinstallering av macOS på iMac med 2 disker

Innleggav henrjohn » søn 03.11.2019 18:41

Jeg har en 27" iMac, 2017 som (nesten) gikk helt i stå etter oppdatering til Catalina. Alt gikk trengt, internett, mail, bilder osv osv.
Maskinen har 2 disker, en 28GB SSD og en 1TB HDD SATA
Slettet begge diskene for å legge inn en eldre macOS, men fant bare High Sierra..?
Ble rådet av Eplehuset til å legge OS inn på SSD disken, så det ble gjort, men nå blir jo den full med en gang fordi ingen ting legger seg på HDD.
Hva har jeg gjort feil/ hvordan får jeg orden på dette igjen?
Kan jeg få installert Mojave?
medlem i 113 måneder
 

Re: Reinstallering av macOS på iMac med 2 disker

Innleggav Grubasek » søn 03.11.2019 23:08

Du kan jo legge alle brukerfiler på den eksterne disken på denne måten:

https://www.lifewire.com/move-macs-home ... on-2260157

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: Reinstallering av macOS på iMac med 2 disker

Innleggav henrjohn » søn 03.11.2019 23:46

Det er ikke en ekstern hardisk, begge er integrert i iMac`en.

Fant en link til nedlasting av Mojave i Appstore. Den skulle åpne seg selv etter nedlasting, men ingen ting skjedde, ble bare "borte"? Noen ide om hvor den lagres, eller hvordan jeg ellers kan oppgradere til Mojave som var siste velfungerende OS?
medlem i 113 måneder
 

Re: Reinstallering av macOS på iMac med 2 disker

Innleggav Grubasek » søn 03.11.2019 23:53

Hvis diskene vises som 2 separate disker i Finder er det mulig å gjøre som "oppskriften" sier. Da legger du Home directory på snurredisken istedenfor som vist i artikkelen.

Hvis du har en "Fusion" disk, er det ikke mulig å gjøre som ovenfor nevnt.

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: Reinstallering av macOS på iMac med 2 disker

Innleggav henrjohn » man 04.11.2019 20:59

Så vidt jeg vet så er dette en maskin med "Fusion" disk, det var ihvertfall det som ELkjøp reklamerte med når jeg kjøpte den.
Når jeg klikker på "Min iMac" i finder kommer begge diskene opp.

Det er vel ikke tenkt at en manuelt skal sette opp maskinen slik som linken sier, så noe må ha gått galt her siden ikke OS legger til rette for maksimal utnyttelse av maskinen?
medlem i 113 måneder
 

Re: Reinstallering av macOS på iMac med 2 disker

Innleggav Grubasek » man 04.11.2019 22:57

Når Fusion Disk vises som 2 disker i Finder, er noe galt. Se om du finner en løsning på denne siden:

https://support.apple.com/no-no/HT207584

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: Reinstallering av macOS på iMac med 2 disker

Innleggav Morse » tir 05.11.2019 13:16

"Så vidt jeg vet så er dette en maskin med "Fusion" disk, det var ihvertfall det som ELkjøp reklamerte med når jeg kjøpte den.
Når jeg klikker på "Min iMac" i finder kommer begge diskene opp."

Du skrev jo at maskinen hadde to disker, én 28 Gb SSD og en 1 TB SATA??? Er denne siste en fusion disk, eller en vanlig disk??? Er det to separate disker, skal selvsagt begge vise på skjermen – hvis du har valgt at de skal vises, da...

Og har du tingene på SSD´en, og den blir fort fylt opp, er det intet under at ting går tregt. Husk på at systemdisken skal ha minimum 20 % ledig plass – og på en SSD er dette ekstra viktig,for hvis du fyller den opp mer en dét, går det kraftig ut over levetiden!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Reinstallering av macOS på iMac med 2 disker

Innleggav henrjohn » tir 05.11.2019 23:45

Grubasek skrev:Når Fusion Disk vises som 2 disker i Finder, er noe galt. Se om du finner en løsning på denne siden:

https://support.apple.com/no-no/HT207584


Fulgte beskrivelsen i linken og det gikk greit. Jeg prøver så installere MacOS (High Sierra) på nytt, installasjonen går som normalt helt til endes, men så kommer meldingen om at det oppstod en feil under installasjonen, vennligst prøv igjen. Har prøvd to ganger, samme resultat??

Når jeg åpner Diskverktøy vises Fusion drive øverst, i den Macintosh HD.
Under ligger 5 Diskfiler.
medlem i 113 måneder
 



Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]